2109
آیا ارزش دارد درمان دندانپزشکی فرزندمان را در شرایط بیهوشی انجام دهیم؟ آیا این کار خطرناک است؟

آیا ارزش دارد درمان دندانپزشکی فرزندمان را در شرایط بیهوشی انجام دهیم؟ آیا این کار خطرناک است؟

1400/04/20 بازدید2225

 

کلمه درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام ‌بخشی معمولاً برای والدین ایجاد نگرانی بسیار زیاد می‌نماید. حتی بسیاری از والدین به خاطر ترس از بیهوشی درمان دندان‌های فرزندشان را مدت‌ها به تعویق می‌اندازند و یا به مطب‌های دندانپزشکان مختلفی مراجعه می‌نمایند تا شاید درمان دندان‌های فرزندشان بدون بیهوشی یا آرام ‌بخشی انجام گردد.

ایجاد خاطره مثبت دندانپزشکی و حفظ سلامت روان در حال تکامل یکی از اهداف مهم در دندانپزشکی کودکان است.

توجه داشته باشید که برخی کودکان به دلایلی مانند سن کم، ناتوانی‌های جسمی و ذهنی و یا اضطراب‌های شدید و کنترل نشده، قادر به همکاری لازم برای کارهای دندانپزشکی نمی‌باشند، لذا انجام درمان‌های دندانپزشکی در مطب ممکن است برای آن‌ها خطرساز باشد.فشارهای بیش از حد حین کار دندانپزشکی عوارض جسمی و روحی بسباری به همراه دارد

در صورت ایجاد خاطره ناخوشایند در کودکی ممکن است، کل آینده دندانپزشکی فرد تحت تأثیر قرار گیرد. لذا برای این کودکان درمان دندانپزشکی تحت شرایط بیهوشی و یا آرام بخشی توصیه می‌گردد.

اگر کودک شما به هر دلیل در مطب دندانپزشکی همکاری کافی برای درمان ندارد گول تبلیغات فریبنده که در ان ها درمان کودکان غیرهمکار بدون بیهوشی ذکر می شود را نخورید!این تبلیغات اغلب توسط افرادی که متخصص دندانپزشکی کودکان نیستند انجام می شود و می تواند عواقب ناخوشایندی برای کودک شما داشته باشد.

در مطلب زیر به توضیح کامل در مورد دندانپزشکی آرام‌بخشی و بیهوشی در اطفال و کودکان و نگرانی والدین آن‌ها می‌پردازیم.

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام بخشی برای چه کودکانی تجویز می‌شود؟

                                                                    کودکان با سن کم        

اگر سن کودک زیر سه سال باشد هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که قادر به همکاری در محیط دندانپزشکی باشد.

شاید کارهای ساده‌ای مانند فلورایدتراپی و یا انجام ترمیم‌های ساده در محیط مطب برای کودکان امکان‌پذیر باشد ولی کارهای درمانی پیچیده‌تر از قبیل عصب‌کشی و یا قرار دادن روکش دندان شیری و یا ترمیم‌های وسیع‌تر به دلیل عدم همکاری کودک و سن کم وی در محیط مطب دندانپزشکی امکان‌ پذیر نیست و کودک نیازمند درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام بخشی است. لازم به ذکر است بعضی از کودکان بالای سه سال نیز ممکن است همکاری لازم را نداشته باشند و درمان های تحت بیهوشی یا آرامبخشی برای آنها تجویز گردد.

کودکان با ترس و اضطراب زیاد

انجام کارهای دندانپزشکی نباید منجر به شکل‌گیری خاطرات بد در ذهن کودک شود.

زیرا در کودکان ما با یک روان در حال تکامل مواجه هستیم و درصورتی‌که کارهای دندانپزشکی در کودکانی که دچار اضطراب زیاد هستند به زور انجام شود ممکن است از دیدگاه کودک به‌ عنوان یک تهاجم تلقی شود و اثرات نامناسبی ازنظر روحی بر روی کودک باقی بگذارد.

علاوه بر این‌که این ترس از دندانپزشکی ممکن است تا بزرگ‌سالی همراه کودک باقی بماند.

دکتر مهکامه میرکریمی

}متخصص دندان پزشکی کودکان که هدف ما ایجاد خاطره خوب برای کودکان شما است شما می توانید با مراجعه به سایت  drmirkarimi.ir از دیگر خدمات ما بهره مند شوید.  {

کودکان با ناتوانی‌های ذهنی یا جسمی

در کودکان ناتوان مخصوصاً در شرایطی که نیاز به کارهای دندانپزشکی پیچیده باشد درمان‌های دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی درمان باکیفیت‌تر و ایمن‌تری را برای کودک فراهم می‌نماید.

آیا واقعاً درمان دندانپزشکی ارزش بی‌هوش شدن کودک را دارد؟

ازآنجایی‌که دندان‌های شیری نقش بسیار مهمی در تغذیه و رشد کودک دارند و ازآنجایی‌که از دست رفتن آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در رویش دندان‌های دائمی گردد در صورت درمان به‌موقع دندان‌ها اثرات بسیار مشخص و فراوانی در سلامت کودک به وجود خواهد آمد.

اگر دندانپزشک متخصص کودکان برای کودک شما تشخیص درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام‌بخشی را داده است یعنی یکی از موارد عدم همکاری کودک، ناتوانی ذهنی یا جسمی و یا سن کم کودک وجود داشته است.

حال اگر برای درمان دندان‌های کودکتان به‌موقع اقدام نکنید وضعیت دندان‌های کودک بدتر خواهند شد و به‌مرورزمان دچار آبسه‌های دندانی می‌گردند که می‌تواند برای دندان‌های دائمی جایگزین خطرناک باشند و شاید نیاز به کشیدن تعداد زیادی از دندان‌های شیری وجود داشته باشد که هم باعث کاهش توانایی غذا خوردن کودک می‌گردد و هم باعث رویش نابجای دندان دائمی و نیاز به درمان‌های ارتودنسی در آینده می‌گردد.

از طرف دیگر آبسه‌های دندانی برای سلامت کودک هم زیان‌بار است چراکه این آبسه‌های حاد دندانی حتی می‌تواند به فضاهای صورت منتشر گردیده و وی را راهی بیمارستان نماید.

بنابراین اگر کودک به هر دلیلی همکاری کافی در مطب دندانپزشکی ندارد با درمان اصولی دندان‌ها تحت شرایط بیهوشی یا آرام بخشی می‌توان از مشکلات بسیاری که می‌تواند برای کودک دردسرساز باشد جلوگیری کرد.

توجه داشته باشید کودکانی که دندان‌های پوسیده متعدد دارند و نیازمند درمان آن‌ها هستند در بیشتر مواقع رفتارهای عصبی‌تر و کج‌خلقی‌های بیشتری دارند از طرف دیگر هم‌چنین مشکلات گوارشی از قبیل یبوست در آن‌ها بیشتر خواهد بود.

درنهایت بیشتر کودکان پس از ترمیم مناسب دندان‌ها بهبود فراوانی در وضعیت تغذیه نشان می‌دهند و این در رشد کودک بسیار مؤثر خواهد بود.

درنتیجه ترمیم کامل دندان‌ها باعث بهبود کیفیت زندگی کودک و ارتقا سلامت بدنی وی خواهد شد.

تفاوت دندانپزشکی بیهوشی کامل و آرام‌بخشی و چیست؟

انتخاب این‌که برای کودک از روش بیهوشی یا آرام‌بخشی استفاده شود کاملاً بر عهده دندانپزشک متخصص کودکان و پزشک متخصص بیهوشی است.

معمولاً برحسب تعداد دندان‌های نیازمند درمان، وضعیت سلامت عمومی کودک، طول مدت موردنیاز برای درمان تصمیم‌گیری لازم انجام می‌گردد.

در اغلب موارد برای کارهای دندانپزشکی که تعداد کمتری از دندان‌ها را شامل می‌شود و مدت‌زمان کوتاه‌تری موردنیاز است از آرام‌بخشی استفاده‌شده و برای کارهای نیازمند مدت‌زمان طولانی‌تر از بیهوشی عمومی استفاده می‌گردد.

در هر دو این موارد از طیف داروهای بیهوشی و گازهای استنشاقی مربوطه بر طبق نظر متخصص بیهوشی استفاده می‌شود.

هرکدام از این موارد کاربرد خود را داشته و توصیه می‌گردد انتخاب نوع درمان به‌طور کامل به پزشک متخصص بیهوشی واگذار گردد.

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام بخشی به چه صورت انجام می‌پذیرد؟

در مرحله اول شما باید به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید و معاینه کامل دندان‌های کودک انجام شود و درمان‌های موردنیاز وی مشخص گردند. سپس دندانپزشک متخصص کودکان شما را برای انجام مشاوره‌های لازم نزد پزشک متخصص بیهوشی و پزشک متخصص کودکان خواهد فرستاد هم‌چنین آزمایشات خون موردنیاز جهت بررسی وضعیت سلامت کودک انجام خواهد شد.

پس‌ازآن در روز موردنظر کودک باید در ساعت مشخص‌شده به‌صورت ناشتا وارد اتاق عمل شود.

معمولاً قبل از ورود به اتاق عمل داروهایی به ‌صورت خوراکی یا به‌ صورت قطره‌ای که در بینی چکانده می‌شود به کودک داده می‌شود تا آرام‌بخشی خفیف قبل ورود به اتاق عمل حاصل شود.

در اتاق عمل برحسب این ‌که قرار است کودک تحت آرام ‌بخشی قرار گیرد یا تحت بیهوشی عمومی کارهای دندانی وی انجام گردد، پزشک متخصص بیهوشی و تکنسین بیهوشی با استفاده از داروهای تزریقی داخل وریدی و استفاده از گازهای مختلف کودک را در شرایط موردنظر قرار خواهند داد.

سپس دندانپزشک متخصص کودکان کلیه کارهای دندانپزشکی کودک را در یک جلسه انجام خواهد داد و پس از اتمام کار پزشک متخصص بیهوشی داروهای برگشت شرایط بیهوشی یا آرام‌بخشی را به کودک تزریق خواهد کرد و کودک به اتاق ریکاوری منتقل می‌گردد و پس از بیداری کامل وی در بخش مربوطه نزد والدین به مدت دو الی سه ساعت در محیط بیمارستان باقی می‌ماند و پس‌ازآن ترخیص می‌گردد.

آیا درمان‌های دندانپزشکی در شرایط بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی می‌تواند برای کودک خطرناک باشد؟

بیهوشی عمومی و آرام‌بخشی درصورتی‌که در مراکز معتبر و مجهز تحت نظر پزشک متخصص بیهوشی و با در نظر گرفتن کامل شرایط کودک مانند سن، وزن و سابقه بیماری‌ها انجام گردد هیچ‌گونه عارضه‌ای مانند تأثیر بر روی هوش کودک یا رشد یا حافظه او نخواهد داشت.

کودک شما بعد از دندانپزشکی بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی طی دو الی سه ساعت پس از اتمام کار از بیمارستان ترخیص می‌گردد و نیاز به بستری شدن در بیمارستان نیز نیست مگر در شرایطی که کودک دارای بیماری‌های زمینه‌ای و یا اختلالات جسمی و ذهنی خاص باشد که با نظر متخصص بیهوشی برای مدتی در بیمارستان تحت نظر قرار گیرد.

آیا سابقه فوت کودک براثر درمان‌های دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی وجود داشته است؟

هر عمل درمانی که بر روی کودک انجام می‌گردد و هر دارویی که وارد بدن می‌شود حتی یک داروی مسکن ساده یا تزریق داروی بی‌حسی دندانپزشکی می‌تواند واکنش‌هایی در بدن ایجاد کند. مهم این است که این داروها به طریق صحیح و با نظارت پزشک متخصص مربوطه تجویز گردند.

روزانه کودکان بسیاری در سراسر دنیا هم‌چنین در سراسر کشور ما تحت درمان‌های دندانپزشکی در شرایط بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی قرار می‌گیرند و روزبه‌روز بر این تعداد افزوده می‌گردد.

دراین‌بین ممکن است گزارشات بسیار محدودی از اتفاقات ناگوار در فضای مجازی وجود داشته باشد که اولاً بسیار اندک بوده و هرکدام پس از بررسی توسط مراجع ذیصلاح مشخص گردیده یا وضعیت جسمی کودک به دلیل بیماری‌های خاص عامل اتفاق بوده و یا محیطی که در آن عمل دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی صورت گرفته محیط بیمارستانی نبوده و تجهیزات کافی نداشته لذا مناسب انجام این عمل درمانی نبوده است.

تأکید می‌گردد که خوشبختانه باوجود حجم زیاد و گسترش روزبه‌روز درمان‌های دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی تعداد اتفاقات ناگوار بسیار انگشت‌شمار است و دلایل خاص خود را داشته است.

انجام درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی توسط چه کسی و کجا باید انجام شود؟

شرایطی که در آن کودک تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی قرار می‌گیرد بسیار مهم است. این کار باید در محیط بیمارستانی که تجهیزات کامل وجود دارد تحت نظر متخصص انجام گردد.

از طرفی انجام این درمان‌ها باید حتماً توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام گردد و باید متخصص بیهوشی و تکنسین بیهوشی در تمام مدت انجام کار و ریکاوری در محیط حضور داشته باشند.

بر طبق بخشنامه مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام کارهای دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی صرفاً باید در بیمارستان‌ها، مراکز جراحی محدود و دانشکده‌های دندانپزشکی دارای امکانات لازم امکان‌پذیر است و در مطب‌های دندانپزشکی حتی مطب‌های دندانپزشکی متخصصان کودکان نباید درمان دندانپزشکی تحت شرایط بیهوشی عمومی و آرام‌بخشی انجام گردد.

آیا انجام کارهای دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی نیاز به بستری شدن دارد؟

خیر، در اغلب موارد کودک در صبح روز کار وارد اتاق عمل شده و پس از ریکاوری به مدت دو الی سه ساعت در بخش مربوطه حضور خواهد داشت و پس از این‌که متخصص بیهوشی اطمینان حاصل نمود که وضعیت کودک مناسب است ترخیص می‌گردد. فقط در شرایطی که کودک دارای بیماری‌های سیستمیک خاص یا شرایط ویژه‌ای که نیازمند ملاحظات بیشتر باشد است با دستور پزشک مربوطه و صلاحدید متخصص بیهوشی از شب قبل در بیمارستان حاضر می‌گردد.

قبل از انجام عمل دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی چه ملاحظاتی نیاز است؟

قبل از انجام بیهوشی کودکتان، مشاوره با متخصص بیهوشی و پزشک متخصص کودکان ضرورت دارد و در حین مشاوره بایستی تمامی مشکلات کودک را بیان کنید.

حتماً قبل از انجام بیهوشی در هنگام مشاوره بیهوشی برای انجام درمان‌های دندانپزشکی باید تاریخچه مصرف هرگونه دارو، سابقه آلرژی‌ها و بیماری‌ها و حتی مصرف داروهای گیاهی را به متخصص بیهوشی و پزشک متخصص کودکان اطلاع دهید.

اگر کودک روز قبل عمل دچار سرماخوردگی شدید و سرفه و آبریزش بینی و تب باشد باید حتماً به دندانپزشک متخصص کودکان مربوطه و یا پزشک متخصص بیهوشی اطلاع دهید چون ممکن است عمل به زمان بعد از بهبودی کودک موکول شود.

حتماً دستورالعمل‌های پزشک در مورد خوردن و نوشیدن را قبل و بعد از عمل دنبال کنید. کودک باید حتماً قبل از انجام عمل ناشتا باشد و 8 ساعت قبل از عمل شیر و غذاهای جامد مصرف نکرده باشد توضیحات لازم در زمینه شرایط ناشتا بودن در روز مشاوره بیهوشی برحسب وضعیت خاص هر کودک به‌طور کامل به والدین داده خواهد شد.

پس ‌از انجام درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی چه ملاحظاتی موردنیاز است؟

کودک پس ‌از انجام درمان تحت بیهوشی یا آرام بخشی ممکن است کمی خواب‌آلود باشد و ممکن است لازم باشد که کودک را تا خانه در آغوش ببرید. پس بهتر است که دو بزرگ‌سال در حین درمان همراه کودک باشند تا کاملاً از کودک مراقبت نمایند.

تغذیه کودک باید با مایعات شروع شود و پس‌ازآن کم‌کم غذاهای نرم به کودک داده شود اغلب در فردای روز عمل تغذیه عادی شروع می‌گردد و کودک به وضعیت نرمال قبل عمل برگشته است.

به فرزند خود اجازه دهید پس از عمل در خانه استراحت نماید، او احتمالاً از روز بعد عمل به حالت کاملاً طبیعی خود برمی‌گردد.

پس از درمان باید تمامی نکاتی که توسط پزشک بیان می‌شود، رعایت گردد. معجزه واقعی برای درمان دندان‌های کودک در دست والدین است که باید به‌دقت از کودک خود مراقبت نمایند.

شروع درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام‌بخشی

اگر كودك شما داراي دندان‌های پوسيده متعدد و ناتوانی ذهنی، جسمی و یا سن کم است و یا برای درمان دندانپزشکی همکاری نمی‌کند، بایستی برای تشخیص نیاز به درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام‌بخشی در اولین فرصت توسط دندانپزشك متخصص كودكان ويزيت گردد.

هرچه زودتر اقدام كنيد درمان دندان‌های كودك ساده‌تر و با هزينه كمتر خواهد بود. توجه کنید درمان زودهنگام دندانپزشکی عوارض و هزینه‌های کلی درمان را کاهش می‌دهد و سلامت کودک را تضمین می‌کند.

خدمات مطب دندانپزشکی کودکان

در این مطب کلیه کارهای دندانپزشکی و پیشگیری برای کودکان تا سن 12 سالگی آنها انجام می‌گردد. علاوه بر اینکه در صورت نیاز و تمایل والدین و عدم همکاری کافی کودکان به دلایلی چون سن کم، اضطراب‌های شدید، معلولیت‌ها وخدمات آرام ‌بخشی و بیهوشی برای کودکان مذکور در محیط بیمارستانی انجام می شود.

دندانپزشک متخصص کودکان (اطفال) چه درمان‌هایی انجام می‌دهد؟

 دندانپزشک متخصص کودکان (اطفال) در شاخه‌ای تخصصی از دندانپزشکی تحصیل نموده که به‌صورت ویژه به سلامت دهان و دندان کودکان و نوجوانان می‌پردازد.

متخصص دندانپزشک کودکان پس از گذراندن دوره شش‌ساله تحصیلات عمومی و آزمون‌های مربوطه دندانپزشکی به‌صورت تخصصی یک دوره سه‌ساله را صرفاً برای درمان کودکان و نوجوانان می‌گذراند. متخصص دندانپزشکی کودکان علاوه بر تسلط به تکنیک‌های تخصصی درمان دندان‌های کودکان و نوجوانان مسائل روان‌شناختی و کنترل رفتاری و ذهنی کودکان در محیط دندانپزشکی را آموزش دیده‌اند و با انجام تکنیک‌های خاصی سعی در ایجاد نگرش مثبت به دندانپزشکی خواهند داشت. (برای ادامه مطلب وارد لینک شوید)

شیری ها و عصب کشی: آیا دندان شیری نیاز به عصب کشی دارد؟

پوسیدگی دندان‌های شیری گاهی به علت عدم مراجعه به‌موقع به دندانپزشک متخصص کودکان گسترش پیدا می‌کند و برای درمان دندان باید از درمان‌های عصب‌کشی استفاده نمود.

معمولاً والدین با شنیدن لفظ عصب‌کشی دندان شیری دچار نگرانی‌های زیادی می‌گردند و با سؤالات بسیاری مواجه هستند.

آیا دندان شیری هم ریشه دارد؟

اغلب والدین بارها دندان‌های شیری افتاده کودکان را مشاهده کرده‌اند. وقتی این دندان‌ها می‌افتند ریشه آن‌ها به‌طور کامل تحلیل رفته است. به‌نحوی‌که حتی با گاز زدن مواد غذایی، دندان لق شده به‌راحتی می‌افتد. این امر باعث این تفکر در برخی والدین می‌گردد که این دندان‌ها ریشه ندارند!

در حقیقت تمام دندان‌های شیری اعم از قدامی یا خلفی دارای ریشه‌هایی هستند که حداقل 10 میلی‌متر طول دارند. این دندان‌ها در خلف (عقب فک) دارای چند ریشه مجزا هستند.

آیا دندان شیری هم عصب دارد؟

بله! دندان‌های شیری دارای تمام اجزای دندان دائم هستند. دندان شیری همانند تمام دندان‌ها دارای دو قسمت تاج و ریشه می‌باشند که شامل مینا، عاج و بافت پالپی است که اصطلاحاً عصب دندان نامیده می‌شود.

(برای اطلاعات بیشتر درباره دندان های شیری و عصب وارد لینک شوید)

 

 

 

 

.

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15743 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11218 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2296 بازدید