2709
آیا کودک من به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف می‌کند؟

آیا کودک من به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف می‌کند؟

1400/06/02 بازدید264
 کودکان نوپا برای اطمینان از سلامت جسمی و روحی نیاز دارند تا در رژیم روزانه خود میوه و سبزیجات تازه داشته باشند. در حالی که خوردن میوه و سبزیجات ممکن است در بالای لیست غذاهای مورد علاقه یک کودک نوپا قرار داشته باشد، آنها باید وعده‌های روزانه خود را دریافت کنند تا عملکرد بدن آنها در سطح بهینه باشد. به این ترتیب مهم است که نه تنها مقدار کافی میوه و سبزیجات بخورند، بلکه باید به طور همیشگی از آنها استفاده کنند.
 

کودک نوپا به چه مقدار میوه و سبزیجات نیاز دارد؟

دانستن اینکه کودک نوپا روزانه به اندازه کافی میوه و سبزیجات می‌خورد دشوار است. اگر مشخص نیست که کودک نوپا چه مقدار باید میوه و سبزیجات مصرف کند با پزشک  مشورت کنید. اما بزرگسالان باید هر روز چهار تا پنج وعده سبزیجات و میوه مصرف کنند. میزان میوه و سبزیجات روزانه بسته به سن کودک متفاوت است. مجموع غذاهایی که کودک نوپا باید روزانه بخورد عبارتند از:

-12 تا 24 ماهگی:

 یک فنجان میوه و یک فنجان سبزیجات

-24 تا 35 ماهگی:

 یک و نیم فنجان میوه و یک و نیم فنجان سبزیجات

علائمی که نشان می‌دهد کودک نوپا به اندازه کافی میوه و سبزیجات نمی خورد چیست؟


وقتی کودک نوپا به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی‌کند علائم جسمی و عاطفی وجود دارد که کمبود ویتامین را منعکس می‌کند. این علائم عبارتند از:

- مو و ناخن شکننده:

مو و ناخن شکننده نشانه کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری در رژیم غذایی است. بنابراین اگر موهای کودک نوپا بیش از حد خشک شده و  ناخن‌ها شکسته یا پوسته پوسته دارند به این معنی  است که کمبود ویتامین دارد. 

- کبودی یا خونریزی:

کبودی و خونریزی بیش از حد در صورت کمبود خراش یا کبودی علامت آن است که مقدار بیشتری از مواد غذایی پر از فیبر به خوردن نیاز دارد.

- یبوست:

از آنجا که میوه و سبزیجات مملو از فیبر هستند به عملکرد درست دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

- نوسانات خلقی:

اگر كودک بیشتر از بقیه احساس ناراحتی یا عصبانیت می‌کند این می‌تواند نشانگر این باشد كه در وعده‌های غذایی روزانه خود به میوه و سبزیجات بیشتری نیاز دارد.

- بینایی ضعیف:

بدون آزمایش می‌توان فهمید که آیا یک کودک نوپا بینایی ضعیفی دارد یا نه. با این حال  برای محافظت در برابر مشکلات بینایی و سلامتی خوردن روزانه غذاهای غنی از ویتامین A مانند هویج را پیشنهاد می‌شود.
 

چگونه کودک نو پا را به خوردن میوه و سبزیجات علاقه‌مند کنیم؟

برای کمک به دستیابی به مقدار کل میوه و سبزیجات روزانه نکات و ترفندهای مختلفی برای وارد کردن غذاها در وعده های غذایی یا میان وعده‌های روزانه وجود دارد.

- سالاد را به عنوان بخشی از شام شبانه تهیه کنید:

هرچه کودک نوپا بیشتر سالاد بخورد برای سلامتی او مفید است. به همین ترتیب از انواع سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ در سالاد استفاده کنید تا کودک علاقه مند شود و همچنین کمی سس سالاد نیز  روی سالاد او بریزید.

- میوه‌ها و سبزیجات را جلوی چشم کودک بگذارید:

اگر کودک نوپا نتواند طعم خوردن یک میوه یا سبزیجات را در یک وعده غذایی مورد علاقه خود احساس کند این یک روش موفقیت آمیز برای جذب بیشتر غذاها به رژیم غذایی او است.

نتیجه گیری:

اگر مطمئن نیستید که کودک نوپای شما به اندازه کافی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود دریافت می‌کند، توصیه می‌شود با یک متخصص کودک تماس بگیرید تا در مورد رفع این نیازها مشورت بگیرید. 

منبع: www.babygaga.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4951 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14728 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3822 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3616 بازدید