2109
خواب چگونه بر ضربان قلب شما تأثیر می‌گذارد؟

خواب چگونه بر ضربان قلب شما تأثیر می‌گذارد؟

1400/08/24 بازدید381

حتی اگر از ساعت هوشمند یا بند تناسب اندام برای ردیابی ضربان قلب خود استفاده نکنید اغلب می‌توانید نوسانات ضربان خود را در طول روز حس کنید. در طول ساعات بیداری تعداد ضربان قلب در دقیقه زمانی که ساکن می‌نشینید به عنوان ضربان قلب در حالت استراحت شناخته می‌شود. در بیشتر بزرگسالان ضربان قلب در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. هنگامی که بلند می‌شوید و حرکت می‌کنید ضربان قلب شما بالا می‌رود. ورزش آن را بیشتر تقویت می‌کند. حتی احساسات شدید و ترس، عصبانیت یا تعجب می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شما شود.

ضربان قلب شما در هنگام خواب چگونه تغییر می‌کند؟

در طول خواب تحریک سیستم عصبی شما کاهش می‌یابد و بیشتر فرآیند‌های بدن شما کند می‌شود. در عرض حدود پنج دقیقه پس از اینکه به خواب می‌روید، ضربان قلب شما به تدریج کاهش می‌یابد و به ضربان استراحت خود می‌رسد زیرا وارد خوابی می‌شوید که به عنوان خواب سبک شناخته می‌شود. دمای بدن شما کاهش می‌یابد و عضلات شما شل می‌شوند. مردم معمولاً نیمی از شب را در خواب سبک می‌گذرانند. اما در مرحله بعدی یعنی خواب عمیق فشار خون شما کاهش می‌یابد و ضربان قلب شما به حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از ضربان قلب در حالت استراحت کاهش می‌یابد.

آیا می‌توانید ضربان قلب خود را در حالت استراحت تغییر دهید؟

اگر به طور منظم می‌دوید یا فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید دیگری انجام می‌دهید می‌توانید ضربان قلب خود را در حالت استراحت کاهش دهید. این به این دلیل است که ورزش ماهیچه قلب را تقویت می‌کند و به آن اجازه می‌دهد با هر ضربان قلب حجم بیشتری از خون را پمپاژ کند. در نتیجه اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها می‌رسد. با افزایش سن ضربان قلب در حالت استراحت تقریباً ثابت می‌ماند مگر اینکه از دارو‌هایی استفاده کنند که ضربان قلب را کند می‌کند مانند مسدود‌کننده‌های بتا یا مسدود‌کننده‌های کانال کلسیم. برای تعیین ضربان قلب در حالت استراحت سعی کنید نبض خود را زمانی که از خواب بیدار می‌شوید بگیرید. با انگشت اشاره به آرامی روی مچ دست مخالف فشار وارد کنید یا به آرامی کنار گردن خود درست زیر استخوان فک خود فشار دهید. تعداد ضربات را در بازه زمانی ۳۰ ثانیه بشمارید. این عدد را دو برابر کنید تا ضربان قلب شما بر حسب ضربان در دقیقه باشد. (اندازه‌گیری فقط برای ۱۵ ثانیه و ضرب در چهار نیز بسیار دقیق است. ) ضربان قلب در حالت استراحت که خیلی کم است (کمتر از ۵۰ ضربه در دقیقه) یا ۱۰۰ یا بیشتر می‌تواند نشانه‌ای از مشکل باشد و باید با پزشک خود تماس بگیرید.

 

منبع:

www.health.harvard.edu

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
9020 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6514 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15145 بازدید