2109
با قطع قرص ضدبارداری میتوان دوباره بارداری شد؟

با قطع قرص ضدبارداری میتوان دوباره بارداری شد؟

1400/02/20 بازدید2514

مصرف قرص به این معنی نیست که زن هرگز نمی خواهد باردار شود. این مورد نه تنها به زمان قطع مصرف قرص بلکه به سایر عوامل از جمله سن و سلامت بستگی دارد.

تحقیقات انجام شده در این باره چه میگوید؟

مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی می تواند منجر به تاخیر کوتاه مدت در حاملگی 2 تا 6 ماهه شود. زیرا یک زن از مصرف قرص جلوگیری می کند. زنانی که بیشتر از دوره های کوتاه مدت از قرص های ضد بارداری استفاده کرده اند ، احتمال بارداری دارند و استفاده طولانی مدت هیچ تأثیر منفی بر احتمال باردار شدن ندارد. زنانی که از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده کرده اند و سن کمتر از 21 سال دارند، در مقایسه با زنانی که بعد از 21 سالگی قرص خود را شروع می کنند، احتمال بارداری شان کم است.

قرص های جلوگیری از بارداری با چه هدفی مصرف می شوند؟

1- حفظ سطح هورمون سازگار

2- متوقف کردن قله استروژن که باعث تخمک گذاری می شود

3-ضخیم شدن مخاط دهانه رحم ، بنابراین اسپرم نمی تواند به تخمک برسد

نکته: مصرف قرص های جلوگیری از بارداری علاوه بر جلوگیری از بارداری، فواید زیادی نیز برای زنان به همراه دارد. این موارد شامل کاهش خونریزی و گرفتگی در طی چرخه قاعدگی و کاهش خطر ابتلا به کیست تخمدان است.

چه مدت زمان میبرد تا چرخه قاعدگی مان مانند قبل شود؟

طبق نظریه هایی ممکن است 3 ماه پس از قطع کردن قرص قاعدگی خانم ها نامنظم باشد. به همین دلیل پزشکان اولین عادت ماهانه یک زن را پس از قطع قرص "خونریزی ترک" می نامند. زیرا ممکن است خونریزی متفاوتی را در این دوران تجربه کنند. همچنین پزشکان  دوره بعدی زن را "دوره طبیعی" می نامند. ممکن است یک چرخه قاعدگی نامنظم یا برقراری مجدد چرخه قاعدگی طبیعی از طریق قرص، بر توانایی بارداری زن تأثیر بگذارد.

با انجام عوامل زیر احتمال بارداری بعد از قطع قرص ضدبارداری وجود دارد:

1- سلامت کلی یک زن:

عواملی مانند اختلالات تیروئید ، اختلالات غده هیپوفیز یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می تواند بر احتمال بارداری تأثیر بگذارد. زنان چاق یا لاغر بیش از حد نیز ممکن است در بارداری مشکل داشته باشند.

2- سلامت باروری زنان:

زنانی که سابقه عفونت لگن ، انسداد لوله های رحمی یا آندومتریوز دارند ممکن است در بارداری مشکل بیشتری داشته باشند.

3- سلامت باروری یک مرد:

تعداد کم اسپرم می تواند بر احتمال باردار شدن یک زن و شوهر تأثیر بگذارد.
 

۴- سن زن:

نرخ بارداری پس از رسیدن زنان به سن 35 سالگی کاهش می یابد. 92 درصد از زنان 19 تا 26 ساله ، پس از یک سال رابطه جنسی بدون محافظت ، باردار می شوند. تخمین زده می شود 82 درصد زنان 35 تا 39 ساله در طی 1 سال بعد از رابطه جنسی محافظت نشده باردار شوند.

نکته: اگر یک زن و شوهر پس از 1 سال تلاش باردار نشده اند ، ممکن است نیاز باشد برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
10364 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
7559 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15271 بازدید