2109
چه طور بینی نوزادمان را تمیز کنیم؟

چه طور بینی نوزادمان را تمیز کنیم؟

1400/03/23 بازدید4956

اگر اخیراً متوجه شده اید که کودک شما دچار گرفتگی بینی شده است، ممکن است از خود بپرسید که چه کاری باید انجام دهید. مطمئن باشید که معمولاً گرفتگی بینی در نوزادان گاهی به خصوص هنگام تولد معمول است. بنابراین بیشتر اوقات گرفتگی بینی کودک شما جای نگرانی نیست و به راحتی با درمان های خانگی قابل درمان است. به خاطر داشته باشید که بینی نوزاد، بسیار کوچک است. به همین دلیل ممکن است کودک شما اغلب عطسه کند. این عطسه ها لزوماً به معنای سرماخوردگی نیستند، اما در عوض روش طبیعی بدن آنها، برای پاکسازی بینی از تحریک کننده ها است.

علت گرفتگی بینی نوزاد چیست؟

تا زمانی که احتقان کودک شما با علائم دیگری همراه نباشد یا در غذا خوردن یا تنفس وی اختلال ایجاد کند احتمالاً جای نگرانی نیست. هنگامی که نوزادان برای اولین بار متولد می شوند طبیعی است . نوزادان معمولاً مقداری مایع آمنیوتیک در بینی خود دارند که باعث می شود در طی روزهای اول کمی گرفتگی ایجاد کنند. بزاق و شیر ناشی از تغذیه نیز ممکن است در مجاری بینی آنها وارد شود و ممکن است باعث شود کودک شما عطسه زیادی کند تا پاک شود. گاهی اوقات مواد تحریک کننده مانند گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی، اسپری مو، عطرها و دود سیگار می توانند مجاری بینی آنها را نیز تحریک کرده و باعث گرفتگی شوند.

 

چطور به نوزاد کمک کنیم؟

بعضی از پزشکان توصیه نمی کنند که گرفتگی بینی نوزاد درمان شود. خصوصاً اگر کودک شما خوب تغذیه می کند و به طور عادی پوشک را پر می کند. برخی دیگر ممکن است راه حل های ساده ای برای رفع گرفتگی بینی مانند استفاده از مرطوب کننده ، قطرات نمکی و سرنگ لامپ را توصیه کنند. اگر تصمیم دارید این روش های درمانی خانگی را امتحان کنید ، در اینجا شما باید در مورد کمک به پاکسازی بینی گرفتگی کودک بدانید.

 

1- با قطره های نمکی بینی شروع کنید:

قطره های بدون نمک بینی بدون نیاز به نسخه می تواند در شل شدن بینی پر از مخاط کودک مفید باشد. 3 این قطره باعث شل شدن مخاط شده و به کودک شما کمک می کند تا آن را با عطسه به جلو ببرد.

2- از سرنگ لامپ استفاده کنید:

پس از استفاده از قطره های نمکی ، می توانید با استفاده از یک سرنگ لامپ یا مکنده بینی مقصر چسبنده را بیرون بکشید و بینی کودک خود را پاک کنید.

3- روی یک دستگاه رطوبت ساز سرمایه گذاری کنید:

رطوبت ساز یا بخار خنک در اتاق کودک شما رطوبت هوا را اضافه می کند و به کودک کمک می کند راحت تر تنفس کند. برای اطمینان از جلوگیری از رشد کپک حتماً مرتباً مرطوب کننده را تمیز کنید.

چه کارهایی را برای گرفتگی بینی نوزاد انجام ندهیم؟

وقتی صحبت از رفع گرفتگی بینی می شود ، مواردی وجود دارد که باید از آنها جدا شوید ، بدون توجه به اینکه به نظر می رسد بینی کودک شما چگونه گرفتگی دارد. در اینجا مواردی است که هنگام مخاطب گرفتگی بینی کودک باید از آن اجتناب کنید.

1- بینی را ماساژ ندهید:

ماساژ بینی برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمیشود.

2- از مصرف داروهای سرفه و سرماخوردگی خودداری کنید:

داروهای سرفه و سرماخوردگی را برای کودکان زیر 4 سال توصیه نمیشود. در همین حال کودکان 4 تا 6 سال فقط در صورت توصیه توسط پزشک متخصص اطفال باید از داروهای سرفه و سرماخوردگی استفاده کنند.

نتیجه گیری:

غالباً گرفتگی بینی کودک بیش از آنکه در واقع کودک شما را آزار دهد شما را آزار می دهد. گرفتگی بینی به خصوص در نوزادان تازه متولد شده بسیار رایج است و اغلب کودک شما می تواند به تنهایی به خوبی کنار بیاید. البته اگر ازدحام زیاد است، می توانید از یک مرطوب کننده بخار سرد استفاده کنید تا محیط خواب آنها راحت تر شود. قطره های سالین همراه با دستگاه تنفس بینی گزینه های دیگری هستند اما نباید آنها را به صورت تهاجمی یا خیلی زیاد استفاده کرد. بهترین کار این است که اغلب اجازه دهید بینی کودک شما باشد. اگر نگران گرفتگی بینی کودک خود هستید برای مشاوره با پزشک وی تماس بگیرید. اما تا زمانی که علائم دیگری یا سرماخوردگی نداشته باشند ، گرفتگی بینی معمولاً جای نگرانی ندارد.

 

منبع: www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15762 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11232 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2298 بازدید