2109
چه زمانی نوزادان داخل رحم می‌شنوند؟

چه زمانی نوزادان داخل رحم می‌شنوند؟

1400/07/01 بازدید8270
در حدود هفته 18 بارداری ساختارهای داخلی گوش نوزاد به اندازه کافی محکم شده‌ تا کودک شما بتواند صداهای محدودی را بشنود. برخی از این صداها صداهایی هستند که حتی ممکن است خود شما متوجه آنها نشوید. طی چند هفته آینده کودک شما بیشتر از قبل می‌شنود. در هفته‌های 27 تا 30 نوزادان در پاسخ به صداها و صداهایی که به داخل رحم منتقل می‌شوند واکنش نشان می‌دهند.
 

کودک شما چه زمانی می‌تواند صدایتان را بشنود؟

هنگامی که باردار هستید واضح‌ترین سر و صدایی که کودک شما قادر به ایجاد آن است  صدای شما است. بیشتر صدا از طریق هوا و سپس از طریق رحم منتقل می‌شود. مطالعات نشان داده است که ضربان قلب جنین با شنیدن صدای مادر افزایش می‌یابد و این نشان می‌دهد که کودک هنگام صحبت کردن هوشیارتر می‌شود. خواندن با صدای بلند، ادامه گفتگوها و خواندن آهنگ‌هایی که در سال‌های آینده برای کودک خود تکرار می‌کنید به او کمک می‌کند تا صدای شما را بشناسد. محققان کشف کرده‌اند که نوزادان تازه متولد شده نسبت به کلمات و صداهایی که روزانه در طول سه ماهه سوم بارداری تکرار می‌شود در مقایسه با آنهایی که در دوران بارداری هرگز نشنیده بودند واکنش نشان می‌دهند. بنابراین وقتی همسرتان برای کودک آواز می‌خواند او نیز این صدا را یاد می‌گیرد!

چگونه شنوایی توسعه می‌یابد؟

حدود هفته ششم بارداری و با وجود اینکه جنین شما کوچک است سلول‌های داخل سر در حال رشد بوده که در نهایت به مغز، صورت، چشم‌ها، گوش‌ها و بینی او تبدیل می‌شوند. در هفته نهم تورفتگی‌های کوچکی در کناره‌های گردن نوزاد ظاهر می‌شود. اگرچه آنها هنوز در محل نهایی خود قرار نگرفته‌اند اما به تدریج به سمت بالا حرکت می‌کنند. در طول سه ماهه اول و دوم بارداری رشد گوش نوزاد ادامه می‌یابد. گوش داخلی با نورون‌های مغز مسئول پردازش صداها متصل می‌شود و استخوان‌های کوچک گوش میانی (که ارتعاش امواج صوتی را حس می کنند) تشکیل می‌شوند. در هفته 18 بارداری گوش نوزاد شما به اندازه کافی رشد کرده است تا بتواند صداها را تشخیص دهد. در حدود هفته‌های 27 تا 30 نوزادان می‌توانند سر خود را بچرخانند یا در غیر این صورت به صداهایی که در خارج از رحم می‌شنوند پاسخ دهند.


آیا در دوران بارداری باید از صداهای بلند اجتناب کرد؟

سد فیزیکی مایع آمنیوتیک به صدا در می‌آید و کار گوش دادن به گوش کودک را دشوار می‌کند. حتی صداهای بسیار بلند به گوش کودک شما نمی‌رسد. با این وجود صدای بلند در دوران بارداری می‌تواند در صورت طولانی شدن و تکرار به طور بالقوه باعث آسیب رشدی یا کاهش شنوایی در نوزاد در حال رشد شود.

آیا باید برای کودک خود در دوران بارداری موسیقی کلاسیک پخش کنیم؟

اگرچه ممکن است شنیده باشید که پخش موسیقی کلاسیک برای نوزادان در رحم مادر می‌تواند ضریب هوشی آنها را افزایش داده یا پایه‌ای برای آموزش بهتر به آنها بدهد. پخش مداوم موسیقی برای جنین می‌تواند چرخه‌های مهم خواب نوزاد را مختل کند. نوزاد شما ممکن است فقط یاد بگیرد که موسیقی را دوست داشته باشد و حتی وقتی خارج از رحم است با صدای او آشنا شود. بنابراین اگر می‌خواهید کودک خود را بخوانید یا با او صحبت کنید از موسیقی گوش دادن خودداری کنید.

منبع:
www.whattoexpect.com

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16322 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11565 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2665 بازدید