2109
چگونه بفهمم باردار هستم یا فقط پریودم دیر شده

چگونه بفهمم باردار هستم یا فقط پریودم دیر شده

1400/08/11 بازدید1996

علائم دیررس پریود که ممکن است باردار باشید:

بدن یک زن ممکن است چندین سرنخ از باردار بودن او ارائه دهد. همچنین آزمایش‌هایی وجود دارد که اثبات قطعی‌تری ارائه می‌دهند.

 

 پریود از دست رفته:

پریود‌های از دست رفته اغلب اولین سرنخ از بارداری شماست. اما ممکن است در برخی موارد لکه بینی سبک‌تر و کوتاه‌تری داشته باشید.

 خستگی:

بدن شما در ۱۳ هفته اول بارداری هورمون پروژسترون بیشتری تولید می‌کند که باعث می‌شود احساس خستگی و تنبلی کنید.

 لکه بینی:

هنگامی که یک تخمک بارور شده به دیواره رحم شما می‌رسد (حدود ۶-۱۲ روز پس از لقاح)، خونریزی بسیار خفیفی به نام \"لکه بینی\" ممکن است ایجاد شود. برخی از زنان نیز در این زمان دچار گرفتگی عضلات می‌شوند.

 تغییرات سینه:

سینه‌های شما ممکن است در اوایل یک تا دو هفته پس از لقاح، حساس، متورم و دردناک، همراه با احساس پری باشد.

 حالت تهوع:

برخی از زنان حالت تهوع دارند و حتی ممکن است بین هفته‌های دوم تا چهاردهم بارداری دچار استفراغ شوند. این حالت تهوع صبحگاهی نامیده می‌شود و در حالی که اغلب در صبح بدتر است، این بیماری می‌تواند در هر زمانی از روز رخ دهد.

 تکرر ادرار:

ممکن است از هفته ۶ تا ۸ بارداری نیاز به ادرار کردن داشته باشید. این نیاز به تکرر ادرار می‌تواند در طول بارداری ادامه یابد.

 سردرد:

برخی از زنان سردرد‌های خفیف ناشی از هورمون‌ها و جریان خون را حتی قبل از اینکه پریودشان به پایان برسد، تجربه می‌کنند.

 

سایر دلایل دیر پریود شدن شما چیست؟

  • فشار
  • دارو‌ها
  • دیابت کنترل نشده

شرایط پزشکی مانند بی‌اشتهایی، پرخوری عصبی، هیپرپرولاکتینمی، PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) و نارسایی زودرس تخمدان.

در صورت داشتن هرگونه سؤال در مورد پریود‌های دیررس و/یا از دست رفته به پزشک مراجعه کنید.

 

علائم اولیه بارداری چیست؟

عقب افتادن قاعدگی اغلب اولین علامت قابل تشخیص بارداری احتمالی است اما علائم و نشانه‌های دیگری نیز در اوایل بارداری وجود دارد. برخی از علائم ظریف در هفته اول ظاهر می‌شوند، و بیشتر ممکن است در هفته‌های قبل از اولین قاعدگی شما آشکار شوند. به خاطر داشته باشید که همه زنان همه علائم را ندارند یا آن‌ها را به یک شکل تجربه نمی‌کنند. برخی از رایج‌ترین علائم بارداری در سه ماهه اول در اسلاید‌های زیر مورد بحث قرار گرفته است.

پریود از دست رفته:

اولین علامتی که بسیاری از زنان به عنوان نشانه اولیه بارداری می‌شناسند، عقب افتادن دوره قاعدگی (آمنوره) است. برخی از زنان ممکن است قاعدگی‌های سبک‌تر از حد معمول را تجربه کنند و همچنین ممکن است لکه بینی داشته باشند که می‌تواند ۱ تا ۲ هفته پس از لقاح رخ دهد.

تورم، حساسیت و درد سینه:

بزرگ شدن سینه، حساسیت یا درد مشابه علائم قبل از قاعدگی می‌تواند در اوایل بارداری رخ دهد. سینه‌ها ممکن است پر یا سنگین شوند و اطراف نوک پستان (آرئولا) ممکن است تیره شود. ممکن است یک خط تیره به نام خط سیاه که از وسط شکم تا ناحیه شرمگاهی امتداد دارد ظاهر شود. ممکن است در هفته اول یا دوم پس از بارداری متوجه حساسیت یا تورم در سینه‌های خود شوید.

 

تهوع صبحگاهی چه زمانی شروع می‌شود؟

بیماری صبحگاهی حالت تهوع و استفراغی است که معمولاً در صبح در اوایل بارداری رخ می‌دهد. این معمولاً بین هفته‌های دوم تا هشتم بارداری اتفاق می‌افتد. این یک نام اشتباه است زیرا حالت تهوع و استفراغ می‌تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد. تصور می‌شود که تغییرات در سطوح استروژن ممکن است در ایجاد حالت تهوع نقش داشته باشد. یکی دیگر از علائم اولیه بارداری ممکن است میل به غذا یا بیزاری باشد.

- خستگی:

پروژسترون اضافی در بدن زن در دوران بارداری ممکن است باعث شود که او احساس خستگی کند و نیاز او به چرت زدن افزایش یابد. در سه ماهه دوم سطح انرژی معمولاً دوباره افزایش می‌یابد.

 

آیا نفخ نشانه اولیه بارداری است؟

افزایش پروژسترون در دوران بارداری همچنین می‌تواند باعث نفخ شکم و گاز شود. افزایش وزن در سه ماهه اول معمولاً حداقل است، اما تورم و احتباس مایعات ممکن است.

ماسک بارداری (ملاسما):

در طول سه ماهه اول، پوست روی پیشانی، پل بینی، لب بالایی یا استخوان گونه ممکن است تیره شود. این اغلب به عنوان \"ماسک حاملگی\" نامیده می‌شود و اصطلاح پزشکی ملاسما یا کلواسما است. این بیماری در زنان با پوست تیره‌تر و کسانی که سابقه خانوادگی ملاسما دارند شایع‌تر است.

تغییرات خلقی در اوایل بارداری:

تغییرات سریع در سطوح هورمونی در دوران بارداری ممکن است مسئول نوسانات خلقی و احساس استرس باشد. زنان تازه باردار ممکن است احساس عاطفی، مضطرب یا افسردگی داشته باشند و طلسم گریه داشته باشند. نوسانات خلقی ممکن است در سه ماهه اول بدترین شکل باشد، در سه ماهه دوم تا حدودی کاهش یابد و با نزدیک شدن به پایان بارداری در سه ماهه سوم دوباره برگردد.

سردرد‌های بارداری:

سردرد در اوایل بارداری شایع است. ممکن است ناشی از افزایش تغییرات هورمونی باشد که بلافاصله پس از لقاح شروع می‌شود. یا ممکن است سردرد‌های سینوسی ناشی از احتقان بینی باشد که ممکن است از علائم اولیه بارداری نیز باشد.

خونریزی، لکه بینی یا ترشح (لکوره):

ترشحات رقیق، شیری رنگ و واژن در طول بارداری طبیعی است و ممکن است هر روز که باردار هستید رخ دهد. به این بیماری لکوره می‌گویند و به دلیل استروژن اضافی که اکنون بدن شما تولید می‌کند ایجاد می‌شود. این ترشحات ممکن است سفید یا شفاف باشد و ممکن است بوی ملایمی داشته باشد یا اصلاً بویی نداشته باشد که همه این‌ها طبیعی است. این یک عارضه جانبی ضروری بارداری است، بنابراین هیچ درمان دارویی برای لکوره وجود ندارد. با این حال ممکن است برای برخی از زنان ناراحت‌کننده باشد.

یبوست:

بسیاری از زنان باردار دچار یبوست می‌شوند. به گفته برخی کارشناسان احتمالاً بیش از ۳۵ درصد از زنان باردار دچار این ناراحتی می‌شوند. این ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از بارداری از جمله افزایش پروژسترون باشد. اگر یبوست دارید پزشک ممکن است به شما بگوید مایعات بیشتری بنوشید، فیبر بیشتری بخورید و به اندازه کافی ورزش کنید تا همه چیز را به حرکت درآورید. اما اگر این درمان‌های بی‌خطر مؤثر واقع نشدند، با راهنمایی پزشک ممکن است درمان‌های مفید دیگری مانند انواع خاصی از ملین‌ها را پیدا کنید که در دوران بارداری بی‌خطر هستند. در دوران بارداری بدون تجویز پزشک خود هیچ دارویی مصرف نکنید.

 

منبع: www.onhealth.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16268 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11536 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2657 بازدید