2109
مادران باردار؛ با رعایت این نکات دندان‌هایتان را معالجه کنید

مادران باردار؛ با رعایت این نکات دندان‌هایتان را معالجه کنید

1393/04/19 بازدید1526

 اکبر فاضل دندانپزشک گفت: یکی از باور‌های اشتباه در مورد مادران باردار این است که بدن زنان باردار برای تهیه کلیسم مورد نیاز جنین، کلسیم را از ذخیره دندان‌ها در اختیار جنین قرار می‌دهد و به همین علت دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند.


وی ادامه داد: در حالی که بیشتر شدن مشکلات دندانی از زنان باردار به علت تغییرات هورمونی است و این تغییرات فیزیولوژیکی خانم‌ها در دهان و لثه هم تاثیر گذار است و باعث تورم و التهاب لثه‌ها می‌شود و چنانچه بهداشت دهان رعایت شود تورم لثه‌ای کم می‌شود اما اگر خانم باردار به بهداشت دندان‌های خود رسیدگی نکند، تغییرات هورمونی شدیدتر شده و لثه‌ها ملتهب، قرمز و خون چکان می‌شوند.

وی در ادامه افزود: در خانم‌های باردار به علت حساسیت و حالت تهوعی که دارند با مسواک زدن دچار حالت تهوع می‌شوند، بنابراین تعداد دفعات مسواک زدن را کم می‌کنند و این یکی دیگر از علل خرابی دندان‌ها در این دوران است.

فاضل با بیان اینکه مصرف بیشتر مواد قندی و کریوهیدرات‌ها در دوره‌ی بارداری بر دندان‌ها تاثیر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: از علت‌های دیگر پوسیدگی دندان‌، استفراغ‌های مکرر خانم‌های باردار و ایجاد محیط اسیدی در دهان است.

وی در پایان توصیه کرد: چنانچه مادران باردار به صورت مرتب هر 3 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند و از لحاظ جرم گیری و مشکلات پوسیدگی کنترل شوند مشکلات به حداقل می‌رسد. 

همچنین بهتر است مادران باردار 5 بار در روز مسواک بزنند و حتما از نخ دندان استفاده کنند.
استفاده از دهان شویه‌های آنتی پلاک ضروری است و در صورت در دسترس نبودن آنتی پلاک، 1 قاشق چای خوری نمک را با 250 سی سی آب ولرم مخلوط کرده و برای شستشوی دهان استفاده کنند.
 
 
 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8819 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6383 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15120 بازدید