2109
آیا می‌توانم در دوران بارداری عسل بخورم؟

آیا می‌توانم در دوران بارداری عسل بخورم؟

1400/05/31 بازدید5552

شاید شنیده باشید که نوزادان تازه متولد شده نباید عسل بخورند. این درست است. عسل گاهی می تواند نوعی خاصی از باکتری را حمل کند که می تواند نوزادان را بیمار کند. بنابراین طبیعی است که بدانید آیا می توانید در دوران بارداری عسل بخورید یا خیر. خوشبختانه این غذای شیرین و چسبناک به طور کلی برای شما و نوزاد متولد نشده شما بی خطر است. از زمان‌های قدیم عسل به عنوان یک غذای خوشمزه و یک درمان خانگی برای بیماریهای خاص مورد استفاده قرار می گرفته است. قبل و در حین و بعد از بارداری، ممکن است طعم این شیرین کننده طبیعی عسل را بخورید  چه خالی خالی و چه در نان تست. دلیل اینکه برخی از افراد ایمنی عسل را زیر سوال می برند این است که گاهی اوقات حاوی اسپورهای باکتریایی به نام Clostridium botulinum است. باکتری ممکن است به سرعت در روده شما رشد کند و نوروتوکسین‌هایی ایجاد کند که منجر به بوتولیسم می شود و یک بیماری نادر اما جدی است که می تواند باعث ضعف و فلج در بازوها، پاها، ناحیه شکم و سیستم تنفسی شود. کودکان بالای 1 سال و بزرگسالان از جمله زنان باردار می توانند با خیال راحت عسل مصرف کنند زیرا از سیستم ایمنی بدن آنها در برابر باکتری‌هایی که ممکن است در عسل وجود داشته باشد محافظت می کند.

آیا عسل برای نوزاد بی خطر است؟

عسل برای نوزاد بی خطر است. هنگامی که نوزاد شما متولد می شود و دیگر در رحم شما نیست حداقل برای مدتی در برابر آن باکتری آسیب پذیر است. عسل برای نوزادان جوان به دلیل توسعه نیافتن سیستم ایمنی آنها نگران کننده است. آنها قادر به مبارزه با اسپورهای بوتولیسم نیستند که گاهی در عسل وجود دارد. عسل را تا یک‌سالگی او دور از دسترس کودک قرار دهید.

 

عسل در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

- سلامت تنفسی:

برخی از مطالعات نشان داده اند که خوردن عسل ممکن است به آسم، درمان سرفه و تسکین گلو درد کمک کند. اگر دچار موارد زیر هستید در مصرف عسل با پزشک مشورت کنید.

- حفاظت آنتی اکسیدانی:

عسل تیره رنگ حاوی آنتی اکسیدان است که ممکن است با مبارزه با مولکول‌های بدن ما که به سلول‌های سالم آسیب می رسانند سلامت را افزایش دهد.

- در صورت وجود اختلالات گوارشی با پزشک خود مشورت کنید:

افرادی که جراحی روده یا معده انجام داده اند یا بیماری کرون دارند ممکن است با مشکل در پردازش باکتری‌های روزمره در دستگاه گوارش خود مشکل داشته باشند.

- مصرف آنتی بیوتیک را قطع کنید:

اگر آنتی بیوتیک‌های سنگین مصرف می کنید مصرف آن را محدود کنید.

آنتی بیوتیک‌های سنگین می توانند با اسپورهای باکتریایی مبارزه کنند و آنها را از بین ببرند. اگر در حال مصرف یا خارج شدن از دوره آنتی بیوتیک هستید با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید آیا محدود کردن عسل ایده خوبی است.

- اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید عسل مصرف نکنید:

در بارداری‌های پیچیده یا دیابت بارداری بهتر است هرگونه شیرین کننده اضافی از جمله عسل را به حداقل برسانید زیرا ممکن است سطح گلوکز خون شما را افزایش دهد. عسل دارای شاخص گلیسمیک پایین‌تر و ویتامین‌ها و خواص آنتی اکسیدانی اضافی است و آن را به عنوان یک شیرین کننده مناسب انتخاب بهتری می کند.

- از دادن عسل به کودک خودداری کنید:

هنگامی که نوزاد شما متولد می شود عسل تا رسیدن به سن یک سالگی ممنوع است. نوزادانی که به بیماری بوتولیسم مبتلا می شوند معمولاً بین 3 هفته تا 6 دچار این بیماری می شوند اما ایمن ترین حالت این است که عسل خام را از غذای کودک خود دور نگه دارید.

 

نتیجه‌گیری:

مهم است که در مورد آنچه در دوران بارداری می خورید آگاه باشید زیرا برخی از غذاها می توانند برای شما، نوزاد متولد نشده یا هر دو ناسالم باشند. خوشبختانه عسل خطرات بسیاری از غذاهای پخته یا غیر پاستوریزه را شامل نمی شود. گاهی اوقات عسل می تواند نوع خاصی از باکتری را حمل کند، اما تا زمانی که شما یک فرد بالغ سالم هستید  بدن شما هیچ مشکلی در پردازش آن ندارد. با این وجود اگر دیابت بارداری یا مشکل گوارشی دارید و در حال مصرف داروهای آنتی بیوتیک هستید ایده خوبی است که در مورد مصرف عسل خود با پزشک مشورت کنید.

 

منبع: www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16082 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11435 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2375 بازدید