2109
نیازهای غذایی کودک

نیازهای غذایی کودک

1393/04/25 بازدید4640

 گسترش بروز بیماری های عفونی و چاقی در نزد کودکان در چند سال اخیر باعث شده تا توجه متخصصان امور بهداشتی بیش از گذشته به سلامت کودکان معطوف شود. از آنجا که عدم برخورداری از تغذیه مناسب یکی از عوامل مهم در از بین رفتن سلامتی است، به نظر می رسد آگاهی از چگونگی تغذیه از بدو تولد نقش مثبتی در جلوگیری از بیماری های خطرناک در آینده داشته باشد.


برخی از والدین در پی تصورات اشتباه خود گمان می کنند هرچه بیشتر غذا در اختیار فرزندشان قرار دهند، گام بزرگی در سلامت وی برداشته و محبت بزرگی به وی کرده اند در حالی که سخت در اشتباهند. سوءتغذیه تنها به معنی کمبود مواد مغذی نیست. لاغری بیش از حد و چاقی مفرط هر دو نوعی از سوءتغذیه به شمار می روند.


تغذیه مناسب کودک چیست:
مناسب ترین ماده غذایی برای تامین سلامت جسمی- روحی و روانی کودک تا یک سالگی شیر مادر است. 7 ماهگی شروع غذای کمکی و استفاده از غذاهایی نظیر حریره بادام، فرنی، پوره سیب زمینی و سوپ است. غذای کمکی از روزی یک قاشق غذاخوری شروع و به تدریج به میزان آن (یک وعده در روز) اضافه می شود. برای تنوع بخشیدن به غذای شیرخوار هرروز یک بار نوع غذا و هرچند سه روز یک بار محتویات آن را تغییر دهید، مثلاً برای تهیه سوپ هر روز از یک نوع غلات (گندم، جو، بلغور) و یا ورمیشل پخته و نرم شده استفاده کنید.


در ماه هشتم می توانید سبزی به سوپ اضافه کنید و ماست به کودک بدهید. شروع حبوبات و میوه جات از ماه نهم است. از آنجا که دستگاه گوارش کودکان هنوز تکامل نیافته از حبوبات سهل الهضم نظیر عدس استفاده کنید. در ماه نهم، خوراندن میوه تازه فصل به صورت آب میوه اهمیت ویژه ای دارد. آب میوه را با یک قاشق چای خوری شروع و کم کم به ? قاشق مرباخوری در روز برسانید.


ماه یازده و دوازده فرصت مناسبی برای خوراندن کته به کودک است ولی همچنان تا پایان 12 ماهگی از دادن غذاهای اصلی خانواده به وی خودداری نمایید.پس از یک سالگی غذای اصلی کودک همان غذای اصلی خانواده است و شیر مادر تغذیه تکمیلی آن است که باید در زمان تقاضای کودک به وی داده شود.
توجه داشته باشید تا قبل از یک سالگی از خوراندن پنیر، شیر گاو، زرده تخم مرغ، سبزی خام، به ویژه کلم و اسفناج، خربزه، میوه های مغزدار، عسل، حبوباتی نظیر نخود و لپه و گوشت و خشکبار خودداری نمایید زیرا این مواد در شیرخواران زیر یک سال تولید آلرژی غذایی می کند. ماهی نیز گرچه ماده غذایی بسیار مفیدی است ولی تا پایان سه سالگی توصیه نمی شود.


پس از 2 ، 3 سالگی نیز توجه بیشتری به نوع تغذیه فرزندتان نمایید. میزان مصرف غذاهای چاق کننده (شیر گاو، برنج، گوشت قرمز، کره) را به حداقل رسانده و تا قبل از 6 سالگی خوردن خوراکی های تلویزیونی نظیر چیپس و پفک و کیک شکلاتی و کرم دار را در آنها منع نمایید. از یاد نبرید که اضافه وزن در کودکی ارتباط مستقیمی با بروز بیماری قلبی و سکته در بزرگسالی دارد، پس بیشتر مراقب کودکان باشید.

 

 

 

هیئت تحریریه نی نی سایت

ارسال نظر شما

login captcha
پسرمنم رفته توده ماه اوایل خوب میخورداماالان مدتیه ازغذامتنفرشده وهی بالا میاره موندم چکارکنم

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8333 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6005 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15067 بازدید