2109
راه‌ های پیشگیری آسم در کودکان

راه‌ های پیشگیری آسم در کودکان

1400/08/14 بازدید212

شیوع آسم در کودکان بین 10 تا 13 درصد است که با توجه به این آمار، آگاهی از عوامل ابتلا و شناخت اقدامات احتیاطی مثل تصفیه هوای خانه برای خانواده‌ها ضروری به نظر می‌رسد. آسم یک بیماری مزمن تنفسی است و یک معضل بهداشتی برای کلیه جوامع اعم از توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به‌شمار می‌رود. برای آشنایی با علائم و راه ‌های پیشگیری و کنترل آسم در کودکان در ادامه مطلب همراه ما باشید.

 

علائم آسم در کودکان را بشناسید!

همانطور که گفتیم جمعیت قابل‌توجهی از مبتلایان به آسم را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند در نتیجه ضروری است که برای تشخیص و درمان به‌موقع، علائم آسم در کودکان را بشناسید. علائم و نشانه‌ های شایع آسم در دوران کودکی عبارت‌اند از:

  • سرفه‌های مکرر

این سرفه‌ها بیشتر زمانی رخ می‌دهد که کودک شما در خواب است یا در اثر ورزش یا هوای سرد ریه‌اش تحریک شده است.

  • خس‌خس سینه
  • تنگی نفس
  • گرفتگی قفسه سینه
  • مشکلات خواب

مشکلات خواب به‌دلیل تنگی نفس، سرفه یا خس‌خس سینه پدیدار می‌شوند.

  • خستگی

خستگی می‌تواند ریشه در کم‌خوابی داشته باشد.

توجه داشته باشید که علائم و نشانه‌ های آسم در همۀ کودکان یکسان نیستند و ممکن است با گذشت زمان بدتر یا بهتر شوند؛ به‌طور مثال ممکن است فرزند شما فقط یکی از نشانه‌های بالا را داشته باشد، مانند سرفه طولانی‌مدت یا گرفتگی قفسه سینه.

تشخیص اینکه آیا علائم فرزند شما ناشی از آسم است یا خیر، اصلاً ساده نیست و باید حتماً در این رابطه به پزشک متخصص مراجعه کنید. خس‌خس دوره‌ای یا طولانی‌مدت و سایر علائم شبه آسم می‌تواند ناشی از برونشیت عفونی یا مشکلات تنفسی دیگر هم باشد.

تصفیه هوای خانه و 7 اقدام دیگر برای پیشگیری از مبتلا شدن به آسم

به دلیل بیشتر بودن ظرفیت هوایی کودکان و نیاز آن‌ها به اکسیژن بیشتر، ابتلا به آسم کودکان را بیشتر از بقیه تهدید می‌کند. آسم تاکنون درمان قطعی نداشته اما می‌شود از بروز علائم و حملات آن پیشگیری کرد. در ادامه 8 روش پیشگیری از آسم در کودکان را می‌خوانیم که مهمترین آنها استفاده از دستگاه تصفیه هوا است.

1. از کنه‌های گردوغبار خلاص شوید

کنه‌های گردوغبار حشرات کوچکی هستند که از پوست و موی انسان تغذیه می‌کنند و یکی از شایع‌ترین محرک‌های آسم محسوب می‌شوند. کنه‌های گردوغبار بیشتر در تختخواب، فرش، مبلمان روکش‌دار و اسباب‌بازی‌های نرم زندگی می‌کنند. این موجودات را می‌توان با تمیز کردن تشک‌ها و شستن مبلمان با بخار، شستن اسباب‌بازی‌ها و ملافه در دمای بالاتر از 55 درجه سانتی‌گراد از بین برد.

2. تماس با حیوانات خانگی را محدود کنید

حداقل 30 درصد از افراد مبتلا به آسم به حیوانات حساسیت دارند؛ البته مشکل از موی حیوان خانگی نیست، مشکل واکنش بدن به پروتئینی است که در شوره حیوانات، بزاق، ادرار، پرها یا موها وجود دارد. اگر حیوانی خانگی دارید، تماس کودک‌تان را با آن محدود کنید.

3. از بالا رفتن وزن کودکان جلوگیری کنید

کودکان چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم هستند. چراکه اضافه‌ وزن باعث التهاب می‌شود و التهاب به خودیِ خود می‌تواند خالق آسم باشد.

4. استرس را به حداقل برسانید

افرادی که استرسی هستند بیشتر در معرض ابتلا به آسم قرار می‌گیرند. استرس باعث واکنش «مبارزه یا فرار» در بدن می‌شود که هورمون‌هایی را مانند آدرنالین و کورتیزول تولید می‌کند. این امر منجر به تنفس سطحی و سریع انسان می‌شود و او را در معرض جدی خطر مبتلا شدن به آسم قرار می‌دهد.

5. سیگار نکشید!

دود سیگار یکی از رایج‌ترین عوامل محرک آسم است. بسیاری از کودکان خردسال روزانه به‌طور مرتب در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند؛ بنابراین بهتر است در خانه یا در نزدیکی کودک خودتان سیگار نکشید.

6. به فرزند خود شیر دهید

عفونت‌های ریه معمولاً باعث آسم می‌شوند. ازآنجایی که شیردهی سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌کند، در نتیجه می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های ریه و حملات بعدی آسم کمک می‌کند.

7. تقویت عادات سالم در دوران بارداری

از استرس، کشیدن سیگار، مصرف الکل و مواد مخدر در دوران بارداری خودداری کنید. مطالعات نشان داده است که یک مادر سالم نوزاد سالم به دنیا می‌آورد. پرهیز از غذاها و عادات ناسالم شانس به دنیا آوردن فرزندی بدون آلرژی و بدون آسم را افزایش می‌دهد.

8. از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

ذرات معلق آلاینده به دلیل سنگینی در نزدیکی زمین قرار دارند و کودکان به‌خاطر قد کوتاه‌شان هوای آلوده بیشتری را تنفس می‌کنند. ترکیب این آلاینده‌ها با ذرات آلرژی‌زا نظیر گیاهان و کپک‌ها به‌صورت مواد حساسیت‌زای قوی‌تری عمل می‌کند که محدود به دستگاه تنفسی کودک نمی‌شود.

پزشکان با تأکید بر لزوم تدوین برنامه‌ریزی درازمدت برای کاهش آلودگی هوا استفاده از دستگاه‌ های تصفیه هوا را برای تصفیه هوای خانه یا محیط‌هایی مثل مهدکودک‌ها توصیه می‌کنند. ازآنجایی که ما بیش از 80 درصد از زمان خودمان را در محیط‌های اداری و خانگی سپری می‌کنیم اگر با آینده‌نگری به تهدید آلودگی هوا در فضای بسته فکر کنیم، احتمالاً می‌توانیم به این نتیجه برسیم که بهترین راه‌کار برای مقابله، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است.

بهترین دستگاه تصفیه هوا با سیستم‌ فیلتراسیون خالص کار می‌کند که می‌تواند با جذب ذرات معلق در هوا به ما این اطمینان را بدهد که هیچ عنصر آلاینده‌ و مضری در محیط وجود ندارد.  

برند آلماپرایم بهترین دستگاه‌ تصفیه کننده هوا را تولید می‌کند، مدل‌هایی مانند خانگی، بیمارستانی ، اداري و حتی خودرویی. اگر برای پیشگیری از ابتلای آسم در کودک‌تان به‌دنبال دستگاه تصفیه هوا هستید پیشنهاد می‌کنیم که مدل «اتاق خواب کودک» آلماپرایم را انتخاب کنید. چراکه این مجموعه با ارائه مشاوره خرید، ضمانت اصالت کالا، ارسال فوری، پشتیبانی واقعی، هفت روز ضمانت بازگشت کالا و امکان پرداخت درب منزل، تجربه یک خرید خوب را برایتان رقم می‌زند. تنها کافیست برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع دستگاه تصفیه هوا و ثبت سفارش به سایت almaprime.com مراجعه کنید و یا با شماره 66402000-021 تماس بگیرید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7318 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5344 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14986 بازدید