2109
فشار خون بالا در نوزادان

فشار خون بالا در نوزادان

1400/05/07 بازدید1875

فشار خون بالا به ندرت با نوزادان در ارتباط است. اما نوعی بیماری است که در نوزادان و کودکان نوپا اتفاق می افتد. دلایل فشار خون بالا در نوزادان ممکن است با دلایل افزایش فشار خون در بزرگسالان متفاوت باشد.

فشار خون طبیعی در مقابل فشار خون بالا در نوزادان چه تفاوتی دارد؟

فشار خون (BP) معمولاً با دو عدد نوشته شده به عنوان کسر به عنوان مثال 110/70 نشان داده می شود. به عدد بالا در اینجا فشار خون سیستولیک گفته می شود که فشار خون را هنگام پمپاژ آزاد شدن توسط قلب اندازه گیری می کند. به عدد پایین تر فشار دیاستولیک گفته می شود که فشار دیواره عروق را در هنگام استراحت قلب اندازه گیری می کند. فشار خون استاندارد در نوزادان وجود ندارد زیرا فشار خون طبیعی بسته به عوامل مختلفی از جمله سن، قد، وزن و جنسیت کودک به طور قابل توجهی متفاوت است. همچنین براساس فعالیت انجام شده توسط کودک متفاوت است. متخصصان پزشکی فشار خون کودکان را به چندین درجه طبقه بندی می کنند که اصطلاحاً آنها را صدک می نامند. فشار خون طبیعی یا بالا با توجه به دسته صدک که فشار خون کودک در آن قرار می گیرد تعیین می شود. در اینجا چند نکته برجسته در مورد آن آورده شده است:

1- فشار سیستولیک و دیاستولی هر یک به چهار صدک 50، 90، 95، 99 تقسیم می شوند. هر صدک حد تعیین شده فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را دارد. فشار خون نوزاد در این محدوده از صدک ها قرار می گیرد.

2- فشار خون بین صدک 50 تا 90 طبیعی تلقی می شود.

3- صدک 90 تا 95 قبل از فشار خون بالا در نظر گرفته می شود، به این معنی که کودک هنوز فشار خون بالا ندارد اما می تواند آن را ایجاد کند.

4- فشار خون بالای صدک 95 بالا تلقی می شود.
 

چه عواملی باعث فشار خون بالا در نوزادان می شود؟

1- مشکلات قلبی:

چند مشکل مادرزادی قلبی که می تواند باعث فشار خون شود، انقباض آئورت (تنگ شدن شریان بزرگی به نام آئورت) و مجرای شریانی اختراع است (هنگامی که عروق بین آئورت و شریان ریوی قبل از تولد بسته نشود). برخی از انواع دیگر مشکلات قلبی کودکان نیز می تواند منجر به فشار خون بالا در نوزادان شود.

2- شرایط ریه:

ریه ها مراکزی هستند که خون دی اکسید کربن را از دست می دهد و اکسیژن می گیرد. هر مشکلی در مورد ریه ها نیز می‌تواند منجر به فشار خون شود. دیسپلازی برونکوپلومونر از جمله مواردی است که در نوزادانی اتفاق می افتد که بلافاصله پس از تولد اکسیژن رسانی می کنند زیرا بیش از حد بیمار بوده اند یا زودرس متولد شده اند.

3- بیماری کلیه یا عارضه:

باریک شدن رگ های خونی در کلیه یا لخته شدن خون در شریان کلیه نیز می تواند باعث فشار خون بالا در نوزادان شود. نوزادان مبتلا به مشکلات مادرزادی کلیه یا عفونت کلیوی ممکن است دچار فشار خون بالا شوند. شرایطی مانند سندرم نفروتیک و نارسایی حاد و مزمن کلیه دلایل بسیار شایع فشار خون است.

4- داروها و قرار گرفتن در معرض مواد مخدر:

مصرف برخی از داروهای مخدر قبل یا بعد از تولد می تواند منجر به افزایش فشار خون کودک شود.

5- توسعه تومورها:

نوزادی که به تومورهای ویژه در کلیه ها، مغز یا غدد فوق کلیوی دچار می شود می تواند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون باشد.

6- اختلالات و عفونت ها:

برخی از اختلالات مانند مشکلات تیروئید، نوروفیبروماتوز و اسکلروز توبروس خطر فشار خون را افزایش می دهد. عفونت های دستگاه ادراری همچنین ممکن است احتمال فشار خون بالا در نوزادان را افزایش دهد. پیوند اعضا و پیوند مغز استخوان نیز ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی شیمی درمانی و خطر افزایش فشار خون را ایجاد کند.

 

منبع: www.momjunction.com

ارسال نظر شما

login captcha

ممنون از اطلاعات کافیتون

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
9105 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6552 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15149 بازدید