2109
زایمان طبیعی ۵ درصد بیشتر شده است

زایمان طبیعی ۵ درصد بیشتر شده است

1393/06/18 بازدید484

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از افزایش ۵ درصدی زایمان طبیعی و استقرار پزشکان خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان تهران خبر داد و گفت: ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان حاشیه‌ای تهران از خدمات بهداشتی محرومند

 علی‌اصغر پیوندی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، با بیان اهمیت طرح تحول سلامت و افزایش میزان رضایتمندی مردم اظهار داشت: طرح تحول سلامت از 15 اردیبهشت سال جاری با دستور مستقیم رئیس جمهور و جدیت وزیر بهداشت آغاز و در تمام بیمارستان‌های دولتی دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا شده است.


وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با داشتن 17 بیمارستان آموزشی و درمانی و بالغ بر 4 هزار تخت در راستای تحقق این طرح گام برمی‌دارد.

وی افزود: این طرح بسته‌های متفاوتی دارد و خوشبختانه بعد از 4 ماه از زمان اجرای آن می‌توانیم ادعا کنیم که توانسته‌ایم رضایت مردم را جلب کنیم چرا که این طرح فراگیر و پیشرو است و بعد از انقلاب اسلامی کمتر طرحی در زمینه بهداشت توانسته است این میزان رضایتمندی مردم را افزایش دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طرح تحول سلامت در ارتقای ویزیت، هتلینگ، کاهش فرانشیز و زایمان طبیعی رایگان مؤثر بوده است.

وی ادامه داد: فاز دوم طرح بهداشتی هفته پیش کلید خورد و امیدواریم در شهرها و روستاهای زیر 20 هزار جمعیت طرح پزشک خانواده را با استاندارد پزشک، پرستار و ماما پیش ببریم که در حین درمان بهداشت را نیز مورد توجه قرار داده باشیم زیرا لازم و ملزوم یکدیگرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره رسیدگی به ساکنان حاشیه شهرها گفت: در این طرح همچنین به بحث حاشیه شهرها به ویژه استان تهران توجه شده است.

وی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالغ بر 250 هزار نفر داریم که در حاشیه شهرها زندگی می‌کند به دلیل نقص پوشش موجود این افراد را در سیستم بهداشتی ندیده‌ایم و در این طرح تلاش شده است تا با استانداردها و بلوک‌بندی خاص افراد توانمند را شناسایی کنیم تا بتوانند مسائل بهداشتی اولیه را کنترل کنند.

پیوندی گفت: حاشیه شهرها مشکلات خاص خود را دارد که این مشکلات به بیماری‌های واگیر، سلامت و بیماری‌های غیرواگیر مربوط می‌شود. ساکنان حاشیه شهرها به دلایل خاصی در این مناطق اسکان پیدا کرده‌اند و وظیفه حاکمیت است که مراقبت‌های اولیه را در مورد آنها انجام دهد برای منابع مالی این طرح تمهیداتی در نظر گرفته شده است اما عملیاتی شدن آن کمی زمان می‌برد.

پیوندی با بیان کاهش میزان سزارین در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: آمار زایمان طبیعی متفاوت است و فعلاً می‌توان در مورد تمام دانشگاه‌ها نظر داد زیرا باید زمان بگذرد تا با دانشگاه‌های دیگر به جمع‌بندی برسیم چیزی که مشخص است کاهش زایمان سزارین و افزایش زایمان طبیعی است که رقم آن بین 5 تا 7 درصد است.

وی افزود: خوشبختانه سزارین کاهش پیدا کرده است و باید مراقب باشیم تا نکند سزارین‌ها به بخش خصوصی هدایت و منجر به این آمار شده باشند در این صورت است که می‌توانیم قضاوت منطقی‌تر و دقیق‌تری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: همه ما طرفدار زایمان طبیعی هستیم و با اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرکز ارجاعی برای سزارین‌های پیچیده و مشکل‌دار است آمار نشان می‌دهد که سزارین کاهش پیدا کرده است این حاکی از توجه به طرح تحول نظام سلامت و نگرش مثبت به آن است تا مردم تشویق شوند و کادر پزشکی نیز در این راستا حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است افرادی که پیش از رایگان شدن زایمان طبیعی به دلیل مشکلات مالی در خانه زایمان می‌کردند  اکنون با رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی به این مراکز مراجعه کرده و این امر منجر به افزایش آمار زایمان‌های طبیعی شده باشد این را نیز به فال نیک می‌گیریم زیرا این وظیفه ما بوده است که خدمات بهداشتی درمانی را به مردم ارائه دهیم و باعث خوشحالی است که این افراد زیر نظر پزشک و ماما زایمان کنند.

منبع: فارس نیوز
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8255 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5942 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15063 بازدید