2109
جراحی سینه چه تاثیری در شیردهی دارد؟

جراحی سینه چه تاثیری در شیردهی دارد؟

1400/03/16 بازدید605

اگر شما بازسازی پستان، کاشت یا کاهش پستان انجام داده اید ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا می توانید به کودک خود شیر دهید. در حالی که هر شرایطی منحصر به فرد است و تا حد زیادی به نوع جراحی شما و تأثیر آن بر بافت پستان شما بستگی دارد. اما برخی از زنان هنوز هم می توانند با موفقیت از شیر مادر تغذیه کنند. برای تعیین احتمال شیردهی به کودک با پزشک خود در مورد شرایط خاص خود صحبت کنید.

ایمپلنت پستان یعنی چه؟

بسیاری از خانم هایی که کاشت پستان دارند بدون هیچ مشکلی قادر به شیردهی هستند. همه اینها به نحوه انجام عمل جراحی بستگی دارد. در مورد روشی که انجام داده اید با پزشک و جراح خود صحبت کنید. اگر ناحیه نزدیک نوک پستان و آرئول تحت تأثیر قرار نگرفته باشد و شما به اندازه کافی از بافت غده ای برخوردار باشید، احتمال موفقیت شما در شیردهی بسیار بیشتر است.

سایر جراحی های پستان یا سینه چند مورد هستند؟

اگر شما جراحی ماستکتومی یا نوع دیگری از جراحی پستان یا قفسه سینه انجام داده اید، ممکن است در  شیردهی شما تأثیر بگذارد. هر زمان پوست اطراف پستان بریده شود احتمال تأثیر آن بر شیردهی وجود دارد. مجاری شیر، اعصاب و بافت پستان تولید شیر ممکن است در طی جراحی به ویژه در اطراف نوک پستان و آرئول آسیب ببیند. شما باید بر میزان شیر و نوزاد خود نظارت داشته باشید.

به چه علت پس از شیردهی سینه دچار تغییر می‌شود؟

سینه های زن در دوران بارداری، شیردهی و از شیر گرفتن از نظر اندازه و شکل تغییر می کند. برای برخی از زنان این تغییرات کم است در حالی که زنان دیگر ممکن است تغییرات چشمگیری را تجربه کنند. در هفته های اول پس از زایمان با ورود شیر ممکن است کمی درد و تورم داشته باشید، اما این ناراحتی باید طی چند روز تا یک هفته برطرف شود. به خصوص اگر شما با شیر مادر تغذیه می کنید. همچنین اگر به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می کنید احتمالاً سینه های شما در سمت بزرگتر باقی می مانند زیرا شیر شیر کودک را نگه می دارد. سایر تغییراتی که ممکن است مشاهده کنید عبارتند از:

آرئول ممکن است تیره و بزرگتر شود

سینه ها ممکن است بزرگتر یا سنگین تر باشند

شکل پستان ممکن است تغییر کند

در پایان شیردهی برخی از پستانها بزرگتر باقی می مانند در حالی که دیگران کوچکتر به نظر می رسند. حتی برخی از خانم ها ممکن است دچار علائم کشش شوند یا احساس کنند که سینه های آنها تا حدودی افتاده است. اگر نگران تغییراتی هستید که ممکن است تجربه کنید، برای مشاوره با پزشک خود صحبت کنید. گرچه بیشتر خانم ها می توانند مطمئن باشند که شیردهی حداقل در زیبایی پستان تأثیر دارد. به طور معمول  تغییرات سن و وزن بیش از شیردهی بر شکل و اندازه پستان تأثیر می گذارد.

اگر نگران هستید چه کاری باید انجام دهید؟

نگرانی در مورد اندازه و شکل پستان کاملاً طبیعی است، به خصوص اگر شما یک مادر برای اولین بار هستید که به شیردهی امیدوار هستید. بسیاری ازخانم ها نگران هستند که سینه های آنها برای تولید شیر کافی برای کودکشان خیلی کوچک است. در حقیقت نگرانی در مورد تولید نکردن شیر کافی یکی از رایج ترین دلایل ترک شیردهی در زنان است. در عوض زنان به دلیل شرایط دیگر مانند یک روز پراسترس،  زایمان دشوار یا مشکلات هورمونی احتمالاً شیردهی را با چالش مواجه می کنند.

نتیجه گیری:

وقتی نوبت به شیردهی می رسد اکثر افراد از نظر اندازه و شکل پستان محدود نمی شوند. اگرچه ممکن است چند چالش وجود داشته باشد که باید از جمله یافتن موقعیت های راحت پرستاری یا کمک به کودک خود در ایجاد یک قفل خوب استفاده شود، اما تقریبا هر کسی که می خواهد شیردهی کند می تواند این کار را انجام دهد. اگر نگران اندازه یا شکل پستانهای خود هستید یا نوعی جراحی پستان انجام داده اید حتماً با پزشک خود صحبت کنید. با هم می توانید تعیین کنید که چه چیزی برای شما و کودک شما بهتر است.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8879 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6428 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15123 بازدید