2109
راهنمای جامع خرید کاپ قاعدگی

راهنمای جامع خرید کاپ قاعدگی

1400/03/03 بازدید999

کاپ‌های قاعدگی از جمله محصولاتِ بهداشتیِ چند بار مصرف برای دوران قاعدگی یا پریود هستند و امروزه به نوعی برای بسیاری از خانم ها، جایگزین انواع نوار‌های بهداشتی و تامپون شده است.

جنس این کاپ‌ها معمولاً از سیلیکون درجه‌ی پزشکی است و برایِ قرارگیری در داخل واژن طراحی شده‌اند. در واقع داشتن جنس سیلیکونیِ این محصول کمک می‌کند تا فرآیند قرارگیریِ آن بدون درد باشد و همچنین می‌توان تا چندین سال از یک کاپ قاعدگی استفاده کرد.

جالب است بدانید که کاپ‌های قاعدگی با فرم دیگری در دهه‌ی 30 میلادی تولید می‌شدند. اما فراگیر شدنِ این محصولِ بهداشتی سالها طول کشید تا در سال 1987 کارخانه‌ای در ایالات متحده‌ی آمریکا تاسیس شد و اولین کاپ قاعدگی به شکل امروزی را تولید کرد.

قبل از اینکه به سراغ نحوه انتخاب و چگونگی استفاده از کاپ قاعدگی برویم، بهتر است با مزایا و معایبِ این محصولِ بهداشتی آشنا شوید.
 

 

مزایای استفاده کاپ قاعدگیسازگاری با محیط‌ زیست
شاید از مهمترین مزایای استفاده از کاپ‌های قاعدگی این مورد باشد. استفاده از یک کاپ قاعدگی که می‌تواند تا 10 سال نیز دوام داشته باشد کمکِ زیادی به تولیدِ کمترِ زباله خواهد کرد. همچنین به این نکته دقت داشته باشید که با استفاده از پد ها در طی سالها چه اندازه زباله تولید خواهد شد.به همین خاطر زباله‌ی کمتر در طولانی مدت مساوی است با هزینه‌ی کمتر. بنابراین می‌توان گفت استفاده از این محصولاتِ بهداشتی کاپ‌های قاعدگی از لحاظ مادی و کمک به محیط زیست مقرون به صرفه‌تر است.
 

زمان طولانی مصرف
از دیگر مزایایِ استفاده از این محصول بهداشتی مدت زمانی است که می‌توانید از آن در دورانِ قاعدگی استفاده کنید. همانطور که می‌دانید تامپون‌ها را باید هر 4 تا 6 ساعت یکبار یا حتی زودتر تعویض کنید. اما کاپ‌های قاعدگی را تا 12 ساعت می‌توان در واژن نگه داشت. بعلاوه اینکه نیازی به پد زاپاس نخواهید داشت و کافی است با توجه به دستورالعمل‌های مندرج بر روی محصول خریداری شده آن را تخلیه و دوباره استفاده کنید.
 

جذب بیشتر
میزان خونی که در کاپ‎‌های قاعدگی جای می‌گیرد بیشتر از میزان جذب تامپون‌هاست. تقریباً می‌توان گفت این محصولِ بهداشتی دو برابرِ تامپون‌هایی که جذب بالایی دارند، ظرفیت دارد.
 

پیشگیری از انواع عفونت‌ها
گاهی ممکن است با استفاده‌ از پدهای بهداشتی و تامپون‌ها دچار بیماری‌‌های عفونی مربوط به واژن و عفونت‌های قارچی شوید که اگر از کاپ‌های قاعدگی استفاده کنید به دلیل داشتن جنس سیلیکونی و بهداشت بهتر احتمال ابتلا به اینگونه عفونت‌ها به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.
 

کاهش بوی نامطبوع
باید بدانید که کاپ‌های قاعدگی بوی نامطبوعِ کمتری دارند. پدهای قاعدگی و یا تامپون‌ها وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرند بوی نامطبوعی از خود ساطع می‌کنند که این بو را با استفاده از کاپ‌های قاعدگی تجربه نخواهید کرد.

 

مواردی برای بررسی بیشتر

استفاده از کاپ قاعدگی یک تجربه خاص است. بعضی از خانم‌ها با این تجربه کنار می‌آیند و از کاپ قاعدگی در روتین پریود ماهیانه شان استفاده می‌کنند و بعضی دیگر نه؛ در این بخش به دلایلی که ممکن است خانم‌ها تجربه استفاده از کاپ قاعدگی را دوست نداشته باشند میپردازیم:

  • استفاده از کاپ‌های قاعدگی برای افرادی که تازه استفاده از این محصول را تجربه می‌کنند ممکن است ناخوشایند باشد. خارج کردنِ کاپ‌های قاعدگی نیاز به تمرین دارد و پیشنهاد می‌کنیم که اگر اولین بار است که می‌خواهید از کاپ قاعدگی استفاده کنید نحوه‌ی وارد کردن و خارج کردنِ آن را در منزل تمرین کنید تا در مکان عمومی و خارج از منزل به مشکل برنخورید.

  • به دلیل تنوع بالای این محصول بهداشتی، طبیعتاً کاپ‌ها در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند که در ابتدا انتخاب و خریدِ سایز مناسب ممکن است کمی گیج کننده باشد.
     
  • جنس اکثر کاپ‌های قاعدگی فاقد لاتکس است و به همین دلیل بهترین گزینه برای افرادی است که به جنس لاتکس حساسیت دارند. اما باید در نظر بگیرید که ممکن است افرادی وجود داشته باشند که به مواد سیلیکونی و لاستیکی آلرژی داشته باشند، بنابراین کاپ‌های قاعدگی برای استفاده‌ی این دسته از افراد نیست.
     
  • به دلیل قرارگیریِ این محصول در داخل واژن نیاز به مراقبتِ بهداشتی بیشتری دارید. به این معنا که از کاپ‌های قاعدگی باید به خوبی مراقبت کنید و بعد از هربار خارج کردن به خوبی آنها را بشویید، ضد عفونی کنید و بگذارید که خشک شوند. به علاوه اینکه قبل از قرار دادن آن در داخل واژن حتماً دست‌های خود با آب و صابون بشویید.
     

با در نظر گرفتن تمامِ مواردِ ذکر شده اگر قصد خریدِ این محصولِ بهداشتی را دارید باید بدانید که امروزه با وجود مارک‌های متعددِ کاپ قاعدگی، ممکن است در هنگام خرید سردرگم شوید و بخواهید بدانید که کدام یک از محصولاتِ موجود در بازار برای شما مناسب‌تر است.

به منظورِ خرید کاپ قاعدگی مناسب باید چند عامل را در نظر بگیرید که ما در این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا با شناخت این عوامل انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

راهنمای خرید کاپ قاعدگی

طول دهانه‌ی رحم خود را بررسی کنید

اولین و مهمترین قدم برای انتخابِ کاپ قاعدگی مناسب، اندازه‌گیری طولِ دهانه‌ی رحم است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید، قدِ دهانه‌ی رحم خود را نزدیک یا هنگام دورانِ قاعدگی مورد بررسی قرار دهید.

به منظور این کار باید انگشت تمیز خود را وارد واژن کرده و به سمت بالا حرکت دهید تا جایی که نوک انگشت دهانه‌ی رحم را لمس کند. این عمل اندازه‌ی طول دهانه‌ی رحم شما را مشخص خواهد کرد.

اگر انگشتتان کاملاً داخل واژن است اما دهانه‌ی رحم را حس نمی‌کنید شما دارای طول دهانه‌ی رحم بلند هستید. اما اگر انگشت شما تا بندِ دوم فرو رفت و دهانه‌ی رحم را احساس کردید، طول دهانه‌ی رحم شما متوسط و در نهایت اگر تنها با فرو رفتنِ اولین بند انگشت موفق به لمسِ دهانه‌ی رحم شدید، طول آن کم است.

بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که طولِ دهانه‌ی رحمِ بلندی دارید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ کاپ‌هایی بروید که بخش گرد و فنجانی آنها ظاهریِ بلند و کشیده‌تری داشته باشد.

و اگر قد دهانه‌ی رحم متوسط یا کوتاهی دارید. به دنبالِ کاپ‌های قاعدگیِ کوتاه‌تر باشید. زیرا اگر از کاپ‌های بلند و کشیده‌تر استفاده کنید، ممکن است قسمت انتهایی آنها از واژن شما بیرون بزند که در نهایت استفاده از این محصول را برای شما ناخوشایند خواهد کرد.

میزان خونریزیِ خود را بدانید

اگر در حالِ حاضر از تامپون‌ها و یا پدهای بهداشتی استفاده می‌کنید بهتر است میزان خون‌ریزیِ خود را تخمین بزنید تا برای خرید کاپ قاعدگی سایز مناسب را انتخاب کنید.

باید در نظر بگیرید که در طول روز چندبار پد و یا تامپون خود را تعویض می‌کنید. معمولاً در پشت جعبه‌های تامپون درجه‌ی جذب با تخمین ظرفیت نوشته شده است. شما می‌توانید این ظرفیت را با ظرفیت کاپ‌های قاعدگی مقایسه کنید. به عنوان مثال اگر از یک تامپون با جذب بالا با ظرفیت 12 میلی‌لیتر برای 3 ساعت استفاده می‌کنید، می‌توانید از یک کاپِ قاعدگی با ظرفیت 25 میلی‌لیتر برای مدت تقریبی 6 ساعت استفاده کنید.

جنس کاپ قاعدگی اهمیت دارد

به افرادی که مشکل مثانه دارند پیشنهاد می‌کنیم برای خرید کاپ قاعدگی به سراغ محصولاتی بروند که بدنه‌ی نرمی دارند. زیرا کاپ‌هایی که بدنه‌ی سفت‌تر و لبه‌ی برجسته‌ای دارند ممکن است به مثانه‌ فشار وارد کند و شما مدام احساس ناراحتی کنید.

اما اگر جزو کسانی هستید که فعالیت روزانه‌ی بالایی دارید و از کف لگن و عضلات واژن قوی‌ای برخوردار هستید، کاپ‌های قاعدگی سفت‌تر برای شما مناسب‌ترند. زیرا کاپ‌هایی که بدنه‌ی نرم‌تری دارند ممکن است توسط ماهیچه‌ها‌ی شما فشرده شوند و شکل خود را به مرور زمان از دست بدهند. این در حالیست که کاپ‌های سفت‌تر شکل خود را در داخل واژن شما حفظ خواهند کرد. در مورد طراحی ساقه‌ی کاپ‌های قاعدگی نیز باید بدانید که به شکل‌های متفاوتی وجود دارند. ساقه می‌تواند گرد، تخت، مثلثی، توخالی، با گیره و بدون گیره باشد که شما میتوانید با توجه به نیاز و سلیقه‌ی شخصیِ خود اندازه‌ی آن را کوتاه و تنظیم کنید.

کلام آخر

امروزه انتخاب و استفاده از کاپ‌های قاعدگی در حال افزایش است. با این حال ممکن است برای انتخاب و خرید کاپ‌های قاعدگی مدت زمانی طول بکشد تا محصولی مطابق با میل خود پیدا کنید. اما می‌توانید با در نظر گرفتن نکاتی که به آنها اشاره کردیم و همچنین مشورت با پزشک متخصص خود، خریدی آگاهانه از این محصولِ بهداشتی داشته باشید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9618 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7002 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15198 بازدید