2709
آیا نگهدارنده غذایی به سیستم ایمنی بدن آسیب میزند؟

آیا نگهدارنده غذایی به سیستم ایمنی بدن آسیب میزند؟

1400/02/26 بازدید156

مواد شیمیایی متداول مختلف ممکن است به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند. این اثرات مضر ممکن است موقتی یا دائمی باشد. به طور خاص اگر یک ماده سمی از ایمنی بدن باعث تولید آنتی بادی های کمتری در بدن شود می تواند در مبارزه با عفونت های فعال و محافظت در برابر موارد بعدی تأثیر بگذارد. مصرف بیش از حد غذاهای فراوری شده با خطرات بالاتر بیماری های قلبی عروقی و مغزی در ارتباط است.

اثرات احتمالی سیستم ایمنی شامل:

- حساسیت بیش از حد

- التهاب مزمن

- سرکوب سیستم ایمنی یا اختلال در توانایی بدن برای مقابله با عفونت ها

- تحریک ایمنی، که می تواند از طریق پاسخ های ایمنی باعث آسیب به بافت شود

- خود ایمنی

TBHQ و PFAS چیست؟

یک ماده نگهدارنده رایج است که تولید کنندگان از آن برای افزایش ماندگاری محصولات خود استفاده می کنند. با این حال  این ماده شیمیایی در مطالعات حیوانی اثرات ایمنی سمی داشته است. مواد شیمیایی همچنین ممکن است از بسته بندی یا تجهیزات پردازش مواد غذایی به مواد غذایی تبدیل شوند. بعضی از کیسه ها، جعبه ها و مواد بسته بندی مواد غذایی با مواد پروپلی فلوئوروکل پوشانده شده اند.

 

مصرف مواد ارگانیک چه فایده ای دارد؟

افرادی که غذاهای ارگانیک بیشتری می خورند دارای منبع معتدل سموم دفع آفات در ادرار کمتری هستند. در طول سال ها در مورد مزایای خوردن محصولات ارگانیک اختلاف نظر زیادی وجود داشته است.

تغذیه چیست و چرا اهمیت دارد؟

متخصصان تغذیه برای درک چگونگی تأثیر مواد مغذی بر بدن انسان از ایده های زیست شناسی مولکولی، بیوشیمی و ژنتیک استفاده می کنند. تغذیه همچنین بر چگونگی استفاده افراد از گزینه های رژیم غذایی برای کاهش خطر بیماری موثر است. مواد مغذی تغذیه را تأمین می کنند. پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آب همه مواد مغذی هستند. اگر افراد تعادل غذایی مناسبی در رژیم غذایی خود نداشته باشند خطر ابتلا به برخی از شرایط سلامتی افزایش می یابد.

مصرف ریز مغذی ها:

ریز مغذی ها به مقدار کم ضروری هستند. آنها شامل ویتامین ها و مواد معدنی هستند. تولیدکنندگان بعضی اوقات این موارد را به غذاها اضافه می کنند. به عنوان مثال می توان به غلات غنی شده و برنج اشاره کرد.

ویتامین ها:

افراد به مقادیر کم ویتامین های مختلف احتیاج دارند. برخی از این موارد مانند ویتامین C نیز آنتی اکسیدان هستند. این بدان معناست که آنها با از بین بردن مولکول های سمی معروف به رادیکال های آزاد از بدن در برابر آسیب محافظت می کنند.

آنتی اکسیدان ها:

برخی از مواد مغذی نیز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. اینها ممکن است ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها یا انواع دیگر مولکول ها باشند. آنها به بدن کمک می کنند مواد سمی شناخته شده به عنوان رادیکال های آزاد یا گونه های واکنش اکسیژن را حذف کند. اگر مقدار زیادی از این مواد در بدن باقی بماند آسیب سلول و بیماری به وجود می آید.

کلام آخر:

برخی از افراد رژیم خاصی را انتخاب می کنند که در آن روی برخی غذاها تمرکز کرده و از مصرف برخی دیگر اجتناب کنند. افرادی که این کار را انجام می دهند ممکن است نیاز به برنامه ریزی دقیق داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که تمام ویتامین های لازم را برای حفظ سلامت خود به دست می آورند. رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی و محدود کردن چربی های حیوانی، غذاهای فرآوری شده و قند و نمک اضافه شده به احتمال زیاد برای سلامتی فرد مفید است.

 

منبع: www.medicalnewstoday.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14663 بازدید

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4496 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3803 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

2 روز پیش
|
3280 بازدید