2109
همه آنچه که زنان کارآفرین در ابتدای شروع کارشان باید بدانند

همه آنچه که زنان کارآفرین در ابتدای شروع کارشان باید بدانند

1399/06/29 بازدید731

 

دنیای مشاغل، دنیای عجیب و غریب و بزرگی است که حلقه وسیعی از فعالیت‌ها و افراد فعال را در برمی‌گیرد. امروزه استارتاپ‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای در میان مشاغل دارند و عده زیادی به سمت آن‌ها می‌روند. در این حلقه بزرگ، خانم‌ها نیز بخش گسترده‌ای را شامل می‌شوند. همین امر، ضرورت دانستن نکات مهم را درباره استارتاپ خانم ها مشخص می‌کند.

پس اگر به عنوان یک خانم، قصد دارید نکات مهم شروع استارتاپ و راه‌اندازی آن و همچنین ویژگی‌های مورد نیاز برای این کار را بدانید، ادامه این مطالب را در شنبه مگ بخوانید:

 

کارآفرینی خانم‌ها و رشد اینترنت

 

در سال‌های اخیر، شاهد رشد تعداد کارآفرینان زن در حوزه اشتغال بوده‌ایم.


 امروزه تعداد بسیار بیشتری از زنان به چرخه استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای تازه وارد شده‌اند. این نوع فعالیت‌ها با رشد اینترنت و آنلاین شدن بسیاری از مشاغل نیز گسترش پیدا کرد. به زبان ساده، رشد و پیشرفت اینترنت، نقش اساسی را در فعالیت زنان در حوزه استارتاپ‌ها بازی کرده است.

اما شروع هر تجارتی، در ابتدا با چالش‌هایی روبه‌رو است که برای حل آن‌ها، باید مهم‌ترین نکات فعالیت در این حوزه را بشناسید.

برای آنکه به یک زن موفق در حوزه راه‌اندازی استارتاپ‌ها تبدیل شوید، ضروری است که چند سوال اساسی را از خود بپرسید و بهترین مسیر را برای شروع کارتان طی کنید.

 

برای کلید زدن یک استارتاپ چگونه عمل کنیم

 

۱. چه مهارت‌هایی دارید

 

مهارت‌شناسی و آگاهی از توانمندی‌ها اولین قدم یک خانم برای ایجاد کسب‌وکار نوپای اوست. مهارت شما به هر اندازه‌ای که باشد، باید صد در صد آن را به کار بگیرید. در انجام کارتان از هیچ چیز نترسید و بدانید که همیشه برای شروع وقت دارید.

 

 

۲. آیا ایده شما ماندگار است

 

زمانی که به عنوان یک خانم کارآفرین، ایده فعالیتی را می‌دهید، باید به ماندگاری آن توجه کنید. از خودتان بپرسید که ایده من برای کار، تا چه اندازه پتاسیل رشد دارد؟ آیا فعالیتی که در نظر دارید، هر سال بیش از سال‌های قبل پیشرفت می‌کند یا این روند به سختی طی می‌شود؟

باید در انتخاب ایده و کار دقت کنید و به سراغ راه‌اندازی کسب‌وکارهایی بروید که سال‌های سال ماندگار، مفید و سودده هستند. این کار باعث می‌شود به خوبی چالش‌های پیش‌رویتان را به عنوان یک استارتاپ زن بشناسید و موانع آن را کنار بزنید.

 

۳‌. مخاطب خود را بشناسید

 

حالا مهارت خود را شناسایی و یک ایده ماندگار را انتخاب کرده‌اید. این مرحله، نقطه‌ای است که باید ببینید آیا کسب‌وکار شما به گستره مخاطبانتان ربطی دارد یا نه؟!

از خودتان سوال کنید که آیا علاقه و تمایل مشتری برای استقبال از کار شما، یک حس دوره‌ای و زودگذر است یا مخاطب، برای مدت طولانی با شما همراه خواهد شد؟

 

 

۴. بودجه خودتان را تعیین کنید

 

یکی از اصل‌های مهم در شروع کسب‌وکارهای تازه، مشخص کردن بودجه است. مساله‌ای که بیشتر زنان را از انجام این فعالیت باز می‌دارد، آماده سازی بودجه و هزینه‌ای است که برای شروع فعالیتشان به آن نیاز دارند. پیش از راه‌اندازی یک استارتاپ، بودجه خودتان را مشخص کنید. در این کار واقع‌بین باشید و هزینه حقیقی را در نظر بگیرید. زمانی که صفر تا صد فعالیتتان را مشخص می‌کنید، راحت‌تر به بودجه مورد نیازتان می‌رسید.

 

۵. مجوز‌های قانونی را دریافت کنید

 

دانستن این نکته ضروریست که هر کاری برای شروع و راه‌اندازی نیازمند مجوزهای قانونی است. بسیاری از مشاغل کارآفرینی زنان در حوزه‌هایی قرار دارند که نیازمند دریافت مجوز هستند. برای این کار باید به ادارات دولتی مرتبط با کار خود مراجعه کنید تا مجوز‌های مورد نیاز را بگیرید.

فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین دلایلی که به مجوز نیاز دارید، وام‌هایی است که به صنعت شما تعلق می‌گیرد. وامی که در هر حوزه کاری، برای ارتقا و گسترش فعالیت، به کار آفرینان پرداخت می‌شود، برای گسترش فعالیت‌ها بسیار اهمیت دارد. پس مجوزها را دریافت کنید تا در زمان لازم، وام بگیرید.

 

 

۶. انتخاب مکان مناسب

 

یکی از مسائلی که در رابطه با استارتاپ خانم ها وجود دارد، انتخاب موقعیت مکانی مناسب است. اکثر زنانی که در کسب‌و‌کارهای اینچنینی شکست خورده‌اند، به دلیل انتخاب اشتباه محل کار بوده است! شما باید بهترین محیط را برای فعالیت انتخاب کنید. به مخاطب خودتان فکر کنید و ببینید تا چه اندازه امکان دارد که به سمت موقعیت مکانی شما بیاید! این موقعیت مکانی هم موقیعیت‌های فیزیکی و حضوری را در برمی‌گیرد و هم محیط‌های آنلاین را شامل می‌شود.

 

 

۷. تیم بسازید

 

قطعا شما به صورت تکنفره نمی‌توانید همه کارها را انجام دهید! برای یک خانم، تیمی که با آن کار می‌کند بسیار اهمیت دارد. باید تمام زوایای کار و ویژگی‌های افراد را برای انجام آن در نظر بگیرید. سعی کنید در ابتدا، دوستان همفکر و البته متخصص خود را انتخاب کنید و از این طریق کار را جلو ببرید. رفته‌رفته تیم خود را گسترش دهید و کارهای بزرگ‌تر بکنید.

 

۸. استراتژی بازاریابی تیم را تعیین کنید

 

زمانی که به عنوان یک زن، کاری را استارت می‌زنید، باید استراتژی‌های مناسب خودتان را انتخاب کنید. برای این کار بهتر است مشاغل بزرگ یا استارتاپ‌هایی که امروزه به جایگاه و هدف مناسب خودشان دست یافته‌اند را بررسی کنید. شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، اینفلوئنسر مارکتینگ، کانتنت مارکتینگ، محیط بازار و .... همه می‌توانند یکی از راه‌های بازاریابی شما باشند. در تعیین استراتژی از یک مشاور متخصص و حرفه‌ای کمک بگیرید و همچون یک مدیر زن قدرتمند ظاهر شوید.

 

با انجام این کارها و مشخص کردن ریز جزییات آن، به راحتی می‌توانید بیزنس خود را شروع کنید و در آن موفق شوید.

 

 

چالش‌های پیش روی زنان برای ورود به حوزه استارتاپ چیست

 

متاسفانه گاهی می‌بینیم که شکاف جنسیتی در محیط کار و شروع استارتاپ‌ها، بر فعالیت افراد تاثیر گذار است.

زنان نیز در این دایره ناقص قرار گرفته‌اند و در کارآفرینی خود، چالش‌هایی دارند. مهم‌ترین این چالش‌ها که باید آن‌ها را به دقت برطرف کنید، شامل موارد زیر است:

 

۱. مبارزه با ننگ‌های اجتماعی، رفتارهای ناشایست و تبعیض‌ جنسیتی در کار و موقعیت‌ها.

 

۲. غلبه بر ترس از شکست و باور به خود به عنوان یک کارآفرین زن.

 

۳. ایجاد تعادل میان کار، خانواده و فرزندان.

 

۴. دریافت بودجه و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری.

 

جمع‌بندی

 

ایجاد یک استارتاپ علی‌رغم اینکه کار بسیار جذاب است، سختی‌های فراوانی دارد. اگر شما به عنوان یک زن وارد این چرخه شوید، ممکن است با مشکلات بیشتری برخورد کنید و می‌توان گفت کار برای شما دشوارتر است. اما نگران نباشید. شما با دریافت مشاوره تخصصی از مشاوران حرفه‌ای ما در مجله شنبه مگ، می‌توانید بهترین بیزنس را در حوزه دلخواهتان راه‌اندازی کنید. تیم شنبه‌ مگ، هر آنچه که برای شروع کسب‌وکار نوپایتان نیاز است به شما توضیح داده و از صفر تا صد انجام این کار در کنار شما می‌ماند.

پس تا دیر نشده، وارد سایت ما شوید، قلم و کاغذتان را آماده کنید و اولین قدم را برای شروع فعالیت بردارید. ما برای ارتقای شغلی، فعالیت هدفمند و موفق شما، در کنارتان هستیم تا کارآفرینان خانم بیشتری را در جامعه ببینیم.

 

 

چند نمونه‌ از استارتاپ‌هایی که به وسیله خانم‌ها راه‌اندازه شده‌اند

 

 

Traveling spoon

 

یکی از نمونه‌های موفق و بسیار جذاب استارتاپ که ایده آن به وسیله خانم‌ها اجرایی شد، Traveling spoon بود. این استارتاپ امکان اشتراک‌گذاری نظرات مختلف افراد در سراسر دنیا را درباره خوراکی‌های محلی امکان‌پذیر می‌کند. با استفاده از این برنامه می‌توانید از بهترین غذاهای فرهنگی، خوراکی‌های خانگی و محصولات کشاورزی الگوبرداری کنید و تجربه واقعی دیگران را درباره آن بخوانید.

آشی وال و استف لورن، اجرا کنندگان این استارتاپ، هیچگاه فکر نمی کردند که روزی تا این اندازه مشهور شوند!

 

Indinero

 

در میان کسب‌و‌کارهای تازه‌ای که توسط یک خانم راه‌اندازی شده‌ است، Indinero جایگاه ویژه‌ای دارد. جسیکا ماه، مدیر این برنامه، با راه‌اندازی این استارتاپ قصد داشت که به افراد تازه‌کار در راه‌اندازی کسب‌وکارهایشان کمک کند. این شرکت، حامی مدیرانی است که مدیریت تجارت‌های کلیدی را برعهده دارند.

 

Hitlist

 

از دیگر استارت‌آپ‌های موفق که مدیریت آن‌ها بر عهده یک خانم است، باید به Hitlist اشاره کنیم. این برنامه، یک سیستم کاربردی جهت پس‌انداز پول است! گیلیان موریس، مدیر Hitlist این برنامه را راه‌اندازی و آن را با استارتاپی به نام Tripcommon تلفیق کرد. کاربران در برنامه Hitlist، می‌توانند فهرستی از آرزوهای خودشان را تهیه کنند. سپس، زمانی که بلیت تعطیلات رویایی، به قیمت رقابتی نزدیک شد، شرکت پیامی را برای کاربرانش می‌فرستد.

این کسب‌وکار جذاب در مدت زمان کوتاهی، مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت و محبوب شد.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها