2709
کودکان در اقلیت جشنواره تئاتر عروسکی

کودکان در اقلیت جشنواره تئاتر عروسکی

1393/06/23 بازدید415

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از میان بیش از 40 اثر نمایشی که در بخش صحنه‌ای پانزدهمین جشنواره «تئاتر عروسکی تهران مبارک» اجرا می‌شود، 16 اثر به طور ویژه مخصوص بزرگسالان اجرا می‌شود و 5 نمایش ویژه کودکان و بقیه نمایش‌ها برای مخاطب عموم به صحنه خواهد رفت.

 

 

اتفاقی که برخلاف تصور عمومی علاقه‌مندان تئاتر نشان می‌دهد، تئاتر عروسکی گونه‌ای است که قالب مخاطبانش کودک هستند در حالیکه اساسا این گونه تئاتری تفاوت‌های جدی با تئاتر کودک و نوجوان دارد.

 

البته یکی از نکات قابل تأمل در تئاتر عروسکی این است که معمولا کودکان به دلیل نوع قصه‌ها، سبک و سیاق اجرایی و ویژگی‌های بصری می‌توانند به دیدن این کارها بنشینند و برداشت‌هایی از سطوح ابتدایی و اولیه نمایش داشته باشند.

 

«خارجی‌هایی که برای کودکان اجرا می‌کنند»

 

در این میان اغلب نمایش‌های خارجی اجرا شده در جشنواره تئاتر عروسکی ویژه کودکان هستند.

 

نمایش‌های«سولوی دماغ» کاری از کشور آلمان به کارگردانی آن کاترین کلت، «شیری که نوشتن نمی‌دانست» از کشور افغانستان، به کارگردانی عبدالحق حق‌جو و «داستان یک گرگ» نمایشی از کشور ارمنستان و به کارگردانی نونه جرباشیان، سه نمایشی هستند که در بخش بین‌الملل ویژه مخاطب کودک به صحنه می‌روند.

 

همچنین نمایش‌های «جادوگر کوچولو» نوشته هادی حسنعلی و کار فریبا دلیری و «گوشی و موشی» کار علی برنون، به عنوان دو کار ایرانی ویژه کودکان اجرا می‌شوند.

 

بزرگسالان به دیدن این نمایش‌های بروند

 

نمایش‌های «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات و کار حجازی‌فر، «سوسک می‌شود» به کارگردانی آزاده انصاری، «مریم» کار مریم معینی، «کنار ستاره‌ها برمی‌گردم» به کارگردانی زهره بهروزی نیا، «بگذار پرنده‌ها بخوانند» کار روشنک کریمی، «مضررات رام‌نکردن زن سرکش» به کارگردانی افسانه زمانی، «ناگهان کفتری» کار محمد مهدی چاکری، «تولد غم‌انگیز پسرک آهنی» به کارگردانی رامین سیار دشتی، «دخی‌ها» کار رضا شاهبداغی، «پسرک بی‌باک» کار رضا کوچک زاده، «آقا دار» به کارگردانی متین گودرزی، «اپرای عروسکی لیلی و مجنون» کار بهروز غریب‌پور، «سایه‌های عروسکی نورا» به کارگردانی مرتضی سعیدیان، «اندر حمایت ناکامی ببری خان» کار سینا ییلاق بیگی، مجموع آثار ایرانی هستند که ویژه بزرگسالان در جشنواره عروسکی این دوره اجرا می‌شوند.

 

همچنین نمایش‌های «آوا/ آدا» محصول کشور آمریکا و «آنتیگونه» محصول کشور هلند دو اثری هستند که در بخش بین‌الملل ویژه بزرگسالان اجرا می‌شوند.

 

به گزارش ایسنا، پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک از 22 تا 28 شهریور در سالن‌های مختلف تهران برگزار می‌شود.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها