2109
بیماری هیدرونفروز در نوزادان چیست؟

بیماری هیدرونفروز در نوزادان چیست؟

1400/01/10 بازدید5672

هیدرونفروز به گشاد و بزرگ شدن کلیه ها به دلیل جمع شدن ادرار می گویند. و با نام مجاری ادراری هم شناخته شده است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که ادرار جمع شده در کلیه ها نتوانند تخلیه شوند. این بیماری ممکن است در هرجایی از دستگاه ادراری و کلیه و مثانه ظاهر شود. با وجود این بیماری یکی از مشکلاتی که به وجود می آید جمع شدن ادرار در کلیه ها است. درمان این بیماری به عوامل چون شدت بیماری و تحت تاثیر قرار گرفتن کلیه ها بستگی دارد.

اگر که در آزمایشات پس از زایمان هیدرونفروز خفیف باشد و خطری برای مادر و کودک نداشته باشد پزشک برایتان اسکن و سونوگرافی تجویز میکند تا زمانی که بیماری خودش برطرف شود. برای اینکه کودک دچار عفونت نشود برایتان آنتی بیوتیک تجویز میشود. اگر که کلیه ها رشد طبیعی خود را داشته باشند پزشک این آزمایش را برایتان تجویز میکند.

عوامل به وجود آمدن بیماری هیدرونفروز چیست؟

به وجود آمدن این بیماری برای خیلی از نوزادان ممکن است بدون علائم و علامت باشد. خیلی ها این تصور را دارند که این بیماری ماندگار نیست و زود گذرا است. این بیماری اول از همه روی دستگاه ادرار، برگشت جریان ادرار به کلیه و مثانه به جود می آید. عواملی میتواند باعث بروز این بیماری شوند مانند:

 

باریک شدن مجاری ادرار:

این بیماری زود از بین میرود ولی میتواند از زمان رشد اولیه جنین به وجود آید و زمانی که فرد به بلوغ برسد از بین میرود و اثری از آن نمی ماند.

محل اتصال مجاری ادرار:

انسداد ادرار  جایی که کلیه و حالب ها به یکدیگر میرسند اتفاق می افتد و یکی از علت های بیماری هیدرونفروز در بیماران است.

 

محل اتصال حالب:

این انسداد در جایی که حالب ها به مثانه وصل میشوند اتفاق می افتد.

 

محل اتصال دریچه ادرار:

زمانی این اتفاق می افتد که در مجرای ادرار پروستات تکه های غیر طبیعی وجود داشته باشد.

 

ادراروسل:

حالب به وجود آمده به طور طبیعی رشد نمیکند و کیسه کوچکی به وجود می آورد که باعث انسداد آن میشود.

 

ریفلاکس وزیکورورترال:

زمانی که عضلات حالب و مثانه نتوانند کار خودشان را انجام دهند باعث میشوند که ادرار به کلیه برگردد و یکی از علت های به وجود آمدن هیدرونفروز در نوزادها است.

 

چه عوامل خطرناکی برای هیدرونفروز وجود دارد؟

این بیماری عامل خطرناکی ندارد.دلیل ژنتیکی هم ندارد و حتی ارثی هم نیست. این بیماری در فرزندان اول به وجود می آید. ممکن است در کودک های آینده تا 50 درصد به وجود بیاید. باوجود شرایط ژنتیکی کیست در کلیه ها به وجود می آید و باعث جمع شدن ادرار میشود. اگر که فرزند اولتان دچار این بیماری شود احتمالا 25 درصد از کودکان آینده دچار این بیماری شوند.

چگونه هیدرونفروز را تشخیص دهیم؟

در دوران بارداری زمانی که به سونوگرافی میروید میتوانید این بیماری  را تشخیص دهید. پزشکتان ممکن است بعد از هفته 20 ام بارداری زمانی که ببیند اندازه کلیه هایکی نیست آن را تشخیص دهد. بعد زایمان زمانی که برای معاینه میروید امکان  تشخیص این بیماری با آزمایش و چکاپ وجود دارد.

 

نگهداری و مراقبت از نوزادان مبتلا به هیدرونفروز

  • رعایت رژیم غذایی
باتوجه به شرایط بیماری نوزاد ممکن است دچار حالت تهوع شود و نتواند در روزهای اول تغذیه مورد نیاز اش را دریافت کند.

 

  • میزان درد کودک

باتوجه به شدت درد کودکتان پزشک مسکن برای او تجویز میکند و داروهای ضد درد میدهد که مصرف این داروها باعث میشود کودک دچار یبوست شود. اما نگران نباشید زیرا پزشک داروهایی برای رفع یبوست کودکتان تجویز میکند.

 

  • پانسمان محل جراحی

درد و پانسمان محل جراحی ممکن است دردناک باشد. شما باید مرتب و با دقت و رعایت اصول بهداشتی پانسمان را تعویض کنید تا دچار عفونت نشود.

 

 

هیدرونفروز چه عوارضی دارد؟

اگر هیدرونفروز خفیف باشد خودش برطرف میشود و نیازی به پزشک و دارو نیست. اگر هیدرونفروز شدید باشد و درمان نشده باشد به عواملی مانند نارسایی کلیه منجر میشود. زمانی که این اتفاق بیافتد فرد بیمار باید پیوند کلیه را انجام دهد که عوارض خودش را دارد.

 

آیا هیدرونفروز همان سندروم دان است و نشانه شان یکی است؟

اگر جنین به هیدرونفروز مبتلا شده باشد پزشک به او آزمایش های سندروم دان را تجویز میکند. هیدرونفروز در نوزادان به دلیل تورم کلیه ها به وجود می آید. البته هیچ روشی برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد. اما زمانی که برای اسکن میروید قبل تولد نوزاد قابل تشخیص است. زمانی که نوزاد متولد شود این بیماری هم برطرف میشود. اما اگر این بیماری شدید باشد نیاز به جراحی است و بعد از آن نوزاد به حالت اولیه خود بر میگردد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14673 بازدید

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4590 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3805 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3331 بازدید