2109
بهترین کتاب ‌های آمادگی برای پیش دبستانی

بهترین کتاب ‌های آمادگی برای پیش دبستانی

1400/04/23 بازدید1053

گذراندن دوران پیش‌دبستانی برای رشد و تربیت فردی و اجتماعی کودکان امری مهم و ضروری محسوب می‌شود. در این دوران کودک می‌آموزد که از محیط خانه و وابستگی‌هایش به والدین و مخصوصاً مادر بکاهد و در دنیای جدیدی پا بگذارد. کودک علاوه بر آموختن دروس یاد می‌گیرد که چگونه دوست پیدا کند و در جامعه حضور داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید محیط پیش‌دبستانی می‌تواند نمونه‌ای از یک جامعه در اندازة کوچک باشد. کودک با وارد شدن به این محیط می‌آموزد در آینده و در اجتماعاتی بزرگ‌تر چگونه با دیگران تعامل داشته باشد.

آموزش در منزل و یا مدارس پیش‌دبستانی در دوران قبل از ورود کودک به دبستان می‌تواند تا حد زیادی یادگیری و فهم او را بالا برده و برای ورود به مدرسه آماده کند. برای آموزش‌دادن در منزل به کودک خرید کتاب‌ های پیش‌ دبستانی الزامی است. باوجوداینکه آموزش در مقطع پیش­دبستانی اجباری نیست، اما والدین باید متوجه اهمیت این دوران و نقش مهم دوران پیش­دبستانی در رشد هوش کودک باشند.

آموزش‌های کودکان در دوران پیش‌دبستانی می‌تواند اهداف و جوانب گوناگونی را به دنبال داشته باشد. از جمله این اهداف می‌توان یادگیری مهارت‌های اجتماعی، تقویت مهارت‌های جسمی و حرکتی در کودک، مهارت‌های ایجاد ارتباط با دیگر همسالان، پرورش دادن مهارت‌های هنری در کودک را نام برد.

برنامه‌ریزی‌های زیادی برای یادگیری و پرورش علوم مختلف در دوران پیش‌دبستانی انجام شده. در مقطع پیش­دبستانی یادگیری دروسی مانند: آموزش اعداد و مفاهیم ریاضی، آموزش علوم و آشناکردن کودک با جهان اطراف و جانوران مختلف و گیاهان، آموزش نقاشی و ایجاد حس خلاقیت در وجود کودکان اهمیت فراوان دارد.

به دلیل اجباری نبودن گذران دوران پیش‌دبستانی والدین خود با خرید کتاب‌های پیش‌دبستانی و آموزش‌دادن به کودک می‌توانند به آماده‌شدن فرزندشان برای حضور در مدرسه کمک زیادی کنند.

بهترین کتاب ‌های آمادگی برای پیش ‌دبستانی

ازآنجاکه کودک پس از آموزش‌های پیش‌دبستانی وارد دبستان خواهد شد نیاز به‌پیش زمینه‌ای ذهنی برای تسهیل در امر آموزش و یادگیری دارد.

ازاین‌رو لزوم آماده‌سازی ذهنی و آماده‌شدن برای یادگیری نوشتن و خواندن کتاب، آماده‌شدن برای فهم ریاضی و درک مفاهیم و مسئله‌ها بسیار مهم است.

به‌گونه‌ای که هجوم دنیایی از کلمات، مسئله­ها و مفاهیم بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای به ذهن کودک ممکن است او را دچار مشکل و سردرگمی کند.

در اینجا تلاش شده تعدادی از دروس که در امر آمادگی برای رفتن کودک به دبستان کمک‌کننده هستند نام‌برده و اطلاعاتی در این باره به شما منتقل کنیم:

کتاب‌ هایی با محوریت آموزش مهارت به کودکان

بهترین روش برای آشنایی کودک با درس‌ها استفاده از انواع بازی‌ها و سرگرمی‌ها در حین آموزش به او است.

کتاب‌های آموزش مهارت شامل: آموزش نقاشی کردن، مهارت‌های حرکتی، نحوه گرفتن مداد و چگونگی استفاده از مدادرنگی‌ها، آشنایی با رنگ‌ها، مهارت ارتباط با سایر بچه‌ها و دوست‌یابی، ساخت انواع کاردستی و یادگیری شکل‌ها و علامت‌های مختلف.

خوب است برای یادگیری کودک از بازی‌های فکری و جالب به میزان متعادل استفاده شود. به طوری که کودک در حین آموزش خسته نشده و دچار بی‌علاقگی به درس نشود.

کتاب آموزش الفبا

کتاب‌های آموزش الفبا برای کودکان پیش‌دبستانی به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که کودک بتواند از این طریق با اشکال و صداها و طریقه تلفظ حروف الفبا آشنایی پیدا کند.

همواره این نکته باید مدنظر گرفته شود که این آموزش‌ها باید همراه با بازی و سرگرمی انجام شوند تا در ذهن او ماندگار شوند.

یادگیری الفبا و کلماتی از زبان انگلیسی هم می‌تواند بسیار مفید باشد.

کتاب‌ های یادگیری مفاهیم ریاضی

محوریت اصلی این کتاب‌ها بر پایة آموزش‌های آشنایی با اعداد، آموزش اشکال هندسی به کودکان و یادگیری جمع و تفریق اعداد کوچک است.

آموزش مفاهیم ریاضی و قدرت درک حل مسائل به شیوه‌های گوناگون مانند:

طراحی بازی‌هایی که در آنها نیاز به شمارش اجسام است. کودک در این بازی یاد می‌گیرد چگونه تعدادی از اسباب‌بازی‌ها را بشمارد.

همچنین بازی‌هایی که در آن کودک می‌تواند چند قطعه را جمع و یا تفریق کند. با این شیوه کودکان درحالی‌که از بازی‌کردن لذت می­برند ناخودآگاه آموزش‌های اصول اولیه ریاضی را خواهند آموخت.

 

یادگیری مفاهیم ریاضی توسط کودک

کتاب‌ های آموزش علوم

در این کتاب‌ها به آموزش‌هایی از قبیل حالات مواد و آشنایی با مفاهیمی مانند جامد، مایع و گاز پرداخته شده است.

همچنین کودک با جنس مواد مختلف مانند نرمی زبری صافی و.. آشنا می‌شود، آشنایی اولیة کودک با جهان اطراف و نام انواع حیوانات و جانوران و گیاهان از دیگر آموزش‌های این کتاب‌ها هستند.

کتاب ‌های شاپرک

یکی از بهترین کتاب‌های موجود در بازار مجموعه کتاب‌های شاپرک است. این کتاب که مناسب آموزش‌های اولیه پیش‌دبستانی طراحی شده می‌تواند پاسخگوی نیازهای اولیه آموزشی کودکان در دوران پیش‌دبستانی باشد.

این کتاب‌ها در 4 جلد منتشر شده‌اند و مفاهیم آموزش الفبا علوم ریاضی و تقویت حافظه را در برمی‌گیرند.

مجموعه کتاب ‌های شاهکار علوم کلاغ سپید

یکی دیگر از کتاب‌هایی که می‌تواند مفاهیم علوم را به‌خوبی به کودکان آموزش دهد کتاب‌های شاهکار علوم کلاغ سپید است.

در این کتاب آموزش‌هایی از قبیل یادگیری اسامی شهرهای ایران، آشنایی با انواع موجودات زنده، یادگیری حواس پنج‌گانه، و آب‌وهوا به کودک داده می‌شود.

این آموزش‌ها با آموزش بازی به کودک و والدین برای یادگیری بهتر همراه است. همچنین این انتشارات کتاب‌های زیادی را برای مقاطع مختلف منتشر می‌کند از جمله این کتاب‌ها کتاب تیزهوشان ششم است.

کتاب ‌های کار جامع پیش ‌دبستانی مبتکران

این کتاب‌ها که می‌توان گفت یکی از بهترین کتاب‌های جامع و کامل آموزش‌های موردنیاز در دوران پیش‌دبستانی هستند مجموعه‌ای از دروسی مانند:

دانش و بهداشت، علوم، ریاضی، فارسی، کاردستی و هوش آموزش‌های کاملی در اختیار کودک می‌گذارد. ازآنجاکه کودکان معمولاً همه چیز را از پدر و مادر خود می‌آموزند این کتاب‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی دراین‌رابطه در اختیار والدین قرار دهد.

نتیجه‌گیری

برای دستیابی به نتایج بهتر در امر آموزش کودکان نیاز به مطالعات گسترده در این زمینه است. مطالعة انواع محتوای انگلیسی و مقالات خارجی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

انتخاب و خرید کتاب ‌های پیش ‌دبستانی می‌تواند کار پیچیده‌ای باشد، انتخاب یک کتاب بی‌کیفیت که فاقد استانداردهای لازم آموزشی در این مقطع حساس است، می‌تواند اثرات منفی در روند آموزش کودک بگذارد.

پاسخگویی لازم به نیازهای کودک در راستای امر آموزش و آمادگی پیداکردن برای ورود به مدرسه می‌تواند نتایج بسیار خوبی در آیندة تحصیلی او داشته باشد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16222 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11513 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2592 بازدید