2109
درد مزمن و چگونگی مدیریت آن

درد مزمن و چگونگی مدیریت آن

1400/02/10 بازدید526

هنگامی که درد مزمن دارید و نمیتوانید فعالیت های روزانه تان را انجام دهید و میخواهید به کلینیک و بیمارستان بروید تا بتوانند دردتان را کم کنند. گاهی اوقات با رفتن به این کلینیک آن کلینیک مشکلتان حل نمیشود و همچنان درد خواهید داشت. در ادامه نی نی سایت راهکار هایی را ارائه میدهد که میتوانید با انجامشان دردتان را مدیریت کنید و گاهی اوقات از بین ببرید.

مدیریت درد چیست؟

زمانی که افراد به مدیریت دردشان فکر میکنند این تصور را دارند که برایشان بیهوشی میزنند تا درد را متوجه نشوند و انواع تکنیک ها و فناوری ها وجود دارد تا درد مزمن حتی در محیط های سرپایی هم درمان بشوند و نیازی به بیهوشی نباشد.

روش هایی وجود دارد تا شما به طور ایمن و با خیال راحت دردتان کمتر شود و بتوانید به  زندگی تان برسید. استفاده از داروهای افیونی درد را مدیریت میکند اما کاملا آن را از بین نمیبرد و باید شما به دنبال درمان اساسی باشید. این خدمات شامل موارد زیر می باشد:

خدمات طب سوزنی یا عمل جراحی

خدمات بهداشتی رفتاری

مدیریت دارو

کاردرمانی یا فیزیوتراپی

 

چه افرادی میتوانند از خدمات مدیریت درد استفاده کنند؟

درد حاد به طور ناگهانی اتفاق می افتد. یکی از این نوع دردها شکستگی استخوان است و باید کاملا از آن مراقبت شود و تحت مراقبت های فوری قرار بگیرد تا بعدا دچار مشکلات جدی تر نشود. داشتن درد مزمن طی یک دوره برطرف نمیشود و فرد ممکن است بیش از 90 روز درد داشته باشد و گاهی اوقات بیشتر هم ادامه دار است. اگر که دردتان ادامه دار بود و نتوانستید مانند قبل به زندگی تان ادامه دهید باید به یک متخصص مراجعه کنید. متخصص با استفاده از جدیدترین تکنیک ها و ابزارها درد شما را تسکین میدهد و درمان می کنند.

درد مزمن شامل مواردی مثل آرتروز، کمردرد، درد سرطان، سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS) یا سندرم دیستروفی، سمپاتیک رفلکس (RSD)، درد مفصل، میگرن، درد اسکلتی - عضلانی، گردن درد، نورالژی، سیاتیک و درد ستون فقرات است.

با تشخیص دقیق و به موقع دردتان را تشخیص دهید:

مصرف دارو ممکن است درد شما را برای مدت کوتاهی کم کند اما اگر بخواهید تا آخر عمر درد نداشته باشید باید آن را از ریشه درمان کنید و با درمان سطحی نتیجه ای نخواهید گرفت. اگر به موقع درمان را شروع کنید بهتر میتوانید نتیجه بگیرید. و با مصرف داروها و راهکارهایی که پزشکتان تجویز میکند  علت درد و مشکلتان هم شناسایی میشود.

یکی از این راهکار ها مروری بر سابقه پزشکی شما است. مثل معاینه بدنی، آنالیز خون یا آزمایشگاه، بررسی آزمایشات تصویربرداری ، مانند CT اسکن ، MRI یا اشعه ایکس، انجام بلوک های عصبی تشخیصی.

بلوک عصبی را با استفاده از سوزن بی حسی موضعی  به عصب تزریق میکنند. تا سینگنال های درد را مسدود کنند. اگر بتوان مسدود کرد میتوان منبع درد را پیدا کرد. به عنوان مثال درد زانو ، یا در ستون فقرات برای درد پشت و گردن میتواند منابع درد باشند.

برای درمان درد طولانی مدت و مزمن به درمان های پیشرفته تری نیاز دارید:

زمانی که پزشک توانست درد را شناسایی کند سعی میکند تا درد را کنترل کند و مواد افیونی را محدود میکند. درمان طولانی مدت با افیونی عوارضی را همراه خود دارد. سرکوب سیستم ایمنی، ناهنجاری های غدد درون ریز، یبوست، آرام بخشی و بدتر شدن درد ناشی از هایپرالژی ناشی از مواد افیونی است. باتوجه به شواهد پیدا شده درمان طولانی مدت افیونی بی خطر است و جای نگرانی نیست. از عوارض اش میتوان به غدد درون ریز ، یبوست ، آرام بخشی و بدتر شدن درد ناشی از هایپرالژی اشاره کرد. اگر فرد حالش خیلی بد باشد پزشک مجبور است برایش مواد مخدر تجویز کند. البته مواد را با دوز پایین به بیمار تزریق میکنند و  بیشتر دنبال راهکار هستند برای کمتر شدن درد بیمار.

مدیریت درد:

برای مدیریت درد تکنیک های به روز و پیشرفته ای وجود دارد. پزشک یک برنامه درمانی در اختیارتان میگذارد که شامل موارد زیر می باشد:

1- تزریق استروئید و تزریق اپیدورال:

در این روش یک متخصص، بی حسی موضعی را نزدیک ستون فقرات تزریق میکند تا التهاب و دردی که براثر التهاب ناشی از دیسک تخریب شده تسکین دهد و میتواند درد آرتروز را کاهش دهد. بیشتر بیماران سه تا هفت روز بعد عمل دردشان کم میشود.

2- گذاشتن پمپ درد داخل نخاع:

این پمپ ها به نام پمپ های درد نامیده میشوند و برای تزریق داروها به مایع نخاع استفاده میشوند تا درد بیمار تسکین پیدا کند و درد نکشد.

3- تزریق کتامین و لیدوکائین:

این داروها برای بیهوشی هستند و میتوانند دردی که به خاطر دردمزمن و درد عصبی به وجود آورده را آرام کند و تکسین بدهد.

 

منبع: www.medstarhealth.org

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16375 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11577 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3304 بازدید