2109
چرا وقتی شیرینی می خورم دندان هایم آسیب می بینند؟

چرا وقتی شیرینی می خورم دندان هایم آسیب می بینند؟

1400/05/08 بازدید511

مواد قندی می توانند به دندان آسیب برسانند و آنها را مستعد حساسیت کنند. مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی ها همچنین می تواند باعث درد یا ناراحتی دندان هایی شود که حساس شده اند. اگر غالباً قند می خورید و بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنید ممکن است آسیب بیشتری به دندان و لثه وارد شود. همه اینها می توانند به دندانهایی اضافه شوند که بیش از حد به قند و همچنین سایر احساسات مانند گرما یا سرما حساس هستند.

خوردن و نوشیدن چه موادی باعث آسیب رسیدن به دندان می‌شود؟

 

آب نبات های مکنده مدت طولانی در دهان می مانند و باعث ایجاد حمام اسیدی برای دندان ها می شوند.

شیرینی های چسبناک، مایه کیک، میوه های خشک و عسل همگی به دندان می چسبند و به باکتری ها زمان زیادی برای رشد می دهند.

آب پرتقال ممکن است بدترین مجرم به نظر نرسد اما آب پرتقال سرشار از قند و همچنین اسید سیتریک طبیعی است که باعث فرسایش بیشتر دندان ها می شود.

نوشابه های گازدار و سایر نوشدنی های گازدار نه تنها پر از قند هستند بلکه اسیدی نیز هستند. با مصرف شیرینی جات باعث از بین رفتن موارد زیر می‌شوید:

- از بین رفتن مینای دندان (عاج):

غذاها و نوشیدنی های شیرین حاوی کربوهیدرات های قابل تخمیر هستند. وقتی کربوهیدرات های قابل تخمیر با باکتری های مضر موجود در دهان مخلوط می شوند اسید تولید می شود. تا زمانی که اسید شسته نشده یا مسواک زده نشود، مواد معدنی مینای دندان را از بین می برد و باعث فرسایش می شود. از بین رفتن مینای دندان باعث آسیب پذیری و حساسیت بیشتر دندان به محرک ها می شود.

- پوسیدگی دندان (حفره):

باکتری هایی که از قند موجود در دهان شما تغذیه می کنند باعث ایجاد یک ماده چسبناک به نام پلاک می شود که روی دندان ها و زیر لثه ایجاد می شود. حفره ها به صورت سوراخ هایی در مینای دندان شروع می شوند. اگر پر نشوند بزرگتر و عمیق تر می شوند. غذاهای قندی، مایعات، اسید و باکتری ها همگی می توانند وارد حفره شوند و باعث ایجاد لرزش و درد ناگهانی شوند.

- التهاب لثه (بیماری لثه):

تجمع پلاک همچنین می تواند منجر به بیماری لثه شود. وقتی پلاک ها روی دندان ها سفت می شوند تارتار می شوند. تارتار شدن پلاک می توانند باعث تحریک لثه ها شوند:

  • التهاب
  • عفونت
  • ورم
  • خون ریزی
بافت ملتهب لثه به دلیل قرار گرفتن در معرض ریشه دندان که حاوی انتهای عصب است  می تواند حساسیت دندان را افزایش دهد.

- عقب رفتن لثه ها:

لثه های شما برای پوشاندن استخوان و محافظت از ریشه هر دندان ساخته شده است. با افزایش سن ممکن است لثه ها شروع به عقب رفتن کنند و ریشه دندان ها را در معرض دید قرار دهند. کشیدن سیگار و مسواک زدن تهاجمی دندان ها ممکن است لثه هایی را که عقب هستند تشدید کند.

- استفاده از سفید کننده دندان:

در سفیدکننده های دندان از ماده ای مانند پراکسید هیدروژن برای روشن شدن لکه ها استفاده می شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15290 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10885 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2178 بازدید