2109
کشیدن قلیان شما را در معرض نیکوتین و مواد سرطان‌زا قرار می‌دهد

کشیدن قلیان شما را در معرض نیکوتین و مواد سرطان‌زا قرار می‌دهد

1400/06/24 بازدید518
 کشیدن سیگار و قلیان یکی از سرگرمی‌های محبوب افراد جوان و نوجوان است اما با همان خطرات سیگار کشیدن همراه است. کشیدن قلیان ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد به خصوص اگر این کار را بیش از یک بار در هفته انجام دهید. قلیان نوعی لوله است که برای کشیدن دخانیات استفاده می‌شود. این بیماری به ویژه در خاورمیانه رایج است و قرن‌هاست که وجود دارد. وقتی دود از کاسه تنباکو استشمام می‌شود قبل از استنشاق در محفظه آب خنک می‌شود.

 کشیدن قلیان می‌تواند به قلب شما آسیب برساند:

یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که کشیدن قلیان ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، زیرا اغلب در موقعیت‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد. اما سیگار کشیدن می‌تواند برای قلب شما بسیار مضر باشد. هر بار کشیدن قلیان حدود 30 دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد. ذغال سوز در بالای یک کاسه پر از تنباکو قرار می‌گیرد که با یک پایه آب و شلنگ متصل به یک دهان وصل می‌شود. تنباکو اغلب شامل میوه‌های خشک، تنباکو طعم‌دار و سایر مواد است تا تنباکو خشک نشود.

چگونه قلیان می‌تواند قلب را تحت تأثیر قرار دهد؟

شواهد نشان می‌دهد که مصرف قلیان بر فشار خون و ضربان قلب تأثیر می‌گذارد. استفاده منظم با افزایش خطر بیماری عروق کرونر مرتبط است. یک مطالعه در سال گذشته نشان داد که ضربان قلب افراد پس از 30 دقیقه کشیدن قلیان 16 ضربه در دقیقه افزایش می‌یابد و همچنین فشار خون بالا می‌رود. سیگار کشیدن همچنین عروق را تا حدی سفت کرده است که می‌تواند در اثر مصرف یک نخ سیگار ایجاد شود.

چرا جوانان به قلیان کشیدن علاقه دارند؟

بسیاری از جوانان به اشتباه معتقدند که کشیدن قلیان ضرر کمتری نسبت به کشیدن سیگار دارد زیرا توتون از طریق آب تصفیه می‌شود اما هیچ شواهد علمی وجود ندارد که این ادعا را تأیید کند. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کشیدن قلیان اعتیادآور است و می‌تواند منجر به استفاده از سایر محصولات تنباکو مانند سیگار شود. تنباکو قلیان اغلب در طعم آب نبات و میوه موجود بوده و برای جوانان جذاب‌تر است و همراه با بسته بندی رنگی به فروش می‌رسد. طعم‌ها و شیرین کننده‌هایی که به دخانیات قلیان اضافه می‌شود می‌تواند طعم و بوی دود تنباکو را بپوشاند و شروع و ادامه مصرف قلیان را برای افراد جوان خوشایند کند.

نتیجه‌گیری:

میزان مصرف قلیان در افراد 18 تا 24 سال 50 درصد بیشتر از افراد بزرگسال 25 تا 44 ساله و تقریباً 200 درصد بیشتر از بزرگسالان 45 تا 64 ساله است.

منبع: www.healthline.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16291 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11547 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2112 بازدید