2109
کودکان چه زمانی می‌توانند انجیر بخورند؟

کودکان چه زمانی می‌توانند انجیر بخورند؟

1400/05/29 بازدید4169

بیشتر نوزادان می‌توانند از شش ماهگی انجیر تازه و کاملا رسیده را به عنوان پوره بخورند. پس از سازگاری با طعم و قابلیت هضم انجیر می‌توانید آن‌ها را به غذا‌های دیگر مانند فرنی اضافه کنید. هنگامی که کودک شما نه تا ده ماهه شد قطعات کوچک و لقمه‌ای از انجیر را به عنوان غذا‌های فینگری تغذیه کنید. نوزادان بین شش تا ۱۲ ماهه نمی‌توانند انجیر خشک بخورند زیرا خطر خفگی دارد. اگر می‌خواهید انجیر خشک را به نوزادان زیر ۱۲ ماه بدهید آن را به صورت پخته، له شده یا پوره سرو کنید.

انجیر دارای چه ارزش‌های غذایی است؟

انجیر چندین ماده مغذی حیاتی مانند فیبر غذایی، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن و فسفر آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های A، B، E، K و C را ارائه می‌دهد. یک انجیر کوچک و تازه (۴۰ گرم) که به رژیم غذایی منظم کودک شما افزوده می‌تواند مواد مغذی زیر را ارائه دهد.

انجیر چه فایده‌ای برای سلامتی دارد؟

۱- انرژی‌زا و آبرسان است:

یک انجیر کوچک و تازه (۴۰ گرم) ۳۰ کیلوکالری انرژی و مقدار قابل توجهی آب تأمین می‌کند. این موارد برای نوزادانی که انرژی بیشتری دارند ضروری است.

۲- ریز مغذی‌های حیاتی را ارائه می‌دهد:

انجیر منبع عالی پتاسیم، آهن، مس، منیزیم، کلسیم و ویتامین A و B و فیبر غذایی است. است. این مواد برای عملکرد‌های مختلف فیزیولوژیکی لازم است که در نهایت از رشد و نمو کودک حمایت می‌کند. انجیر ماهیت ضد میکروبی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

۳- آنتی اکسیدان تأمین می‌کند:

فلاونوئید‌ها، آنتوسیانین‌ها و ترکیبات فنلی مانند اسید گالیک، اسید کلروژنیک و اپی کاتچین انجیر را از خواص آنتی اکسیدانی آن برخوردار می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها باعث افزایش ایمنی بدن و بهبود سلامتی در طولانی مدت می‌شوند.

۴- سلامت دستگاه گوارش را تقویت می‌کند:

انجیر حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی در درجه اول سلولز است که فله را اضافه و روده را تقویت می‌کند. این دو ویژگی برای حفظ حرکات روده‌ای سالم و دور نگه داشتن یبوست لازم است. برخی مطالعات تحقیقاتی حتی از اثرات ملین بالقوه انجیر نیز پشتیبانی می‌کنند.

 

چگونه از انجیر‌ها نگهداری کنیم؟

انجیر رسیده را با پوستی تمیز و خشک انتخاب کنید.

از انجیر‌هایی که پوستی کبود، لکه دار و له دارند و آن‌هایی که با فشار دادن لک می‌شوند خودداری کنید. یک انجیر را بو کنید و اگر بوی‌ترشی می‌دهد احتمالاً انجیر کهنه است. انجیر خشک فروخته شده در بسته‌های مهر و موم شده را از یک مارک معتبر خریداری کنید.

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف انجیر به نوزادان:

برای اطمینان از کیفیت میوه انجیر ارگانیک را از یک فروشنده معتبر خریداری کنید. از آن‌ها با دقت نگهداری کنید زیرا انجیر‌ها ظریف هستند و به راحتی سیاه می‌شوند.

خوردن انجیر‌های تازه را به صورت پوره به کودک خود بدهید. هنگامی که کودک طعم و بافت انجیر را دوست داشت و توانست انجیر را به راحتی هضم کند، شروع به افزودن میوه‌های دیگر کنید.

یک تا دو قاشق چای خوری انجیر پوره یا له شده را به کودک خود معرفی کنید. هنگامی که کودک با طعم و قابلیت هضم میوه راحت شد به تدریج مقدار آن را به یک یا دو قاشق غذاخوری برسانید.

اگر کودک پس از خوردن انجیر ناراحت به نظر می‌رسد بلافاصله تغذیه را متوقف کنید و بعداً دوباره امتحان کنید. در صورت ادامه مشکل با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

حساسیت به انجیر (سندرم آلرژی دهانی) امکان پذیر است و علائم آن بلافاصله پس از بلعیدن یا لمس انجیر تازه یا خشک بروز می‌کند. به علائم آلرژی مانند خارش پوست (کهیر)، عطسه، خس خس سینه یا گلودرد توجه کنید.

انجیر تازه و خشک ممکن است با دارو‌های خاصی تداخل پیدا کند. اگر کودک شما از دارو استفاده می‌کند، قبل از افزودن انجیر به رژیم غذایی کودک با پزشک خود مشورت کنید.

تغذیه بیش از حد انجیر به ویژه انجیر خشک ممکن است در برخی از نوزادان باعث ناراحتی دستگاه گوارش مانند اسهال شود.

دستور غذا‌های سالم انجیر برای نوزادان چه خوراکی‌هایی هستند؟

۱- پوره انجیر

مواد‌لازم:

۱ عدد انجیر تازه (پوست کنده و خرد شده)

۱ قاشق غذاخوری شیر مادر یا شیر خشک (اختیاری)

طرز تهیه:

انجیر‌ها و آب را در قابلمه روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش بیایند.

سپس حرارت را کم کنید و انجیر‌ها را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بپزید.

حرارت را خاموش کنید و انجیر‌ها را کنار بگذارید تا خنک شوند.

بعد از خنک شدن انجیر‌ها را در یک خمیر صاف بدون توده مخلوط کنید.

برای تنظیم قوام و قورت دادن پوره، شیر مادر یا شیر خشک اضافه کنید. پوره انجیر را می‌توانید به یک فرنی نیز اضافه کنید.

 

۲- پوره زردآلو و انجیر

موادلازم:

۲ عدد زردآلو (له شده)

۲ عدد انجیر (له شده)

¼ فنجان شیر مادر یا شیر خشک

طرز تهیه:

همه مواد را در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید. اطمینان حاصل کنید که مخلوط بدون توده بوده و از قوام صافی برخوردار است.

مخلوط را در یک ظرف تغذیه ریخته و به کودک غذا دهید.

 

۳- اسموتی ماست انجیر

موادلازم:

شما نیاز خواهید داشت

۲ عدد انجیر (له شده)

۱ فنجان ماست یونانی ساده و شیرین نشده

قاشق چایخوری پودر (بادام، گردو و پسته)۱

طرز تهیه:

همه مواد را در مخلوط کن بریزید و درون مایع صاف و بدون توده مخلوط کنید. در صورت نیاز مقداری آب اضافه کنید تا غلظت آن تنظیم شود.

اسموتی را در ظرف تغذیه بریزید و به کودک خود دهید.

می‌توانید به این اسموتی جو دوسر اضافه کنید و آن را به کودک خود بدهید.

انجیر میوه‌ای مغذی است که کودک شما دوست دارد آن را بخورد. بگذارید کودک کوچک شما از طریق غذا‌های مناسب انجیر مانند پوره، اسموتی و فرنی از انجیر لذت ببرد. می‌توانید این غذا‌ها را با استفاده از انجیر تازه درست کنید یا انجیر خشک را در نظر بگیرید.

 

منبع: www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7242 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5303 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14981 بازدید