2109
حساسیت به آجیل در کودکان چه علائمی دارد؟

حساسیت به آجیل در کودکان چه علائمی دارد؟

1400/06/31 بازدید7243
علائم حساسیت به آجیل به دلیل واکنش بیش از حد در سیستم ایمنی کودک رخ می‌دهد.

چه مدت بعد از خوردن آجیل واکنش آلرژیک کودک رخ می‌دهد؟

 بسیاری از واکنش‌های آلرژیک ناگهانی اتفاق می‌افتند و برخی از آنها کمی تدریجی بروز می‌کنند. به طور معمول واکنش آلرژیک غذایی معمولی در عرض چند دقیقه تا دو ساعت رخ می‌دهد. نگران کننده‌ترین واکنش‌ها آنهایی هستند که تقریباً بلافاصله و در عرض چند دقیقه تا یک ساعت رخ می‌دهند. هرچه زمان بیشتری طول بکشد تا کودک شما علائم آلرژی را نشان دهد احتمال اینکه کودک شما دچار حساسیت به آجیل باشد کمتر است.
 

شایع‌ترین علائم چیست؟

در مورد حساسیت به آجیل در کودکان طیف گسترده‌ای از علائم وجود دارد از خفیف تا متوسط و شدید. واکنش‌ها اغلب باتوجه به سن فرزند شما متفاوت است. شایع‌ترین علائم حساسیت به آجیل در نوزادان و کودکان نوپا کهیر و استفراغ است. کودکان بزرگتر به احتمال زیاد علائم متعددتری مانند تورم، خس خس سینه، مشکل در تنفس و آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک شدید و گاهی کشنده) دارند. علائم رایج حساسیت به آجیل شامل خارش، آبریزش بینی، سرفه و عطسه است. تورم پلک، اسهال و سرگیجه نیز ممکن است وجود داشته باشد.

تشخیص چه علائمی ممکن است سخت باشد؟

درد معده یا خواب آلودگی در کودکانی که هنوز قادر به صحبت کردن یا توصیف علائم خود نیستند ممکن است نادیده گرفته شود. برخی از علائم واضح واکنش‌های آلرژیک ممکن است شامل احساس سردرگمی یا "احساس قریب الوقوع" باشد.

واکنش آلرژیک خفیف چگونه است؟

واکنش آلرژیک خفیف‌تر ممکن است شبیه خارش یا آبریزش بینی، خارش دهان، عطسه و درد خفیف شکم باشد. ممکن است فرزند شما علائم واکنش آلرژیک خفیف‌تری را نشان دهد. یا ممکن است فقط یک طرف لب تورم داشته باشد.

واکنش آلرژیک اضطراری چگونه است؟
علائم واکنش‌های آلرژیک شدید عبارتند از "کهیر و تورم در کل بدن، مشکل در تنفس یا بلع، احساس ضعف یا بیهوشی و استفراغ مکرر" شدیدترین واکنش‌های آلرژی به آجیل شامل تورم پلک یا لب، سرفه، افتادگی، خارش، کهیر و استفراغ باشد. اگر فرزند شما علائم واکنش آلرژیک شدید را نشان می‌دهد نباید در مصرف داروهای اورژانسی خود تردید کنید و با اورژانس تماس بگیرید.

حساسیت به آجیل را چطور رفع کنیم؟
اگر مشکوک هستید که کودک شما ممکن است به آجیل حساسیت داشته باشد باید به متخصص اطفال یا متخصص آلرژی مراجعه کنید. 
 

جلوگیری از حساسیت به آجیل در کودکان چگونه است؟

اگر حساسیت به آجیل در خانواده شما وجود دارد یا اگر نگران این هستید که فرزند شما دچار حساسیت به آجیل شود ممکن است این سوال را داشته باشید که برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید چه کار کنید. در حالی که هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از آلرژی غذایی (گاهی اوقات اتفاق می افتد!) وجود ندارد.

نتیجه‌‌گیری:

اگر کودک شما بلافاصله پس از خوردن یک عدد بادام زمینی یا آجیل علائم آلرژی را نشان داد قابل درک است که شما احساس نگرانی کرده و حتی ممکن است وحشت کنید. حساسیت‌ها ترسناک هستند و هیچ کس نمی‌خواهد احساس کند که کودک حالش خوب نیست یا ظاهرش خوب نیست. اگر کودک شما علائمی را نشان می‌دهد که ممکن است نشان دهنده واکنش آلرژیک باشد سعی کنید وحشت نکنید، بلکه مطمئن شوید که علائم را جدی می‌گیرید. اگر علائم خفیف به نظر می‌رسند برای مشاوره یا تعیین وقت برای معاینه بیشتر با مطب متخصص اطفال تماس بگیرید.  در صورت مشاهده مشکل در تنفس، کهیر بدن یا تورم، بی حالی شدید و  استفراغ به بیمارستان مراجعه کنید.

منبع: www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

login captcha

دختر من به آجیل حساسیت داشت و من نمی‌دونستم و تقریبا هر روز بهش آجیل میدادم. اما بعد از یه مدت دل دردهای خیلی شدید گرفت که از درد از حال می‌رفت  وقتی بردمش پیش متخصص اطفال و آندوسکوپی گرفتن .گفتن که به خاطر حساسیت غذایی زخم معده گرفته و منو فرستادن پیش متخصص اسم و آلرژی تا معلوم شده که دخترم به چه مواد غذایی آلرژی داره و اونجا تست گرفتن و گفتن که به آجیل آلرژی شدید داره و احتمالا تا آخر عمرش نمیتونه آجیل بخوره .

پربازدیدترین ها