2109
مشاوره ژنتیک پیش از بارداری از مهم ترین اقدامات تعیین جنسیت جنین است

مشاوره ژنتیک پیش از بارداری از مهم ترین اقدامات تعیین جنسیت جنین است

1393/04/07 بازدید5714

 سمینار علمی «انتخاب جنسیت؛ افسانه ها و واقعیتها» با حضور متخصصان و شرکت کنندگان در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا برگزار شد


به گزارش ایرنا در این سمینار، انتخاب جنسیت جنین از جنبه های مختلف مانند ملاحظات بالینی در رویکرد به متقاضیان انتخاب جنسیت، ملاحظات جنین شناسی در انتخاب جنسیت، نقش تغذیه در انتخاب جنسیت، ملاحظات روانشناختی، حقوقی و اخلاقی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر سعیدرضا غفاری، هدف اصلی از برگزاری این سمینار را بررسی تمام موارد و موضعاتی که پیرامون انتخاب جنسیت و روش های مختلف تعیین جنسیت وجود دارد عنوان کرد و در ادامه افزود: در زمینه تعیین جنسیت جنین روش های مختلفی از جنبه های گوناگون همچون رژیم های غذایی و تغذیه و موارد مشابه دیگر مطرح می باشد که لازم است از دیدگاه تخصصی و شیوه های مبتنی بر شواهد بررسی شوند.

دکتر مریم رفعتی متخصص ژنتیک پزشکی و از سخنرانان این سمینار نیز با تشریح روشهای تعیین جنسیت، گفت: روشهای تعیین جنسیت در سه بخش طبقه بندی شده اند. اولین روش، روشهای قبل از لقاح نامیده می شود که بر اساس جدا سازی اسپرم های دارای کروموزوم X از اسپرم های دارای کروموزوم Y صورت می گیرد که نتایج آن برای داشتن فرزند پسر 50 تا 60 درصد و نهایتا تا 70 درصد دقت دارد که دقت بالایی به شمار نمی رود، در روش های قبل از لقاح همچنین از روش تغذیه و تنظیم رژیم غذایی اسیدی یا قلیایی پدر و مادر و ... بهره گرفته می شود.

دومین روش در تعیین جنسیت جنین یعنی بعد از لقاح و قبل از بارداری همان روش PGD (تشخیص جنین قبل از لانه گزینی در رحم) است که در واقع در محیط آزمایشگاه و با استفاده از روشهای کمک باروری و دو روش PCR و FISH با تکنیکهای بسیار دقیق انجام می شود که دقت آن از طریق روش FISH صد درصد است اما از طریق PCR سه تا چهار درصد در بهترین شرایط بر مبنای شواهد علمی خطا دارد.

وی یافته های علم ژنتیک در خصوص تعیین جنسیت را متفاوت دانست و اشاره کرد: در تعیین جنسیت روشهایی داریم که کم هزینه هستند و از دردسر کمتری برخوردارند همچون تغذیه که باید گفت از دقت بسیار پایینی نیز برخودردار است اما در مقابل روشهایی همچون PGDعلی رغم دقت بسیار بالا، متضمن وقت و هزینه بیشتر با بهره گیری از روشهای کمک باروری می باشد.

مسئول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، ضمن تاکید بر اهمیت مشاوره ژنتیک پیش از بارداری افزود: آنچه در تعیین جنسیت جنین حائز اهمیت است، آنست که خانواده ها در جلسات مشاوره ژنتیک از محدودیت ها، روش ها، دقت آنها، معایب و مزایای روشها آگاه شده و با اطلاعات کامل تصمیم خود را در استفاده از هریک از این روش ها می گیرند.

دکتر غفاری، متخصص ژنتیک پزشکی و دبیر این سمینار ضمن بیان این موضوع که تعیین جنسیت از جنبه های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، افزود: در مورد ملاحظات قانونی و حقوقی که از سوی متخصصان این حوزه در رابطه با تعیین جنسیت مطرح شد به این نکته اشاره شد که قانون فعلی کشور ما در این زمینه سکوت کرده است.

دکتر غفاری در پایان هدف اساسی و اولیه از تکنیک PGD را جلوگیری از بیماری ها و معلولیت های جنینی عنوان کرد و تصریح کرد: هدف اصلی از بهره گیری از این تکنولوژی، توانایی پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری های ژنتیکی و تک ژنی می باشد اما در کشور ما عمدتا برای انتخاب جنسیت به کار گرفته شده است که به تدریج در زمینه پیشگیری و تشخیص قبل از لانه گزینی بیماریها نیز استفاده می شود.

 

 

 

 

 

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر شما

login captcha

یه راه درست بگین برای تعیین جنسیت خب

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8418 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6061 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15077 بازدید