2109
آداب صحیح حمام کردن برای مراقبت بهتر از پوست و مو

آداب صحیح حمام کردن برای مراقبت بهتر از پوست و مو

1400/06/18 بازدید1056

در تصور همه ما حمام کردن یک کار عادی و روزمره است. همه زیر دوش رفته و با شامپو و صابون یا هر شوینده دیگری سر  و بدن خود را می‌شوییم. درحالیکه همین کار ساده دارای آداب خاص خود است. رعایت اصول و آداب صحیح حمام کردن کمک می‌کند تا پوست و موی سالم‌تری داشته باشید. پس در ادامه مقاله ما را همراهی کنید.

  1. تنظیم کردن درست دمای آب برای حمام کردن

برای حمام کردن بهتر است درجه آب بر روی گرم و متوسط باشد زیرا آب گرم مانع از خشک شدن پوست پس از حمام می‌شود. استفاده بیش از حد از آب داغ خم موجب از بین رفتن روغن طبیعی موجود در پوست و مو می‌شود و آنها پس از استحمام خشک و خشن خواهند شد. مناسب‌ترین دمای آب برای استحمام حدود 38 درجه سانتی گراد است و توصیه می‌شود که بیشتر از این دما هم برای حمام کردن استفاده نشود.

علاوه بر این استفاده از آب خیلی گرم یا داغ هم سیستم عصبی بدن را بر هم می‌ریزد و ممکن است به افت فشار خون بدن منجر شود. در این زمان قلب هم به سختی می‌تواند خون را پمپاژ کند و احتمالا احساس سرگیجه به شما دست خواهد داد. گاهی اوقات می‌توان از دماسنج هم برای اندازه گیری دمای آب استفاده کرد. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید آب را در بهترین دمای ممکن تنظیم کنید. برای تست گرمای اب می‌توانید مچ دست خود را هم زیر آن نگه دارید. دلیل این کار هم آن است که مچ دست حس دقیق‌تری از دمای آب به شما منتقل می‌کند.

  1. کوتاه کردن زمان حمام

احتمالا شنیده‌اید که برای صرفه جویی در مصرف آب بهتر است مدت زمان حمام کردن خود را کمتر کنید. بنابراین این هم یکی از آداب صحیح و اصول حمام کردن است. البته تنها دلیل این کار صرفه جویی در مصرف آب نیست. زمانی که شما بیش از حد زیر دوش آب می‌مانید این کار موجب خشکی پوست شما می‌شود و هر چقدر هم از ماندن زیر دوش آب لذت ببرید، به پوست شما آسیب می‌رساند. فرقی نمی‌کند که پوست بدن شما باشد یا سر، زیرا در هر دو حالت موجب خشکی پوست سر و خارش و سوزش و حتی ریزش مو می‌شود.

  1. شانه زدن موها قبل از خیس کردن آنها

بهتر است قبل از آنکه موهای خود را خیس کنید با استفاده از شانه و برس مناسب موهای خود را شانه بزنید تا تمام گره‌های موجود در موها باز شود. این کار کمک می‌کند تا شست و شوی موها راحت‌تر باشد. موها پس از خیس شدن سنگین می‌شوند و اگر بخواهید در این حالت آنها را شانه بزنید فشار و کشش زیادی به ریشه آنها وارد می‌شود. این کار احتمال سست شدن موها را در ریشه و افزایش ریش مو را بیشتر می‌کند.

بهتر است شانه زدن موها از قسمت پایین موها شروع شود و به تدریج به سمت بالا بروید. با این کار گره‌های ایجاد شده در پایین مو راحت‌تر باز می‌شود و فشار زیادی هم به ریشه آنها وارد نخواهد شد. شانه زدن موها قبل از شستن آنها تاثیر زیادی در فرایند شستن آنها خواهد داشت. بعد از استحمام نیز می‌توانید یک بار دیگر موها را به آرامی شانه بزنید.

  1. استفاده از شامپو مناسب مو

هر فردی متناسب با جنس و نوع موی خود باید از یک شامپوی مخصوص استفاده کند. اگر دچار ریزش مو هستید حتما از شامپو ضد ریزش مو استفاده کنید. گاهی اوقات در یک خانه به تعداد اعضای خانه در منزل شامپو وجود دارد. این کار به سلامت و زیبایی موهای شما کمک می‌کند.

  1. استفاده از نرم کننده مو

برخی از افراد هرگز به موهای خود نرم کننده نمی‌زنند اما توصیه می‌شود تا این محصول را در برنامه روزانه شست و شوی خود قرار دهید. بهتر است حداقل هفته‌ای یک بار به موهای خود نرم کننده بزنید تا تفاوت موها را قبل و بعد از نرم کننده احساس کنید. استفاده از نرم کننده کمک می‌کند تا موها حالت نرم و ابریشمی پیدا کند و به دلیل فرمولاسیون مخصوصی که دارد یک پوشش و لایه محافظتی در اطراف موها ایجاد کند. در این صورت می‌توانید مراقبت بهتری از موهای خود بکنید. علاوه بر این استفاده از نرم کننده تاثیر خیلی خوبی در مراقبت از کوتیکول موها خواهد داشت. بنابراین بهترین کار این است که هفته‌ای یک بار از نرم کننده و یا ماسک مو استفاده کنید تا بتوانید بهترین مراقبت را از سلامت و زیبایی موهای خود داشته باشید. استفاده از از ماسک‌های طبیعی و بدون سولفات مانند ماسک موهای لافارر کمک می‌کند تا با خرید آنها بتوانید از خواص یک ترمیم کننده با روغن زیتون، بادام و دیگر روغن‌های طبیعی بهره مند شوید.

  1. خنک کردن صورت پس از استحمام

شما حتی اگر قبل از حمام کردن صورت خود را با شوینده ملایم هم شسته باشید و نیازی به شستن آن زیر دوش نداشته باشید، قرار گرفتن در محیط حمام موجب می‌شود تا منافذ پوست شما باز شود. برای اینکه از شل شدن پوست خود جلوگیری کنید قبل از خروج از حمام به اندازه یک مشت آب سرد به صورت خود بپاشید تا با این کار منافذ آن منقبض و بسته شود. خنک کردن صورت پس از حمام یکی از اصول و آداب حمام کردن است که همیشه باید مد نظر داشته باشید. همچنین می‌توانید از انواع بادی اسپلش های خوشبو و اکلیلی بر روی پوست و موهای خود استفاده کنید و احساس خوشایندی را تجربه کنید. انواع اسپری بادی اسپلش زنانه و مردانه در قیمت‌های مختلف و برندهای متعدد ویکتوریا سکرت، مای، سی گل و غیره در بازار به فروش می‌رسند که شما با داشتن آنها احساس بهتری پس از حمام کردن خواهید داشت.

  1. آبکشی موها با آب سرد

درست مانند پوست صورت بهتر است شست و شوی موها با آب گرم هم همراه با شستن نهایی آنها با آب سرد باشد. شست و شوی مو با آب گرم موجب باز شدن فولیکول‌های مو می‌شود و استفاده از آب سرد موجب بسته شدن آنها می‌شود. این کار در نهایت درخشش بیشتری برای موهای شما ایجاد می‌کند. توصیه می‌شود بعد از استحمام موهای خود را با آب سرد آبکشی کنید تا براق‌تر و زیباتر شوند. از طرف دیگر اگر با مضرات استفاده بیش از اندازه از آب گرم آشنا شوید متوجه خواهید شد که این کار موجب از بین رفتن چربی طبیعی موها شده و خشکی مو را به همراه دارد. اما آب سرد مانع از ایجاد خشکی مو می‌شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16407 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11596 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3694 بازدید