2709
سرنوشت بازار مسکن را چه عواملی رقم می‌زند؟

سرنوشت بازار مسکن را چه عواملی رقم می‌زند؟

1400/05/19 بازدید137

 سکونت فردای فرزندان،‌ در گرو تصمیمات امروز سیاستگذاران؛

با افزایش مشکلات اقتصادی کشور، نگرانی‌ها برای تامین مسکن فرزندان در آینده بیشتر می‌شود. چراکه در دو دهه پیش، ‌خانواده‌ها می‌توانستند با پس‌انداز بخشی از درآمدهای خود و استفاده از تسهیلات مسکن، صاحب خانه شوند. اما با قیمت‌های فعلی املاک‌ تهران و روند صعودی آن، دیگر نمی‌توان از این مسیرها خانه خرید و راه‌های متفاوت و نوین دیگری نیاز است تا این مشکل بزرگ حل شود.

تامین مسکن،‌ نخستین عامل ایجاد آسایش در بین مردم است؛

خرید خانه یکی از دغدغه‌های اصلی مردم کشورما بوده وخانواده‌ها،‌ صاحب خانه شدن را اولویت نخست فرزندان خود می‌دانند. در حالی که مردم کشورهای توسعه یافته، اجاره نشینی را همچون گذشته مردم ما خوش نشینی می‌دانند. اما این فرهنگ در نوع سکونت،‌ به واسطه ثباتی است که در نرخ اجاره و خرید مسکن وجود دارد و مردم نگران افزایش بیش از اندازه قیمت‌ها در سالهای بعد نیستند.

این در حالی است که تورم شدید اقتصادی، قیمت املاک تهران را به نوعی افزایش داده که بیشتر مردم نمی‌توانند با پس‌انداز تمام درآمدشان در  20 سال،‌ صاحب خانه‌ای مناسب شوند. از طرفی نرخ اجاره بها هم با سرعت زیادی شیب صعودی داشته و بیشتر خانواده‌ها از عهده پرداخت آن هم برنمی‌آیند. این مسئله بسیار بزرگ،‌ نگرانی خانواده‌ها را تشدید می‌کند و در نهایت باعث به وجود آمدن مشکلات اجتماعی متعدد و از بین رفتن رفاه و آسایش مردم می‌شود.

اما نمی‌توان بدون هیچ امیدی به آینده بازار مسکن، در راه اصلاح آن قدمی برنداریم. بلکه باید با اقدامات درست، آینده بازارمسکن و صنعت ساختمان را ساماندهی کرده و مشکلات امروز این بخش را از بین برد. اقداماتی که با حمایت دولت و تحرک بخش خصوصی،‌ ساختار این بخش را به شکل متفاوتی ترمیم کرده و بازار مسکن را وارد مسیر توسعه کند.

 

نیاز امروز بازار مسکن با قوانین قدیمی سازگار نیست؛

این اقدامات با استفاده از دانش و تجربه مدیران بخش مسکن کشورهای دیگر،‌ می‌تواند با ضریب خطای کمتر اتفاق بی افتد و راهکارهای مثبت آنها مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از این راهکارها،‌ به گسترش شهرسازی و تامین زمین ارزان برمی‌گردد که با تجهیز سازندگان به نقدینگی،‌ خانه های ارزانتری ساخته شود. گفتنی است این مهم برای پر کردن خلاء تولید مسکن در سالهای اخیر مفید است و یک سیاست بلند مدت به شمار نمی‌رود.

چراکه بازار مسکن ما، در بلند مدت نیازمند تغییرات بنیادی در روش های تامین مالی،‌ ساخت‌وساز و عرضه است. بخش تامین مالی و ساخت و ساز سالهاست با همان روش های سنتی مدیریت می‌شود؛‌ در حالی که باید با بروزرسانی و تطبیق آنها با نیاز امروز بازار مسکن،‌ کارا بودن آنها را تمدید کرد. چرا که قیمت خرید آپارتمان 70 متری در تهران،‌ از دو دهه پیش تا امروز افزایش چشمگیری داشته و تسهیلات و محرک‌های قدیمی، فقط هزینه اجاره چنین واحدهایی را پوشش می‌دهد.

شفافیت،‌ مردم را در ساخت‌وسازها شریک می‌کند؛

این عدم بروزرسانی در روش‌های تامین مالی،‌ ساخت مسکن با استفاده از سرمایه مردم را هم دچار اختلال کرده و سرمایه‌گذاری در این بخش را به حداقل رسانده است. البته این کاهش میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن، دلیل دیگری هم به نام کمبود اطلاعات شفاف و بروز دارد. به این صورت که تا یک دهه پیش، هیچ سایت مسکن یا سامانه ای وجود نداشت که نرخ روزانه مسکن به صورت شفاف در دسترس عموم مردم قرار دهد و صرفا برخی از رسانه ها، نرخ املاک تهران،‌ آنهم در برخی از مناطق را اطلاع رسانی می­کردند. از این رو مردم نیز سرمایه‌گذاری در بازاری همچون ارز و طلا که روزانه قیمت آنها در جراید منتشر می‌شد را ترجیح می‌دادند. در نتیجه سرمایه­گذاری در بازار مسکن آنطور که باید صورت نگرفت و این بخش از نقدینگی مردم مغفول ماند.

اما سالهاست با ورود تکنولوژی به کشور تمام اطلاعات املاک تهران به صورت آن لاین و طبقه بندی شده، توسط مجموعه­ای دانش بنیان به نام کیلید در دسترس همه مردم قرار گرفته است. نکته مهم، دقت و سرعت انتشار این آمار است که همواره توسط هوش مصنوعی بروزرسانی می شود و در بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید قرار می­گیرد. گفتنی است این قیمت ها را کیلید از سامانه سابا که توسط وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده و مشاورین املاک را به ثبت اطلاعات معاملات خود از طریق کدرهگیری اجبار کرده استخراج و پس از پردازش، آنها را به شکل نمودار در اختیار مردم می­گذارد.

 

 

افزایش آگاهی مردم، آینده‌ بازارمسکن را روشن می‌کند؛

 اما  کیلید ساماندهی امروز و آینده بازار مسکن را هدف فعالیت‌های خود قرار داده تا ساختار کلی بازار مسکن با شرایط روز دنیا همسو شود. در این مسیر، علاوه بر اینکه در فرآیند خرید، فروش و خانه اجاره­ای در تهران سرعت و کیفیت را تا طور شگفت آوری افزایش داده، آگاهی ملکی مردم را هم از طریق بخش اطلاعات بازارمسکن، تخمین قیمت و کیلیدمگ افزایش می­دهد.

به این صورت برای افزایش سرعت در انجام معامله ملکی، متقاضیان با استفاده از ابزارهای مختلف جستجو که شامل نقشه، پیداکردن خانه با استفاده از هوش مصنوعی، سیستم واقعیت افزوده و اعمال فیلتر می شود، بهترین انتخاب ملکی را خواهند داشت. به طوری که متقاضی خرید آپارتمان 70 متری در تهران، با استفاده از ابزارهای جستجو، ملک مناسب خود را پیدا می‌کند و با مالک و مشاور املاک موردنظر، وارد مذاکره می شود.

کیلیدی که دربهای توسعه بازار مسکن را باز ‌کرده است؛

گفتنی است متقاضیان خرید یا اجاره املاک تهران، می‌توانند تمام نیازهای خود را از یک واحدمسکونی، در بخش جستجو از طریق هوش مصنوعی کیلید وارد کرده و از میان فایلهای متعدد، واحد متناسب با نیازهای خود را مشاهده کند. از این رو کیلید را می‌توان یک سایت مسکن کاملا بروز دانست که مردم و مشاورین املاک تهران را برای راحتی و افزایش فعالیت‌های ملکی‌شان کمک می‌کند.

از سوی دیگر این سامانه هوشمند ملکی، برای ایجاد یک بازار مسکن پویا و ساختار یافته، آگاهی مردم را نسبت به تمام رویدادها و مباحث روز بازار مسکن افزایش می‌دهد تا مسیرهای نوین تامین مالی و ساخت مسکن نیز همچون بخش عرضه بهبود یابد. کیلید به واسطه بهره‌گیری از هوش مصنوعی و بروزرسانی مداوم آن، از ضریب خطای بسیار پایینی در انجام فعالیت ها برخوردار بوده و سرعت و دقت آن در بین سامانه‌های مشابه کشورهای خارجی زبانزد شده است. از این رو می‌توان کیلید را علاوه یک سایت مسکن هوشمند و پویا،‌ یک راهنمای کاربردی برای ارتقا سطح فعالیت‌های ملکی کشور دانست و از آن برای ایجاد آینده‌ای روشن، برای تامین مسکن مردم استفاده کرد.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14652 بازدید

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4342 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3797 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

2 روز پیش
|
3194 بازدید