2109
چرا من در دوران بارداری خیلی سریع وزن اضافه می‌کنم؟

چرا من در دوران بارداری خیلی سریع وزن اضافه می‌کنم؟

1400/06/10 بازدید6484
وقتی زیاد غذا می‌خورید ممکن است احساس اضافه وزن داشته باشید. این اضافه وزن در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. حتی درمورد برخی موارد مانند تجربه تهوع صبحگاهی نگرانی نداشته باشید. حتی در این صورت بدن شما تغذیه‌ای را که به دست می‌آورد به حداکثر می‌رساند. شما اندازه وعده‌های غذایی خود را تقسیم بندی کنید و غذای پرکالری را کمتر مصرف کنید زیرا دچار افزایش وزن بیش از حد می‌شود. 

افزایش سریع وزن در دوران بارداری:

هنگامی که یک زن باردار باشد بدن او حدود ۴۰ هفته فرصت دارد تا یک نوزاد کاملاً زیبا و کاملاً شکل گرفته تولید کند. بیشتر تغییرات اصلی بدن در سه ماهه اول اتفاق می‌افتد. تهوع صبحگاهی و استفراغ در اوایل صبح به وجود می‌آیند. بارداری فقط ساختن یک کودک نیست. حجم خون یک خانم و مقدار خونی که در بدن گردش می‌کند در طول چند هفته اول بارداری به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. خون مایع است و حجم خون عمدتا با نگه داشتن آبی که می‌نوشید افزایش می‌یابد. حتی اگر زیاد غذا نمی‌خورید حجم خون شما در کل دوران بارداری افزایش می‌یابد. این افزایش خون باعث افزایش وزن شما در دوران بارداری می‌شود. 

در دوران بارداری چقدر وزن اضافه می‌کنیم؟


علاوه بر افزایش مقدار خون که باعث افزایش وزن می‌شود بیایید روش‌های دیگری که زنان باردار در پایان سه ماهه وزن اضافه می‌کنند را بررسی کنیم. جای تعجب نیست که سینه‌های شما نیز وزن بگیرند. گاهی اوقات اندازه سینه ها یکی از اولین علائمی است که شما را به بارداری به شک می‌اندازد. با پیشرفت بارداری سینه‌های شما برای تغذیه کودک آماده می‌شوند. یکی از عواملی که باعث افزایش وزن در زنان می‌شود، افزایش چربی بدن است. این امر به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری کاملاً مشاهده می‌شود. این ذخایر چربی ممکن است باعث شود شما فکر کنید بیش از حد چاق می‌شوید و حتی بیش از حدتوصیه شده اضافه وزن دارید. حتی ممکن است نگران باشید که افزایش وزن اضافی شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات مرتبط با بارداری مانند دیابت بارداری یا محدودیت رشد داخل رحمی قرار می‌دهد.

در سه ماهه اول چقدر باید وزن اضافه ‌کنیم؟

در سه ماهه اول در مقایسه با دو ماه دیگر به نظر نمی‌رسد که افزایش وزن خیلی زیاد باشد، زیرا کودک در حال رشد است اما در واقع وزن بیش از حد اضافه نمی‌کنید. حتی ممکن است برخی از خانم‌ها در هفته‌های اول بارداری وزن کم کنند. این لزوما به معنای وجود یک مشکل سلامتی نیست. نوشیدن آب و مرطوب نگه داشتن بدن در دوران بارداری خصوصاً در ابتدای آن امری بسیار مهم است.

در سه ماه دوم چه قدر وزن اضافه می‌کنیم؟

سه ماهه دوم بارداری معمولاً آسان‌ترین دوره بارداری است. ناراحتی‌های سه ماهه اول گذشته است و شکم شما اندازه معقولی دارد و کودک شما هفته به هفته در حال رشد و افزایش وزن است. به احتمال زیاد اشتهایتان بیشتر می‌شود. بنابراین انتخاب خوردن غذا‌های سالم و مقوی برای حمایت از تغییرات بدن و کودک در حال رشد در این زمان فوق العاده مهم است.

در سه ماهه سوم چه قدر وزن اضافه می‌کنیم؟

در سه ماهه آخر کودک شما کاملا رشد کرده است. تنها کاری که او نیاز دارد این است که رشد کند و وزن اضافه کند تا سالم بماند و از عوارض ناشی از تولد جلوگیری کند. ذخیره‌های کم انرژی می‌توانند باعث عوارض یا حتی به معنای زایمان زودرس شوند.

به چه علت در دوران بارداری حجم باسن دچار افزایش می‌شود؟


باسن قسمتی از اعضای بدن است که خانم‌ها بیشتر چربی خود را در آن ذخیره می‌کنند. هر زمان که افزایش وزن ایجاد می‌شود به سرعت باسن وزن می‌گیرد. این امر با افزایش وزن بارداری نیز اتفاق می‌افتد. آن‌ها بدن خود را برای مادر شدن آماده می‌کنند. برای تغذیه و پرورش کودک انرژی زیادی لازم است تا زمانی که کودک بتواند سالم به دنیا بیاید.

به چه علت در دوران بارداری صورت دچار افزایش وزن می‌شود؟

با افزایش وزن بیش از حد صورت هم دچار افزایش وزن و تپل شدن خواهد شد. در پایان بارداری ممکن است از دیدن صورت گردتر، بینی بزرگتر و غیره متعجب شوید.
 

علت ورم پا‌ها در دوران بارداری چیست؟

بدن شما انرژی را برای زمان‌های لاغری احتمالی پس از تولد ذخیره می‌کند تا اطمینان حاصل شود که کودک شما از تغذیه خوبی برخوردار است. پا‌های شما اغلب یکی از اولین مکان‌هایی است که احتباس آب را نشان می‌دهد. به دلیل افزایش وزن در اطراف ناحیه لگن، ممکن است گردش خون در پا‌ها کمی کند شود. ادم مایعی است که جمع می‌شود و‌گرانش یعنی مایعات اضافی تمایل دارند به پایین‌ترین قسمت‌های بدن برسند. اگرچه ادم در دوران بارداری شایع و طبیعی است، اما می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری حاملگی شدید به نام پره اکلامپسی باشد. اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید و زمان زیادی را روی پا‌هایتان هستید ایجاد برخی از تورم‌ها و پف کردن‌ها طبیعی است. پره اکلامپسی در صورت عدم درمان می‌تواند به سرعت ایجاد شود و عواقب جدی برای مادر و کودک به همراه داشته باشد. اگر ادم در کنار علائم دیگر مانند سردرد، تاری دید، درد قفسه سینه ظاهر شد با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه می‌توان در دوران بارداری حداقل وزن اضافه کرد؟

درک اینکه ممکن است وزن شما در دوران بارداری بسیار زیاد شود به این معنی نیست که برای کنترل آن اصلاً نباید کاری انجام دهید. ‌ایده بسیار خوبی است که سعی کنید در طول بارداری در یک وزن طبیعی مناسب باقی بمانید. ورزش در دوران بارداری به این معنی نیست که باید همیشه ورزش کنید. پیاده روی سریع و یوگا روش‌های بسیار خوبی برای کنترل وزن بارداری است. ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا از عوارض فشار خون بالا، دیابت بارداری یا مشکل در ایجاد شیردهی پس از تولد جلوگیری کنید.

آیا در دوران بارداری کالری بیشتری می‌سوزانیم؟

در طول بارداری فقط روزانه به حدود ۳۰۰ کالری اضافی نیاز دارید. این تقریباً همان خوردن آووکادو است و بنابراین چیز اضافی نیست.

منبع: www.bellybelly.com.au

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16338 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11570 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2924 بازدید