2109
کودک را با این ۵ ترفند ساده به خزیدن وادار کنید

کودک را با این ۵ ترفند ساده به خزیدن وادار کنید

1400/04/28 بازدید6244

از شش تا ۱۰ ماهگی کودک علائمی را نشان می‌دهد که می‌خواهد بخزد. برخی فشار می‌آورند و شروع به اولین خزیدن‌های حرکتی می‌کنند. دیگران ممکن است به کمک بیشتر یا زمان بیشتری برای یادگیری خزیدن نیاز داشته باشند. برای آن نوزادان ترفند‌های ساده‌ای وجود دارد که به آن‌ها کمک می‌کند خزیدن را بدون هیچ زحمتی یاد بگیرند. به همین دلیل او به دلگرمی و دلایلی نیاز دارد تا بخواهد خزیدن را بیاموزد. همه والدین می‌توانند به کودک خود خزیدن را یاد بدهند و اولین قدم‌های خود را برای رسیدن به استقلال بردارند.

۱- شکم را برای کار با قدرت تشویق کنید

به همان اندازه که قرار گرفتن در موقعیت شکم آخرین کاری است که کودک می‌خواهد انجام دهد، باید مورد تشویق قرار گیرد تا او عضلات خود را جمع کند تا بتواند خزیده شود. شکم باعث جمع شدن عضلات در گردن، بازو‌ها و پشت کودک می‌شود که همه آن‌ها برای خزیدن کودک باید قوی باشند. به این ترتیب هرچه کودک در ماه‌های اول زندگی خود بیشتر به انجام معده شکم اختصاص دهد توانایی خزیدن نیز بیشتر خواهد بود.

 

۲- از آینه استفاده کنید تا کودک بازتاب را ببیند

در این سن بچه‌ها خیلی به خودشان علاقه‌مند هستند. همانطور که بیشتر والدین متوجه می‌شوند، به محض ورود آینه به زمان بازی کودک در صورت کشش‌های طولانی با انعکاس خود سرگرم می‌شود. نوزادان تا ۱۸ ماهگی طول می‌کشد تا متوجه شوند که بازتاب در آینه خود آن‌ها هستند. آن‌ها تا آن زمان معتقدند که کوچولو در آینه یک همبازی است که می‌خواهد تعامل داشته باشد و اجتماعی باشد. یک کودک می‌تواند شکلی را که در انعکاس دارد ببیند و نشانه‌های بصری در مورد آنچه که به نظر می‌رسد کار می‌کند و آنچه که در تلاش برای یادگیری خزیدن نیست را بدست آورد.

 

۳- اسباب بازی مورد علاقه کودک را فقط دور از دسترس قرار دهید

یکی دو اسباب بازی وجود دارد که کودک به طور مداوم با آن‌ها بازی می‌کند، در حالی که اسباب بازی‌های دیگر در گوشه‌ای گرد و غبار جمع می‌کنند. بنابراین دفعه بعدی که کودک می‌خواهد با یک اسباب بازی مورد علاقه خود بازی کند آن را کمی دور از دسترس قرار دهید تا مجبور شود برای رسیدن به آن بخزد. هنگامی که کودک در وسط بازی با اسباب بازی‌های خود است یکی از وسایل مورد علاقه خود را بردارید و آن را کاملاً خارج از دسترس کودک قرار دهید. از آنجا که او درگیر کاری است که انجام می‌دهد تمایل بیشتری به تلاش برای رسیدن به اسباب بازی خواهد داشت. باید اسباب بازی را به کودک کوچک تحویل داد. هدف کمک به تحرک کودک است. نه اینکه او را ناراحت و عصبانی کند.

۴- با مثال آموزش دهید

گاهی اوقات فقط باید به کودک نشان داده شود که هنگام یادگیری خزیدن دقیقاً چه کاری باید انجام دهد. به همین ترتیب والدین باید روی زمین بنشینند و نشان دهند خزیدن چیست. نشستن روی زمین با نوزادان به آن‌ها کمک می‌کند تا روند خزیدن را بهتر درک کنند. آن‌ها می‌بینند که چگونه دست‌ها و پا‌ها حرکت می‌کنند و از طریق تقلید ممکن است مراحل را برای تحرک آغاز شود. از آنجا که به احتمال زیاد در خانه افراد دیگری نیستند که به این طرف و آن طرف می‌خزند، هیچ مرجعی برای آن‌ها وجود ندارد تا بفهمند قرار است چه کاری انجام دهند. به این ترتیب اگر نوزادی به اندازه کافی قوی به نظر می‌رسد و تمایل به حرکت دارد شاید فقط اصول اساسی این کار را نداشته باشد.

 

۵- از حوله استفاده کنید

در حالی که شکم به نوزادان کمک می‌کند تا عضلات خود را برای آمادگی برای خزیدن جمع کنند، برخی از نوزادان به تقویت بیشتری احتیاج دارند و شاید باعث ایجاد اعتماد به نفس نیز شود. آنجاست که حوله بازی می‌کند. والدین باید یک حوله را رول کنند و آن را زیر کودک نزدیک ناحیه شکم بگذارند. هنگامی که حوله در جای خود قرار گرفت والدین به آرامی حوله را بلند می‌کنند تا سینه و هسته کودک با حوله بلند شود. غریزه کودک این است که دست و پا‌های خود را پایین بیاورد و او را در حالت خزنده قرار دهد. سپس کافی است حوله را به آرامی به عقب و جلو بچرخانید تا کودک کوچک به حرکت و عضلات مورد نیاز برای یادگیری خزیدن عادت کند.

 

منبع: www.babygaga.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8519 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6130 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15083 بازدید