2109
شیردهی به کودک مبتلا به سندرم داون چگونه است؟

شیردهی به کودک مبتلا به سندرم داون چگونه است؟

1400/04/23 بازدید933

ممکن است طاقت‌فرسا و دشوار باشد که قبول کنید فرزندتان دچار سندرم داون است. ممکن است احساس ناامیدی را تجربه کنید و سوالات زیادی داشته باشید. گرچه احتمالا شیردهی از اولین مواردی نباشد که به آن فکر می‌کنید و نحوه تصمیم‌گیری برای تغذیه کودک از جمله تصمیمات مهمی است که به عنوان والدین خواهید گرفت. کودکان مبتلا به سندرم داون اغلب دارای ویژگی‌های جسمی هستند که می‌تواند شیردهی را به یک چالش تبدیل کند. با این حال با صبر و استقامت بسیاری از نوزادان مبتلا به این بیماری شیردهی موفقیت آمیز را یاد می‌گیرند.

شیردهی به کودکان مبتلا به سندرم داون چه فوایدی برای آن‌ها دارد؟

شیردهی فواید زیادی برای نوزادان و والدین شیرده آن‌ها دارد و نوزادان مبتلا به سندرم داون نیز به همان اندازه یا بیشتر از نوزادانی که به این بیماری مبتلا نیستند از مزایای آن‌ها بهره‌مند می‌شوند. برخی از تأثیرات مثبت شیردهی کودک مبتلا به سندرم داون عبارتند از:

احساس توانمندی

وقتی کودکی دارید که مشکل سلامتی دارد ممکن است احساس نامیدی و ناراحتی کنید. شما می‌توانید از شیر پمپ شده خود استفاده کنید و نقش موثری در سلامت کودک خود داشته باشید و برای برخی از والدین این امر می‌تواند احساس قدرت را بهمراه داشته باشد.

هضم بهتر غذا

شیر مادر نسبت به شیر خشک به راحتی هضم می‌شود و این امر شیر مادر را مخصوصاً برای نوزادان مبتلا به سندرم داون که اغلب به مشکلات دستگاه گوارش (GI) مبتلا هستند کمک می‌کند.

بهبود ایمنی

نوزادان مبتلا به سندرم داون ممکن است نگرانی‌های دیگری نیز در مورد سلامتی داشته باشند و احتمالاً بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند. شیر مادر با آنتی بادی‌های محافظ و خاصیت تقویت‌کننده سیستم ایمنی می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های گوش و تنفس کمک کند.

تماس بدنی

تغذیه با شیر مادر شما را در طول روز با کودک در تماس نزدیک قرار می‌دهد. ارتباط نزدیک و محبت برای رشد جسمی و عاطفی کودک شما خوب است.

تقویت عضلات صورت

شیردهی همچنین می‌تواند به کودکان مبتلا به سندرم داون در ایجاد هماهنگی و تقویت قدرت در عضلات صورت کمک کند که برای رشد گفتار مهم است.

نحوی شیردهی به کودکان سندرم داون

اگرچه ضعف عضلانی معمولاً در نوزادان مبتلا به سندرم داون دیده می‌شود اما هنوز هم بسیاری از آن‌ها با موفقیت از شیر مادر تغذیه می‌کنند. دیگران ممکن است در ابتدا به دلیل ضعف تن عضلانی، عدم هماهنگی و یا بیرون زدگی دچار مشکل قفل شوند. به خود و کودک خود وقت کافی بدهید تا یاد بگیرید چگونه با هم شیر بخورید و انتظارات منطقی را در این راه حفظ کنید.

از آنجا که در ابتدا روند یادگیری ممکن است کمی طول بکشد مهم است که شیر دادن به نوزاد را در اسرع وقت پس از تولد شروع کنید. هنگامی که برای اولین بار کار خود را شروع می‌کنید از یک مشاور شیردهی برای یادگیری تکنیک‌های شیردهی به کودک خود کمک بگیرید. اگرچه به نظر می‌رسد بارداری برای ملاقات با یک مشاور شیردهی خیلی زود باشد. اگر قبلاً می‌دانید که کودک شما مبتلا به سندرم داون است اواخر بارداری می‌تواند زمان مناسبی برای برقراری ارتباط، جمع‌آوری اطلاعات و اطلاع دادن به او در مورد تشخیص کودک شما باشد. سایر اعضای تیم مراقبت‌های بهداشتی مانند فیزیوتراپیست و گفتار درمانی نیز می‌توانند به کودک شما کمک کنند تا با موفقیت از شیر مادر تغذیه کند.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی شیر مادر دریافت می‌کند:

نوزادانی که خواب آلوده و مکیده ضعیف هستند ممکن است در هر دفعه تغذیه کامل نداشته باشند. مراقب علائمی باشید که کودک شما شیر کافی دریافت می‌کند. همچنین می‌توانید با استفاده از این نکات به تشویق تغذیه بهتر کمک کنید.

 پوشک‌های مرطوب کودک خود را بشمارید

قبل از شروع تغذیه کمی از شیر مادر را بدوشید تا وقتی کودک می‌خواهد از سینه تعذیه کند، شیر روان و آماده شود.

آیا پمپاژ شیر برای کودک مفید است؟

اگر شیردهی به خوبی پیش نمی‌رود ادامه تلاش ممکن است دشوار و استرس‌زا باشد. برخی از نوزادان مبتلا به سندرم داون به دلیل پایین بودن میزان عضلات یا سایر مشکلات جسمی قادر به شیر خوردن از سینه مادر نیستند. اما از آنجا که شیر مادر برای کودک شما بسیار مفید است، ممکن است هنوز بخواهید آن را از راهی دیگر تهیه کنید. پمپاژ راهی عالی برای ادامه دادن تمام فواید شیر مادر به کودک شما حتی اگر آن‌ها قادر به تغذیه مستقیم از پستان نباشند. در حالی که پمپ‌های دستی راحت و ارزان هستند و اگر منحصراً پمپاژ می‌کنید، می‌خواهید در یک پمپ برقی با کیفیت سرمایه‌گذاری کنید.

 

منبع: www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9173 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6596 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15154 بازدید