2109
تا حالا فکر کرده اید که هر پارچه ای مناسب لباس بارداری نیست؟

تا حالا فکر کرده اید که هر پارچه ای مناسب لباس بارداری نیست؟

1399/04/16 بازدید1469

دوران بارداری از جمله دوران متفاوت و در عین حال زیبای بیشتر خانم‌ها است، دورانی که از ابتدای آن تا مدتی پس از آن بسیاری از روال همیشگی و روزمره زندگی فرد دچار تحولی اساسی می‌شود که از جمله از این موارد می‌توان به مباحث پوشش لباس و انتخاب لباس مناسب اشاره کرد.

افزایش وزن، تغییر در فرم کلی اندام، تغییر جنس پوست و مو که از جمله تغییرات عادی این دوران است عمدتا نگرانی بسیاری از خانم‌هایی که دغدغه زیبایی خود را در عین توجه به سلامت خود و کودک دارند افزایش می‌دهد بنابراین در این متن به بررسی همه جنبه‌های مفید برای گذری زیبا و سلامت و شیک از این مرحله از زندگی پرداخته ایم.

کشور ما مانند بسیاری از ملت‌های کهن تاریخ دارای فرهنگ‌هایی متفاوت و زیباست که در فرهنگ‌های مختلف لباس های زیبا و متفاوتی برای خانم‌های باردار طراحی شده است، در حقیقت در نقاط مختلف جهان، در برخی از فرهنگ‌ها دوران بارداری زمان افتخار و درخشش و شکوه برای خانم باردار است که بر همین اساس فرد سعی در حضوری شیک در جامعه و در بین دوستان خود دارد اما در برخی دیگر از فرهنگ‌ها زنان باردار، شاید به دلیل حیای موجود، سعی در استتار و مخفی نگاه داشتن این موضوع دارند، بنابراین ضمن احترام به هر دو نوع عقیده و فرهنگ و حتی نوع سلیقه و تفکر هر فرهنگی، لباس‌هایی با شرایط مختلف برای این دوران طراحی شده است که البته جدای همه این تفاوت‌ها، دو فاکتور راحتی و خنک بودن از جمله ویژگی‌های مد نظر همه خانم های باردار است که بایستی مد نظر قرار گیرد، پس برای آشنایی با انتخاب صحیح پارچه و طرح لباس با ما همراه باشید.

ساختار در طراحی لباس بارداری:

ساختار طراحی لباس باید در راستای کاربرد لباس و اندام فرد باشد، طراحی با ساختار صحیح نه تنها باید با حجم و فرم بدن  تطابق داشته باشد بلکه نیا‌ز‌های مربوط مثل حرکت صحیح و محافظت و ایمنی را باید در نظر گیرد، لباس نباید در حین حرکت فرم اصلی خود را از دست بدهد و یا حرکت را محدود کند و در همه این موارد به تطابق لباس با اندام فرد باردار، محل باز وبسته شدن لباس و آزادی حرکت نیز باید توجه داشت.

یکی از مهارت‌های طراح لباس آن است که با توجه به مهارت خود، لباس را طوری طراحی کند که  ایرادهای بدنی (که در تمامی افراد به شکل های گوناگون وجود دارد ) به شکلی زیباتر دیده شود البته بایستی توجه داشت منظور از ایراد بدنی به معنای نقص و یا آسیب نیست و این کلمه عبارتی است در بین طراحان لباس به منظور طراحی لباسی که هر فرد را زیباتر نشان دهد، طراح می‌تواند با رعایت مواردی خیلی ساده مانند استفاده از خطوط ، وزن، قد و حالت لباس را برای افراد زیباتر جلوه دهد که به طور مثال فرد درشت هیکل اندکی لاغرتر دیده شود.

 

 

 

تاثیر نقطه و خطوط در طراحی لباس بارداری:

نقطه از نظر تجسمی، یک عنصر بصری است، در طراحی لباس گاهی به عنوان تزئین و در مواقعی نیز برای جلب توجه به نقطه ای خاص استفاده می شود به عنوان مثال در مواردی می‌توان از نقطه برای جلوگیری نگاه‌ها از توجه بر برجستگی شکم فرد باردار استفاده کرد.

استفاده از چه خطوطی برای لباس بارداری مناسب است؟

همان طور که اشاره شد وجود حتی یک نقطه در لباس تاثیر بسزایی را در جنبه بصری آن ایفا می‌کند و به همین دلیل استفاده مناسب از خطوط نیز کاربردهای متفاوتی را در طراحی لباس از خود نشان می‌دهد به عنوان مثال خطوط عمودی معمولا فرد را لاغرتر و قد بلند‌تر از حالت عادی نشان می‌دهند که دلیل آن توجه نگاه فرد بیننده به ابتدا و انتهای خطوط است، در واقع در مواردی می‌توان برای کم شدن توجه به برجستگی شکم از نقاط استفاده کرد، البته در استفاده از خطوط عمودی باید به تعداد و نحوه قرارگیری آنها در کنار هم توجه داشت به گونه ای که اگر چند خط عمودی با فاصله کم نسبت به هم در لباس قرار داده شود نتیجه معکوس و فرد را پهن‌تر نشان خواهد داد. خطوط افقی اما دقیقا بر خلاف خطوط عمودی فرد را درشت‌تر و قد کوتاه‌تر نشان می‌دهد پس باید بر اساس نیاز، از خطوط مناسب هدف خود استفاده کرد.

یکی دیگر از موارد مهم در طراحی لباس به خصوص طراحی لباس بارداری، ایجاد تناسب است ایجاد تناسب به گونه‌ای که همه اجزای لباس از بالا تا پایین ظرافت و یا پهنای متناسبی را ارائه دهند بنابراین برای حفظ تناسب در لباس بارداری دو نکته بنا به هدف اولیه که به فرهنگ و سلیقه افراد بستگی دارد بایستی که رعایت گردد، در واقع اگر که هدف فرد جلب توجه کمتر نسبت به بارداری باشد بهتر است که با خطوط افقی در قسمت باریک‌تر بدن، همه بدن را تا حدودی یکسان برجسته و پر‌تر نشان داد و بر عکس آن اگر فرد متمایل به لاغرتر دیده شدن است بهترآن است که از خطوط عمودی در امتداد لباس استفاده گردد.

تاثیر رنگ و نور و دما در طراحی لباس بارداری:

پارچه‌هایی مانند ساتن و لمه نور را بسیار بیشتر از کتان انتقال می‌دهند  اما چرا این موضوع در طراحی لباس و انتخاب پارچه برای لباس بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است؟ طبق تحقیق تیم ربانی، بسیاری از افراد باردار تنها دنبال خنک بودن پارچه و لباس در این دوران هستند و دو ویژگی رنگ و انتقال نور در این مورد بسیار موثر هستند تا جایی که رنگ‌های روشن‌تر همان طور که همه ما می‌دانیم نور را بسیار بیشتر از رنگ‌های تیره انتقال و منعکس می‌کنند و از این جهت همین ویژگی از گرم شدن داخل پارچه و لباس تا حدودی جلوگیری می‌کند.

تاثیر رنگ در جلوه بصری لباس بارداری: بسیاری از افراد از تاثیر رنگ در ظرافت یک لباس بی‌خبرند اما همین نکته کوچک تاثیر بسزایی در ظرافت یک لباس در دیدگاه بیننده می‌گذارد. فرض کنید هدف ما در طراحی لباس بارداری، کوچک نشان دادن بدن و توجه به ظرافت بیشتر است، در این صورت استفاده از رنگ‌های سرد‌تر که طول موج کوتاهی دارند به این مهم کمک می‌کنند، اما استفاده از رنگ های گرم‌تر باعث توجه بیشتر خواهد شد، بنابراین برای نتیجه بهتر لازم است در نقاط ظریفتر بدن از رنگ گرم و در برجستگی بدن از رنگ های سردتر استفاده گردد. نکته دیگر در رابطه با رنگ‌ها آن است که پارچه‌هایی با ترکیب رنگ‌هایی با ارزش رنگی نزدیک به هم، وزن و پهنای فرد را گسترده تر نشان می‌دهد.

استفاده از خطاها و توهمات بصری برای لباس بارداری:

به عکس بالا نگاه کنید، به نظر شما کدام یک بر روی تن بزرگ‌تر دیده می‌شود؟ لباس چپ و راست از نظر سایز یکسان هستند اما به دلیل فاصله بین دو خطی که  در لباس قرار دادیم، پیراهن چپ فرد را پهن‌تر نشان می‌دهد. و اما تاثیر نقوش در پارچه و لباس چگونه است؟

نقش پارچه از جمله عواملی است که تاثیر بسیار زیادی را بر تجربه بصری افراد بر روی لباس می‌گذارد و می‌توان با این ویژگی چشم افراد بیننده را از قسمتی از بدن دور و بر قسمتی متمایل‌تر کرد. به طور کلی استفاده از نقوش در پارچه باعث بزرگ‌تر دیده شدن اندام می‌شود که با توجه  به کاربرد این مقاله به نظر خواهد رسید که چندان ویژگی مناسبی برای لباس بارداری نباشد اما همان طور که اشاره کردیم هدف ها در لباس بارداری در فرهنگ‌ها و سلیقه‌های مختلف اندکی متفاوت است بنابراین استفاده از نقوش در برخی از موارد بسیار کاربردی است. به عنوان مثال از نقوش می‌توان برای جلب توجه افراد به قسمت های لاغر‌تر بدن استفاده کرد و یا با پهن نشان دادن قسمت‌های دیگر بدن، فرم کلی بدن را به تعادل بیشتری رساند.

توهمات و استفاده از خطاهای بصری که در این متن توضیح داده شد، کاربرد‌های خاص خود را در طراحی انواع لباس و از جمله لباس بارداری می‌گذارند که با کاربرد آگاهانه از آنها می‌توان لباسی ایده آل برای همه افراد طراحی و تولید کرد. در کنار این موارد با معرفی پارچه‌هایی ایده آل و با کیفیت با توجه به نیاز فرد باردار، همه جنبه های مورد نیاز و کاربردی طراحی و دوخت لباس بارداری را در این مقاله پوشش خواهیم داد و امیدواریم که پاسخ پرسش‌های شما را به بهترین شکل برطرف نماییم.

 

انتخاب پارچه مناسب برای لباس بارداری:

یکی از فاکتورهای مهم پس از طراحی فرم کلی لباس انتخاب پارچه مناسب با آن طرح است چراکه یک مدل یکسان که با پارچه‌های مختلفی دوخته شود، احساس متفاوتی را به بیننده انتقال خواهد داد. از تاثیرات فیزیکی که پارچه در طرح کلی لباس می‌گذارد به تاثیر لمسی و تاثیرات بصری می‌توان اشاره کرد که تاثیرات لمسی عمدتا مربوط به فردی است که لباس را بر تن می‌کند اما تاثیرات بصری بر همه افراد تاثیرگذار است.

پیش از نگارش این متن، تیم پارچه ربانی   نظرسنجی کاملی را از بین افراد باردار و کسانی که چنین تجربه ای را داشتند به انجام رسانید و بنابر نظرسنجی انجام شده نتایج زیر به دست آمد.

  • نرم و خنک
  • کشسانی بالا (با توجه به تغیر سایز تدریجی و مداوم در این دوران، بهتر آن است که پارچه این قابلیت را داشته باشد، همچنین برای انواع شلوار نیز چنین ویژگی‌ای ضروری حس می‌شود)
  • ضد تعریق و ضد بو
  • در شستشو بافت و رنگ پارچه حفظ شود
  • به راحتی انواع لکه از روی پارچه پاک شود
  • گرماژ پایین( سبکی و راحتی) علاوه بر رعایت کردن در خود لباس، در پارچه شال نیز رعایت گردد.

 

بنابراین در ادامه به معرفی بهترین پارچه‌های مناسب بارداری می پردازیم:

  • پارچه نخی
  • پارچه شانتون


 


 

پارچه‌های نخی و شانتون از بسیاری جهات همه نیازهای فرد باردار را که از پارچه مناسب و ایده‌آل توقع دارند به خوبی برطرف خواهد کرد. طبق خصوصیات و ویژگی‌های مطرح شده که بر اساس نیاز افراد باردار بیان گردید، تیم ربانی چندین نوع از مدل پارچه‌های نخی و شانتون را در طرح و رنگ متنوع برای شما گردآوری کرده است که می‌توانید با مراجعه به لینک داده شده تنوع بسیار زیاد پارچه‌های مناسب بارداری را ملاحظه فرمایید.

به قلم پوریا نجفی شیوا از تیم پارچه ربانی

 

 

 

 

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15996 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11429 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2353 بازدید