2109
بیماری کرونا و ماسک: نکاتی برای خانواده‌ها

بیماری کرونا و ماسک: نکاتی برای خانواده‌ها

1400/04/28 بازدید150

ماسک‌ها به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا کمک می‌کنند اما همانگونه که بسیاری از والدین متوجه شده‌اند، آشنا کردن کودکان با پدیده ماسک زدن کار آسانی نیست.

کاربرد ماسک برای کاهش انتقال میکروب‌ها در برخی کشورها سابقه‌ای طولانی دارد. اما بسیاری از خانواده‌ها سال 2020 (1398-1399) را به عنوان اولین سالی که ماسک زدند، بیاد خواهند داشت.  

اگر قبلا ماسک نزده‌اید، احتمالا سؤالات بسیاری دارید. برای اینکه به شما کمک کنیم بهترین تصمیم را برای خانواده‌تان بگیرید، جدیدترین اطلاعات تخصصی را درباره ماسک‌ها و بیماری کرونا، نحوه پوشیدن و مراقبت صحیح از ماسک‌ها، و ایده‌هایی برای آشنایی موفق اعضای خانواده با ماسک، جمع‌آوری کرده‌ایم.

برای کسب اطلاعات کلی درباره بیماری کرونا، علائم واشاعه بیماری و نیز چگونگی مراقبت از خود و کودکان‌تان، مطلب ما با عنوان «آنچه والدین بایستی بدانند» را مطالعه کنید.

 

چرا باید ماسک زد یا صورت را پوشاند؟

یکی از روش‌‌های اصلی انتقال بیماری کرونا از طریق قطرات تنفسی است که افراد در هنگام صحبت، آواز، سرفه یا عطسه بیرون می‌دهند. اگرچه تحقیقات درباره این موضوع ادامه دارد، اما می‌دانیم که این ویروس می‌تواند توسط افرادی که علائمی از خود نشان نداده‌اند نیز منتقل شود، یعنی برخی افراد می‌توانند ناقل باشند در حالیکه خود از آن خبر ندارند.

این امر یکی از دلایل اهمیت فراوان فاصله‌گذاری اجتماعی در مناطقی است که بیماری کرونا در آنجا شیوع گسترده دارد. اما در اماکن عمومی پرجمعیت، فاصله‌گیری از دیگران همیشه ممکن نیست و به همین دلیل استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای در چنین محیط‌هایی برای محافظت از یکدیگر توصیه می‌شود.

اما بیاد داشته باشید که ماسک به تنهایی از اشاعه کرونا جلوگیری نمی‌کند – ما همه باید فاصله‌گذاری اجتماعی و شستشوی مرتب دست‌ها را ادامه دهیم. با انجام این اقدامات می‌توانیم کرونا را شکست دهیم.  

 

چه نوع ماسکی باید برای خانواده‌ام تهیه کنم؟

ماسک‌های غیرپزشکی (ماسک‌های پارچه‌ای یا صورت‌پوش نیز نامیده می‌شوند): اگر شما و خانواده‌تان در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که کرونا شیوع گسترده‌ای دارد اما علائم کرونا را ندارید، استفاده از ماسک‌های غیرپزشکی توصیه می‌شوند.

ماسک‌های پزشکی: به دلیل همه‌گیری، عرضه ماسک‌های پزشکی در جهان دچار کمبود است. این ماسک‌ها زمانی توصیه می‌شوند که شما یا عضوی از خانواده در معرض خطر بالای بیماری کرونا باشد (افراد بالای 60 سال یا دارای  بیماریهای زمینه ای(، و یا اگر از یک فرد مبتلا به کرونا مراقبت می‌کنید. اگر علائم بیماری کرونا را دارید باید برای حفاظت از دیگران ماسک پزشکی به صورت‌تان بزنید.

 

بهترین نوع ماسک پارچه‌ای کدام است؟

ماسک‌های پارچه‌ای یا صورت‌پوش‌ها مواده سازنده بسیار متنوعی دارند و می‌توانید آنها را در خانه تولید کرده و یا از مغازه خریداری کنید. تحقیقات درباره استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای هنوز ادامه دارد اما مشخص گشته که تأثیر آنها به نوع پارچه مورد استفاده و تعداد لایه‌ها بستگی دارد. سازمان بهداشت جهانی ماسک سه لایه ساخته شده به ترتیب زیر را توصیه می‌کند:

  • یک لایه داخلی از ماده جاذب به مانند پنبه
  • یک لایه میانی غیر جاذب به مانند پلی‌استر یا ترکیب پلی‌استر
  • یک لایه خارجی غیر جاذب به مانند پلی‌استر یا ترکیب پلی‌استر

 

خانواده‌ام چه زمانی باید ماسک بزنند؟

پرس‌وجو کنید که آیا مقامات منطقه محل زندگی شما خواهان استفاده از ماسک در اماکن مشخص یا برای افراد در سنین مشخص، شده‌اند.

اینکه آیا کودکان‌تان ماسک بپوشند به چندین عامل بستگی دارد که شامل سن و نیز توانایی آنها برای استفاده ایمن و صحیح از ماسک است. برای کسب اطلاعات بیشتر دستورالعمل‌های یونیسف و سازمان بهداشت جهانی را مطالعه کنید.

اگر بیماری کرونا در منطقه شما شیوع گسترده‌ای دارد، باید از ماسک پارچه‌ای در تمام محیط‌های عمومی که فاصله‌گیری اجتماعی در آنها سخت است و یا در فضاهای عمومی بسته، استفاده کرد.

اطلاعات نادرست بسیاری درباره استفاده از ماسک و کرونا وجود دارد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که در زمان اتخاد تصمیمات مرتبط با سلامتی خانواده‌‌تان، از منابع معتبری به مانند یونیسف، سازمان بهداشت جهانی و یا سازمان‌ها و مقامات بهداشتی کشوری و محلی استفاده می‌کنید.

 

چه زمانی نباید ماسک بزنید؟

افرادی که نمی‌توانند بدون استفاده از کمک ماسک را از صورت‌شان بردارند، شامل نوزادان و کودکان خردسال و همچنین افرادی که دچار سختی تنفس هستند، نباید از ماسک استفاده کنند.

یونیسف و سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کنند که کودکان 5 ساله و کوچکتر نباید ماسک بزنند.  این امر بر مبنای ایمنی کودک و توجه به اینکه مقاطع رشد و تکامل کودکان  خردسال ممکن است در سنین مختلف اتفاق بیفتد، ، استوار است.

برخی کشورها توصیه‌های متفاوتی درباره استفاده کودکان از ماسک دارند بنابراین باید برای کسب اطلاعات مرتبط با سنین مختلف با سازمان‌ها و مقامات محلی تماس بگیرید. اگر آنها اعلام کرده‌اند که کودکان 5 ساله و کوچکتر باید ماسک بزنند، در این صورت باید کودک در محدوده دید مستقیم شما یا یک سرپرست دیگر باشد تا بر استفاده ایمن از ماسک نظارت کنید. 

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده دارای بیماری یا معلولیت است که استفاده از ماسک را سخت می‌سازد، درباره بهترین تصمیم با دکتر مشورت کنید.

وقتی تمرین می‌کنید، مکانی را انتخاب کنید که استفاده از ماسک ضروری نیست مانند خانه یا در فضایی که می‌توانید فاصله اجتماعی ایمنی از دیگران داشته باشید (مثلا فضای بیرون). کودکان و یا افراد بالغ نباید در زمان ورزش یا انجام فعالیت‌های جسمانی ماسک بپوشند تا تنفس خود را دچار خطر نسازند. عرق ممکن است ماسک را مرطوب سازد و بدین ترتیب تنفس سخت‌تر شده و رشد میکروب‌ها آسان‌تر گردد.

 

در زمان تهیه ماسک برای کودکانم باید به چه نکاتی توجه کنم؟

بسیاری از ماسک‌ها برای افراد بالغ ساخته شده و مناسب کودکان نیستند. اگر ماسک می‌خرید، ماسکی را بگیرید که اندازه‌اش برای کودک‌تان مناسب باشد. اگر برای کودکان ماسک می‌خرید یا خودتان می‌سازید، توجه داشته باشید که دهان، بینی و چانه آنها را می‌پوشاند، هیچ گونه جای خالی در کناره‌ها نداشته و بینایی آنها را مسدود نکند. اطمینان حاصل کنید که آنها می‌توانند با ماسک و در زمان تند راه رفتن یا سخن گفتن، تنفس آسانی داشته باشند.

 

نحوه تمیز کردن ماسک پارچه‌ای

ماسک‌های پارچه‌ای را با استفاده از صابون و مواد شوینده، ترجیحا در آب داغ (حداقل 60 درجه سانتی‌گراد) دستکم یک بار در روز بشویید. اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، از گرم‌ترین دمای ممکن برای پارچه مورد شستشو استفاده کنید. اگر با دست می‌شویید، از آب داغ صابون‌دار، استفاده کنید. پس از شستشو، ماسک باید به صورت کامل خشک شده و سپس استفاده شود. ماسک‌ها را در یک کیف تمیز نگهداری کنید.

چگونه ماسک را به طرز صحیح به صورت بزنیم

COVID-19

پوشیدن، برداشتن و مراقبت صحیح از یک ماسک برای حفاظت از سلامت و آنهایی که اطراف شما هستند، مهم است. نکات طرح شده در لیست زیر را با اعضای خانواده خود تمرین کنید تا تبدیل به یک روال عادی شود.

زمانی که ماسک می‌زنید:

  • ابتدا و قبل از ماسک زدن دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
  • مطمئن شوید که ماسک تمیز است. بررسی کنید که پارگی یا سوراخ نداشته باشد. اگر کثیف یا آسیب‌دیده است آن را نپوشید.
  • ماسک را به نحوی تنظیم کنید که روی دهان، بینی و چانه‌ را به خوبی پوشانده و در اطراف آن فاصله وجود نداشته باشد.
  • مطمئن شوید که تنفس به راحتی انجام می‌شود.

در زمان پوشیدن ماسک

  • اگر کثیف یا مرطوب شد، عوضش کنید.
  • ماسک را زیر دماغ یا چانه نکشید یا آن را روی سرتان نزنید – برای اینکه ماسک مؤثر باشد باید دهان و بینی را بپوشاند.
  • زمانی که ماسک پوشیده‌اید با دست لمسش نکنید.

نکته: اگر شما یا خانواده‌تان تصمیم دارید که ماسک را در آورده و در طول روز دوباره استفاده کنید، از کیف‌های تمیز و دربسته برای نگهداری آنها استفاده کنید. در خانواده برای هر ماسک از یک کیف مجزا استفاده کنید. زمانی که ماسک را در کیف گذاشته یا از آن خارج می‌کنید، ماسک را از کش و یا بند بردارید (بدون اینکه به سطح ماسک دست بزنید) تا از آلودگی احتمالی اجتناب ورزید.

زمانی که ماسک را برمی‌دارید

  • قبل از برداشتن ماسک دست‌ها را بشویید.
  • ماسک را از کش یا بند گرفته و بردارید. از تماس با قسمت جلوی ماسک اجتناب ورزید.
  • پس از برداشتن ماسک دست‌های‌تان را بشویید.
  • ماسک‌های پارچه‌ای باید پس از هر بار استفاده شسته شده و در یک کیف تمیز نگهداری شوند.
  • ماسک‌های پزشکی یکبار مصرف هستند و باید پس از استفاده دور انداخته شوند.

6 اشتباه رایج که باید از آنها اجتناب کرد

covid
Adobe Stock/Veronika

از راست به چپ:

  •  ماسک را به زیر بینی نکشید
  • ماسک، چانه‌ را بپوشاند
  • ماسک  را به زیر چانه‌ نکشید
  • در زمان استفاده به ماسک دست نزنید
  • از ماسکی که شل است استفاده نکنید
  • از ماسک کثیف، آسیب‌دیده و یا مرطوب استفاده نکنید.

 

صحبت با کودکان درباره ماسک

همه‌گیری کرونا زندگی خانواده‌ها را در سراسر جهان مختل کرده و منجر به استرس، نگرانی و اندوه شده است. قابل فهم است که در بسیاری از کودکان استفاده از ماسک می‌تواند این احساس را تشدید کند بالاخص در اماکنی که کودکان عادت به پوشیدن ماسک نداشتند. استفاده از ماسک برای کودکان سنین پایین‌تر می‌تواند عامل سردرگمی و ناراحتی شود.

اگر خانواده شما قبلا از ماسک استفاده نکرده است، باید به همراه کودکان و با روشی باز و حمایتی بدان بپردازید. پوشیدن ماسک یعنی خلق یک عادت، بنابراین یادآوری‌های مداوم و رفتار باثبات اهمیتی کلیدی خواهد داشت. همچنین باید به کودکان یادآوری بکنید که ماسک همیشه باید با اقدامات احتیاطی کلیدی دیگر توأم شود (مانند فاصله اجتماعی، شستشوی مداوم دست) تا از خود و همه افراد دیگر محافظت کنند.

 

برخی ایده‌ها برای کمک به معرفی ماسک به خانواده‌تان:

صادق باشید

از زبان مناسب برای سنین مختلف استفاده کنید و به میزان نگرانی کودکان‌تان حساس باشید. توجه داشته باشید که ماسک‌ زدن برای  هیچ یک از ما جالب نیست. . اما توضیح دهید که چگونه با پوشیدن ماسک می‌توانیم به سالم ماندن افراد اطراف‌مان شامل اعضای مسن‌تر و آسیب‌پذیرتر جامعه کمک کنیم. پوشیدن ماسک نشان می‌دهد که ما به یکدیگر اهمیت می‌دهیم.

به آنها یادآوری کنید که متخصصان بسیاری در تلاش هستند تا بیماری کرونا را متوقف کنند، اما آنها به کمک ما نیاز دارند و این یعنی تمام اقدامات احتیاطی را انجام دهیم.

و اینکه همه ما باید به یاد داشته باشیم که استفاده از ماسک به تنهایی ما را ایمن نگه نمی‌دارد، ما باید دست‌های‌مان را به طور مداوم بشوییم و در بیرون از خانه از سایر افراد فاصله بگیریم.

بشنوید و همدلی کنید

از کودکان بخواهید که افکارشان را بیان کنند و  حواستان به نشانه‌های نگرانی به مانند تغییر در زبان بدن یا لحن سخن گفتن باشد. . سؤالات آنها را به بهترین نحو ممکن پاسخ دهید. ندانستن تمام پاسخ‌ها طبیعی است – این موقعیت برای همه ما جدید است. به کودکان یادآوری کنید که می‌توانند برای هر نگرانی یا پرسشی هر زمان که خواستند پیش شما بیایند. احساس آنها را به طور مداوم بررسی کنید. بسته به سن آنها، می‌توانید بپرسید که از دوستان‌شان چه می‌شوند تا گفتگو را شروع کنید و مطمن شوید که آنها از اطلاعات قابل اعتماد برخوردارند.

از خانه شروع کنید

سعی کنید برای مدتی در خانه به همراه یکدیگر ماسک بزنید و به تدریج به کودک‌تان برای عادت کردن به پوشیدن ماسک کمک کنید. با استفاده از چک‌لیست بالا، پوشیدن و درآوردن ماسک را با یکدیگر تمرین کنید.

بیاد داشته باشید که کودکان کوچکتر بیشتر به علائم ارتباطی بصری به مانند لبخند تکیه دارند، بنابراین زمانی که ماسک زده‌اید با آنها تمرین خندیدن کنید و بیاد داشته باشید که چگونه لحن سخن گفتن‌تان می‌تواند مفید باشد. همچنین می‌توانید بر صورت عروسک مورد علاقه‌شان ماسک بزنید تا کمک کنید با ماسک بیشتر آشنا شوند.

ماسک زدن را تبدیل به فعالیتی مفرح کنید

ماسک‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند و کودکان می‌توانند این امر را فرصتی برای بیان خودشان بدانند. سعی کنید. پوشیدن ماسک یا صورت‌پوش پارچه‌ای را تبدیل به فعالیتی مفرح کنید و آنها را تا حد ممکن در این امر دخیل سازند. بیاد داشته باشید که هرچقدر کودکان ماسک‌شان را بیشتر دوست داشته باشند، احتمال بیشتری خواهد داشت کهحتی اگر شما کنارشان نبودید، از ماسک استفاده کند.

مداومت داشته باشید

پوشیدن موفق ماسک منوط به خلق یک عادت جدید است و بنابراین ارائه الگوی رفتاری درست و تکرار آن، اهمیتی کلیدی دارد. روش‌هایی بیابید تا اهمیت ماسک زدن را به روشی درست تکرار کرده و اعضای جوان‌تر خانواده را تشویق کنید که اگر مورد نادرستی را مشاهده کردند به یکدیگر یادآوری کنند. کودکان به سرعت عدم مداومت را شناسایی می‌کنند بنابراین به الگویی که ایجاد می‌کنید توجه داشته و خویشاوندان و دوستان اطراف‌تان را تشویق کنید که توصیه‌های مرتبط با ماسک زدن را رعایت کنند.

منبع: یونیسف

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16068 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11431 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2365 بازدید