2109
آیا علائمی که پس از زایمان به وجود می آید خطرناک است؟

آیا علائمی که پس از زایمان به وجود می آید خطرناک است؟

1400/03/06 بازدید251

با تمام هیجان و تمرکز بر روی بارداری و نوزاد جدید، اجزای جسمی و عاطفی بهبودی پس از زایمان می تواند تعجب آور باشد. خستگی، درد، سردرد، تب، خونریزی و سایر دردها که پس از زایمان و نه ماه رشد کودک ایجاد می شود ممکن است گیج کننده باشد یا حتی شما را نگران کنند. مراقبت از خود هنگام مراقبت از نوزاد خود بسیار حیاتی است. با گوش دادن به بدن خود ، و ارتباط با مرکزخدمات پزشکی به خود کمک کنید. اگرچه بیشتر موارد بهداشتی پس از زایمان (توسط پزشکان) انتظار می رود نسبتاً جزئی (اگرچه ممکن است دردناک یا ناراحت کننده باشد) و توسط بسیاری از زنان تجربه می شود. اما برخی از نگرانی ها نیاز به مراقبت پزشکی جدی دارند.

چه مواردی پس از زایمان اضطراری هستند؟

علائم و نشانه هایی که نیاز به توجه فوری دارند شامل درد قفسه سینه، سرفه یا نفس کشیدن در هوا، تشنج، فکر آسیب رساندن به خود یا کودک، درد شدید در قسمت تحتانی شکم ، تورم و حساسیت به لمس در پاها است.

آیا تب پس از زایمان نشانه عفونت است؟

گاهی ممکن است عفونت در دوره پس از زایمان رخ دهد. گرچه تب یا عفونت معمولاً اضطراری نیست اما در صورت مشاهده علائم و نشانه هایی از جمله موارد زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

1-تاری دید ، سردرد یا سرگیجه:

این ممکن است نشانه فشار خون بالا یا پره اکلامپسی پس از زایمان باشد.

2- لرز یا تب:

تب بعد از زایمان ممکن است نشانه آندومتریت، التهاب در پوشش رحم ، ناشی از عفونت باشد.

3- درد در ناحیه IV:

در حالی که انتظار می رود برخی از ناراحتی ها در نزدیکی محل IV باشد. اما درد یا تورم بیش از حد ممکن است عفونت را نشان دهد.

4- پرینه دردناک:

انتظار می رود با بهبودی پرینه (کشیدگی یا پارگی هنگام زایمان) مقداری درد و خارش ایجاد شود. اما اگر طولانی مدت باشد ممکن است عفونت وجود داشته باشد.

سایر علائم هشدار دهنده پس از زایمان چه مواردی هستند؟

1- مشکل در ادرار کردن:

اگر بعد از چند روز اول همچنان در هنگام ادرار درد احساس می کنید ممکن است نشانه عفونت ادراری باشد.

2- خونریزی شدید:

اگر لازم است هر 1 تا 2 ساعت یک لنت خیس خورده در قاعدگی را تغییر دهید که با لخته یا بدون آن، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

3- احساسات طاقت فرسا:

بیشتر مادران جدید تا حدی احساس خلق و خوی می کنند .لحظه ای خوشحال و لحظه دیگر بیش از حد ناراحت هستند. با این حال اگر بیش از حد گریه، ناامیدی، عصبانیت یا احساس خستگی بیش از حد دارید و قادر به مراقبت از خود یا فرزند خود نیستید ، ممکن است افسردگی پس از زایمان داشته باشید.

4- درد در قفسه سینه با پاها:

هر دردی که در خارج از ناحیه شکم شما ایجاد شود می تواند نشانه لخته شدن خون مانند ترومبوز ورید عمقی باشد.

5- درد مداوم شکم:

همانطور که اندازه ی رحم شما به اندازه قبل از بارداری کاهش می یابد ، اعضای بدن نیز به محل اصلی خود برمی گردند، بنابراین مقداری درد ایجاد می شود.

6- استفراغ:

نوسان هورمون های بعد از بارداری ممکن است باعث شود برخی از خانم ها مجددا احساس تهوع صبحگاهی  کنند. استفراغ همچنین می تواند نشانه ای ازعفونت باشد. اگر نمی توانید غذا را در معده نگه دارید و علائم کم آبی را تجربه می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

7- تنگی نفس:

مشکل تنفس با درد قفسه سینه یا بدون آن می تواند نشانه آمبولی ریه باشد که در اثر لخته شدن خون در اندام های شما ایجاد شده است. علائم دیگر شامل سرفه خون، سرگیجه و احساس ضعف است.

نتیجه گیری:

بدانید که بهبودی پس از زایمان به طور معمول چندین هفته یا ماه طول می کشد. به ویژه هنگامی که همزمان مشغول مراقبت از یک نوزاد هستید. با بهبودی به بدن خود به حالت طبیعی خود برگردید. اما در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

 

منبع: www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16400 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11588 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3501 بازدید