2109
تنقلات مناسب برای مادران باردار و زنان شیرده چیست؟

تنقلات مناسب برای مادران باردار و زنان شیرده چیست؟

1400/05/07 بازدید1072

تغذیه نقش مهمی در سلامت انسان و در سنین مختلف دارد. این اهمیت به هنگام باردار بودن مادران دوچندان می­ شود. زنان باردار و شیرده، باید دقت کافی در تغذیه خود داشته باشند تا سلامت خودشان و نیز سلامت فرزندشان را حفظ نمایند. علاوه بر این تغذیه مادر در رشد کودک نقش مهمی ایفا می­ کند.

یکی از مواردی که این گروه، باید بیشتر به آن توجه کنند نوع تنقلات و خوراکی­ هایی است که به عنوان میان ­وعده در طول روز ممکن است میل کنند. در این مطلب قصد داریم به معرفی 9 مورد از مهم­ترین خوراکی­ هایی که برای زنان باردار و شیرده بسیار مفید است، بپردازیم. لطفا از طریق (https://zarbarnuts.com) فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار زربار با ما همراه باشید.

سبزیجات

سبزیجات متنوعی وجود دارند که علاوه بر خوش ­طعم بودن، قابلیت پخت به شیوه­ های مختلف و حتی مصرف به صورت خام را دارا هستند. بنابراین می­ توان میان ­وعده یا غذاهایی متنوع مانند انواع سالاد، یا ساندویچ و... با آن تهیه کرد. با توجه به اینکه سبزیجات حاوی ویتامین­ هایی چون آ، سی و نیز منابعی سرشار از آهن و کلسیم می ­باشند، خوراکی مفید و مغذی برای مادران باردار و شیرده به شمار می­ آید.

ماهی

ماهی­ ها به این دلیل که منبع غنی از امگا3 می ­باشند، به شدت مورد توجه کارشناسان تغذیه برای استفاده مادران باردار و شیرده قرار می­ گیرد. انواع ماهی به ویژه ساردین، سالمون و قزل­آلا، دارای اسیدهای چرب مفید برای بدن هستند. آنها علاوه بر خوش­ طعم بودن، در رشد مغز جنین اثر مثبتی دارند. ماهی را می ­توان بسته به سلیقه فرد، به صورت سرخ ­کرده یا بخارپز و کبابی میل کرد. همچنین می­ توان فیله آن را در شکل­های گوناگون برشته کرده و به عنوان میان­ وعده میل نمود.

آجیل

یکی از تنقلات مفید در دوران بارداری و شیردهی، استفاده از آجیل و مغزهای مختلف و نیز دانه­ های روغنی است. علاوه بر اینکه می ­توان به صورت خام از این دانه ­ها استفاده کرد، دانه­ هایی مانند تخمه آفتابگردان یا کدوتنبل را نیز به صورت خام یا تفت داده، می­ توان به سوپ یا سالاد اضافه و میل نمود.

آجیل­ ها و دانه­ های روغنی، منابع غنی از فیبر، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین، آنتی­ اکسیدان و چربی­ های مفید برای بدن هستند. بنابراین لازم است در برنامه غذایی روزانه زنان باردار و شیرده قرار گیرد. همچنین می توانید با خرید تنقلات زربار از مزایای این خوراکی ها بهره مند شوید.

 

 

جوی دو سر

یکی از غلاتی که مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی مادران توصیه می ­شود، جوی دو سر می ­باشد. می ­توانید خوراکی­ هایی چون کوکی و گرانولای خانگی آماده کرده و میل نمایید. همچنین کاسه­ های جوی دو سر که با تنقلات سالمی ترکیب شده باشد، می ­تواند در وعده غذایی صبحانه نیز مصرف شود. مصرف جوی دو سر به عنوان یک مکمل غذایی که آهن بدن را تامین می­ کند، شناخته می­ شود.

مرغ و استیک گوشت

گوشت گاو را می ­توان از منابع غنی آهن برشمرد. با توجه به نیاز مادران باردار و شیرده به مواد مغذی، مصرف این خوراکی در برنامه غذایی توصیه می­ شود. بهتر است از گوشت گاوی استفاده شود که فاقد آنتی بیوتیک و نیز غیر هورمونی باشد.

مطالعات نشان داده­ اند، زنان بارداری که به تازگی فارغ شده­ اند، بیشتر به روی و آهن نیاز دارند. بنابراین گوشت گاو را می­توان منبع مناسبی برای تامین آن دانست. علاوه بر این، گوشت گاو سرشار از ویتامین ب می­ باشد. مصرف مرغ نیز در این دوران توصیه می ­شود. می ­توان آن را در شکل­ های گوناگونی طبخ کرد و میل نمود.

باید توجه داشت از افزودنی­ هایی مانند سس بیش از حد استفاده نشود. چرا که هیچ ماده مفیدی در آن برای بدن وجود ندارد. مرغ بدون چربی نیز با دارا بودن ویتامین­ های آ و ای و موادی چون امگا3، امگا6، در تامین انرژی مادر نقش مهمی دارد. همچنین کمک می­ کند تا مادر در طول روز به خوبی کودک خود را تغذیه نماید.

سویا

سویا یکی از مواد مغذی سالم و منبع پروتئین است. مصرف آن برای مادران در دوران بارداری و شیردهی توصیه شده است. علاوه بر این جایگزین مناسبی برای شیرخشک ­هایی است که برخی نوزادان از خوردن آن امتناع می­ کنند. البته توجه کنید نباید بیش از اندازه مجاز استفاده شود. نیاز است تا مکمل­ های غذایی مناسب سن کودک در کنار آن مصرف گردد.

شیر

مصرف شیر در دوران بارداری و شیردهی به شدت برای مادران توصیه می ­شود. چرا که بدن به طور متوسط روزانه بین 1 تا 3/1 گرم کلسیم نیاز دارد. بخش عمده­ای از آن می ­تواند از طریق نوشیدن شیر تامین شود. اگر طعم شیر آزاردهنده باشد، می­توان با مخلوط کردن کمی عصاره وانیل و یا شکلات آن را میل کرد.

با توجه به مغذی بودن شیر خام نسبت به شیر پاستوریزه، در صورتی که تولید کننده معتبری می­ شناسید، بهتر است از شیر خام استفاده کنید. شیر، منبع غذایی عالی برای مادر و کودک می ­باشد. البته باید اشاره کرد استفاده از شیر گاو در 2 ماه ابتدایی شیردهی توصیه نمی­ شود. چرا که

می ­تواند منجر به ایجاد حساسیت و کولیک در نوزاد گردد.

میوه

با توجه به تنوعی که میوه­ ها در فصول مختلف سال دارند، در دوران بارداری و شیردهی از مصرف میوه نباید غافل شد. میوه ها علاوه بر خوش طعم بودن، منبع خوبی برای تامین ویتامین­ های مختلف هستند. برای مثال میوه زردآلو را می­ توان به صورت خشک­ شده، پخته یا خام میل کرد.

میوه زردآلو را به علت دارا بودن آهن، پتاسیم و ویتامین آ، می­توان خوراکی کاملا مغذی پس از شیر مادر به حساب آورد. علاوه بر این فیبر و آنتی ­اکسیدان مورد نیاز بدن مادر و کودک را تامین می­ کند. این مواد برای رشد کودک ضروری است. از دیگر میوه­­ های مفید در این دوران،

می ­توان به انار و سیب اشاره کرد.

مطالعات نشان داده­ اند که میوه انار و آب آن، از کمبود آهن در بدن پیشگیری کرده، علاوه بر این خستگی، بی­حالی و سرگیجه را رفع می­ کند. البته با توجه به اینکه نوزاد برای تغذیه خود به مادر وابسته است، توصیه می­ شود در مصرف هیچ ­یک از این مواد خوراکی زیاده ­روی نشود.

برای داشتن یک میان­­ وعده پر انرژی، می ­توان سیب که میوه سلامتی شناخته می­ شود، را با با کره بادام زمینی ترکیب کرد. آب سیب منبع غنی از آهن، کلسیم و ویتامین آ و سی می­ باشد که در دوران بارداری به شدت مورد نیاز مادر و کودک است.

ماست

ماست یک خوراکی خوشمزه و سالم است. ترکیب آن با دانه ­های روغنی و تکه­ های میوه می­ تواند به عنوان یک میان ­وعده پر انرژی مصرف شود. همچنین می ­توان آن را یک میان ­وعده سریع و عالی برای مادران شاغل برشمرد. از مزایای ترکیب ماست و دانه­ های گیاهی، می ­توان به پروتئین بالای آن اشاره کرد. چراکه موجب تامین انرژی می ­شود، بنابراین دیرتر احساس گرسنگی می ­کنید. علاوه بر این، ماست به دلیل دارا بودن باکتری­های سالم، به هضم غذا کمک کرده و در کاهش وزن بعد از زایمان نیز بسیار موثر است.

سبک غذایی مناسب و سالم اهمیت ویژه­ای در سنین مختلف افراد دارد. این اهمیت در دوران بارداری و شیردهی برای زنان دوچندان می­ شود. چراکه علاوه بر سلامت خود و تامین انرژی مورد نیاز بدن، خوراکی­ها و غذاهایی که مصرف می­ کنند، در رشد کودک نیز بسیار موثر است. در این دوران مهم است که ویتامین ­ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن به خوبی و به اندازه تامین شوند.

سبک­های غذایی مادر، که فاقد مواد مغذی هستند، بر رشد کودک تاثیر منفی دارد. همچنین ممکن است منجر به بیماری مادر شوند. از میان تنقلات و خوراکی­ های مفید که مادران باردار و شیرده، در طول روز می ­توانند از آن استفاده نمایند، می­ توان به ماست، سویا، گوشت مرغ و گاو، انواع میوه، شیر، آجیل، سبزیجات و ... اشاره کرد.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16262 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11532 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2649 بازدید