2109
با کودکی که فحاشی می‌کند چگونه رفتار کنیم؟

با کودکی که فحاشی می‌کند چگونه رفتار کنیم؟

1400/05/16 بازدید5427

كودكی در سن پنج سالگی فقط برای هیجان تماشای واكنش وحشت‌زده والدین ممكن است حرف زشن بزند. در هشت سالگی کودک ممکن است ۵۴ کلمه نامطلوب بداند که ممکن است با رسیدن به سن بیشتر به کلمات توهین آمیز دیگری تبدیل شود. به عنوان یک والدین وقتی کودک شما فحش می‌دهد می‌تواند یک وضعیت کابوس و شرم‌آور باشد به خصوص اگر آن‌ها این کار را وقتی مهمان دارید یا در خانه همسایه هستند. آموزش اهمیت استفاده از زبان محترمانه به فرزندتان کار ساده‌ای نیست، اما دانستن چند نکته عملی و مراحل انضباطی می‌تواند به شما کمک کند. ادامه این مطلب را در نی نی سایت بخوانید زیرا ما دلایل احتمالی فحاشی کودکان را برای شما بازگو می‌کنیم و چند نکته به شما ارائه می‌دهیم.

چرا کودکان قسم می‌خورند؟

۱- خشم یا ناامیدی را تخلیه کنند:

کودکان اغلب فاز‌هایی را طی می‌کنند که قادر به کنترل احساسات شدید مانند عصبانیت یا ناامیدی نیستند. وقتی خونسردی خود را از دست می‌دهند اغلب بدون اینکه متوجه شوند چه می‌گویند به شدت تخلیه می‌کنند.

۲- تلاش برای قرار گرفتن در یک گروه:

یک دلیل شگفت‌آور شایع در پشت کودکان داشتن همسالان است. با بزرگتر شدن کودکان تحت تأثیر کار‌های همسالان خود قرار می‌گیرند. اگر آن‌ها در گروهی قرار بگیرند که زیاد فحش می‌دهند کودک احساس می‌کند که برای جا افتادن یا پذیرفته شدن باید همین کار را انجام دهد.

۳- واکنش تحریک‌کننده:

كودكان كوچك‌تر معمولاً از زبان توهین آمیز استفاده می‌كنند تا از والدین خود واكنشی نشان دهند. این می‌تواند راهی باشد که نشان می‌دهد مشتاق توجه هستند. از طرف دیگر بعضی از کودکان ممکن است از تماشای شوک صورت افراد و قرار گرفتن در مرکز توجه برای چند دقیقه لذت ببرند. آن‌ها ممکن است درک نکنند که جلب توجه با فحش دادن درست نیست.

۴- نشان دادن یک واکنش شدید:

کودک ممکن است از زبان توهین آمیز به عنوان وسیله‌ای برای نشان دادن احساس شدید خود نسبت به چیزی استفاده کند. مثلاً وقتی از او می‌خواهید کاری را انجام دهد که دوست ندارد.

۵- تقلید از افراد اطرافشان:

در برخی موارد کودک ممکن است از دیگران به ویژه از بزرگان و اطرافیان تقلید کند. اگر یکی از والدین یا خواهر و برادر بزرگتر یا سرپرست آن‌ها مرتباً از زبان ناپاک استفاده کند کودک ممکن است آنچه را می‌شنود تکرار کند.

 

چگونه با کودکان در مورد فحش صحبت کنیم؟

کودکان خردسال اغلب از زبان نامناسب استفاده می‌کنند بدون اینکه بدانند این کلمات برای جلب توجه فوری چه معنایی دارند. در حالی که کودکان بزرگتر ممکن است فکر کنند فحش دادن عالی است. از طرف دیگر نوجوانان معنی این کلمات را می‌دانند و آن‌ها را آگاهانه استفاده می‌کنند. این تفاوت‌ها به این معنی است که شما باید صحبت خود را در مورد زبان آن‌ها با توجه به سن و قرار گرفتن در معرض آن‌ها تغییر دهید.

چه کسی به آن‌ها گوش می‌دهد؟

به کودک بگویید در مورد اینکه چه کسی گوش می‌کند فکر کند. وقتی آن‌ها در مدرسه یا عروسی هستند نحوه صحبت آن‌ها احترام بیشتری نسبت به صحبت با دوستان نزدیک خود دارد. آن‌ها باید از به کار بردن زبان نامناسب با افرادی که در هر گروه سنی آن‌ها نیستند خودداری کنند. کمی آرامش و قوانین هنگام همراه بودن با همسالان به آن‌ها کمک می‌کند تا حدودی انعطاف‌پذیری داشته باشند.

 

نکاتی برای جلوگیری از قسم خوردن کودکان:

در حالی که برای شما مهم است که کودک خود را در هنگام استفاده از زبان تابو تنبیه کنید اما باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار آن انجام دهید. در اینجا چند نکته کاربردی آورده شده است.

۱- به آن‌ها بیاموزید که چگونه خشم و ناامیدی را کنترل کنند

به کودک خود بیاموزید تا با عصبانیت یا ناامیدی به ارامی برخورد کند. شاید آن‌ها بتوانند جیغ بزنند یا فریاد بزنند و احساسات خود را در اتاقی تعیین شده خالی كنند یا ورزش سختی را برای آرام كردن خود انجام دهند. همچنین می‌توانید با کلمات مناسب به آن‌ها کمک کنید تا احساسات خود را بیان کنند. به عنوان مثال آن‌ها می‌توانند بگویند من در حال حاضر واقعاً عصبانی هستم من آنچه را که اتفاق می‌افتد دوست ندارم. این روش‌های معقولی است که آن‌ها می‌توانند احساسات خود را بدون استفاده از کلمات فحش بیان کنند.

۲- به آن‌ها یاد دهید که احترام بگذارند

کودک کوچک هنوز در حال یادگیری مفاهیم همدلی و احترام است. از آن‌ها بخواهید خود را به جای شخص دیگری بگذارند و به این فکر کنند که اگر در پایان زبان بد زبان باشند چه احساسی دارند. برای آن‌ها توضیح دهید که برای دریافت آن باید به دیگران احترام بگذارند.

۳- در مورد چگونگی انتخاب آن‌ها توضیح دهید

از موقعیت‌های زندگی واقعی یا برنامه‌های تلویزیونی یا کتاب برای بحث در مورد چگونگی کنترل شخصیت مورد علاقه خود بدون استفاده از فحش استفاده کنید. به کودک بگویید همه در نحوه عکس العمل خود حق انتخاب دارند. آن‌ها این حق را دارند كه با آرامش رفتار كنند.

۴- استاندارد‌های خوبی تعیین کنید

شما الگوی مورد علاقه فرزند خود هستید. به زبان خود توجه کنید از زبان توهین آمیز بپرهیزید و در مواردی که احساس فحش می‌کنید از کلمات جایگزین قابل قبول استفاده کنید. اگر در پایان از زبان زشت استفاده می‌کنید بلافاصله عذرخواهی کنید و به کودک خود بگویید این کاری نیست که شما از انجام آن افتخار کنید.

۵- قوانین خانوادگی خود را توضیح دهید

کودک شما ممکن است با همسالان خود که گاه گاهی فحش دهد و بدون هیچ نتیجه‌ای روبرو شود. این می‌تواند آن‌ها را در مورد اینکه چرا هنگام انجام این کار بسیار سخت پایین می‌آیید گیج کند. برای آن‌ها توضیح دهید که خانواده‌های مختلف قوانین مختلفی دارند و کلمات خاصی در زبان شما قابل قبول نیست.

۶- وقتی خودشان را محدود می‌کنند از آن‌ها تعریف کنید

تقویت مثبت در اینجا به زیبایی کار می‌کند. هنگامی که کودک شما به زبان بد یا فحش پاسخ می‌دهد بدون اینکه به همان حرف متوسل شود از او تعریف کنید و به او بگویید که به خاطر حفظ کنترل خود به او افتخار می‌کنید. اگر آن‌ها شرایطی را تجربه کردند که قبلاً بدون اجازه لغزش زبان بدی به آن‌ها فحش داده بود به آن‌ها بگویید که متوجه آن‌ها شده‌اید و به آن‌ها افتخار می‌کنید.

 

نتیجه‌گیری:

برای خاتمه دادن به عادت فحش دادن فرزندتان مهم است که آن‌ها از قبل از قوانین آگاهی داشته باشند تا نظم در چارچوب تعیین شده‌ای قرار گیرد. همچنین داشتن محیطی مناسب برای زبان محترمانه برای شما ضروری است. از این‌ایده‌ها برای اصلاح سریع و موثر زبان کودک خود استفاده کنید.

 

منبع: www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16404 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11590 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3626 بازدید