2109
درباره رنگ چشم کودک چه می‌دانید؟

درباره رنگ چشم کودک چه می‌دانید؟

1400/03/09 بازدید10279

والدین جدید اغلب تعجب می کنند که چشم نوزادشان هنگام تولد چه رنگی دارد. پیش بینی رنگ چشم کودک به آسانی که به نظر می رسد نیست. در نهایت، رنگ چشم به ماده ژنتیکی کمک می کند که هر یک از والدین به آنها کمک می کند و اینکه این ژن ها چگونه با هم ترکیب می شوند.

چگونه چشم های کودکان رنگ می‌گیرند؟

بیشتر نوزادان پوست روشن با چشمان آبی مایل به خاکستری متولد می شوند، در حالی که بیشتر نوزادان پوست تیره با چشم های قهوه ای تیره متولد می شوند. اما این رنگ می تواند هنگامی تغییر کند که چشم کودک در خارج از رحم در معرض نور باشد زیرا سلول های تولید کننده رنگ در خود دارد.

ملانین چیست؟

رنگ چشم توسط ملانوسیت ها تعیین می شود. سلول هایی که پروتئین ملانین را ترشح می کنند. ملانین همان چیزی است که روی رنگ پوست، مو و چشم تأثیر می گذارد. عنبیه حاوی ملانوسیت است و این سلول ها با افزایش تولید ملانین معمولاً در طول سال اول زندگی به نور پاسخ می دهند. ممکن است رنگ چشم کودک شما پس از تولد به آرامی تغییر کند. اگر کودک شما چشم های آبی دارد ملانوسیت های آنها فقط کمی ملانین ترشح می کنند. اگر آنها فقط کمی بیشتر ترشح کنند چشمان کودک شما سبز یا فندقی به نظر می رسند.

رنگ چشم کودک به ژنتیک بستگی دارد؟

در تعیین رنگ چشم 16 ژن مختلف وجود دارد. اما دو ژل رایج آلل OCA2 و HERC2 است. 3 این ژن ها قهوه ای یا آبی و سبز یا فندقی را کنترل می کنند. در نهایت رنگ دقیق چشم کودک شما به ترکیب این 16 ژن بستگی دارد که از هر دو والدین آنها به ارث می رسد. به همین دلیل است که اگرچه نادر است دو پدر و مادر با چشم های قهوه ای می توانند صاحب نوزادی با چشم های آبی شوند.

نگرانی های رنگ چشم به چه علت است؟

بعضی اوقات بچه ها با عنبیه به دنیا می آیند که از نظر رنگ با هم همخوانی ندارند. این بیماری که به هتروکرومیا معروف است. به طور معمول در بدو تولد وجود دارد (جایی که به آن هتروکرومی مادرزادی گفته می شود). اما هتروکرومی نیز می تواند ناشی از یک وضعیت سلامتی یا ضربه باشد. به عنوان مثال سندرم هورنر که اختلال در مسیر عصبی از مغز به یک طرف صورت و چشم است می تواند باعث تغییرات غیر منتظره در رنگ چشم شود.

رنگ چشم را چه طور پیش بینی کنیم؟

از آنجا که هنوز چیزهای زیادی در مورد تأثیر متقابل ژن ها و نقش آنها در تعیین رنگ چشم وجود ندارد، پیش بینی در مورد اینکه سایه چشم های کودک شما در چه سایه ای است دشوار است. اما برخی از احتمالات وجود دارد که قابل توجه است:

دو پدر و مادر چشم آبی:

احتمال اینکه کودک چشم آبی داشته باشد زیاد است، اما این تضمین نیست

دو پدر و مادر چشم قهوه ای:

احتمال اینکه کودک چشمان قهوه ای داشته باشد وجود دارد اما اگر هر یک از والدین یا هر دو نفر اعضای خانواده خود را با چشم های آبی یا سایه روشن داشته باشند. این احتمال وجود دارد که کودک رنگ چشم دیگری غیر از قهوه ای داشته باشد

یک پدر و مادر چشم آبی، یک والد چشم قهوه ای:

در حدود 50/50 احتمال اینکه کودک چشم های آبی داشته باشد وجود دارد

یک یا هر دو والدین با چشم های سبز یا فندقی:

کودک می تواند چشم های سبز یا فندقی داشته باشد اما اطمینان از آن دشوار است

چه طور چشم کودک را ایمن نگه داریم؟

چشمان کودک شما حساس است بنابراین می خواهید مطمئن شوید که چشمان کودک خود را تمیز نگه دارید و از آسیب در امان باشید. ابتدا، در ماه های اولیه پس از تولد ممکن است ترشحات جزئی از چشم کودک خود مشاهده کنید. هنگام استحمام این ترشحات را با دقت با یک پنبه گرم پاک کنید. می خواهید از پاک کردن مداوم چشم کودک با دستمال یا پارچه دستشویی جلوگیری کنید.

 

منبع: www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

login captcha

یکی از فامیلامون پدر خانوادشون چشم قهوه‌ای و مادر چشم سبز هستن ولی هر سه تا بچشون چشم قهوه‌ای شدن پس چرا حتی یکیشون سبز نشد!

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16325 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11565 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2740 بازدید