2109
عوامل ژنتیکی در ابتلا به بیماری کرونا نقش دارند؟

عوامل ژنتیکی در ابتلا به بیماری کرونا نقش دارند؟

1399/02/09 بازدید899
محققان معتقدند عوامل ژنتیکی برخی افراد را در معرض خطر بیشتر ابتلا به ویروس کرونا قرار می دهد. پژوهشی جدید در انگلیس نشان می دهد بروز علائم ابتلا به ویروس کرونا در افراد مختلف به آرایش ژنتیکی آنها مرتبط است.
این یافته ها براساس اطلاعاتی به دست آمده که در اپلیکیشن Covid Symptom Tracker جمع آوری شده است. محققان علاوه بر آنکه مردم را تشویق کردند تا علائمشان با کمک اپلیکیشن را ردیابی کنند، از هزاران دوقلوی انگلیسی که در پروژه تحقیقاتی دیگری بودند، در خواست کردند تا از این اپلیکیشن استفاده کنند. به گزارش مهر در مرحله بعد آنها از این اطلاعات استفاده کردند تا مشخص شود علائم ابتلا به ویروس کرونا در افرادی که پیش بینی می شد به این ویروس مبتلا شوند با آرایش ژنتیکی آنها مرتبط است یا نه. نتایج این تحقیق نشان داد فاکتورهای ژنتیکی حدود ۵۰ درصد تمایز میان علائم ابتلا به کووید۱۹ را توضیح می دهند. این علائم شامل هذیان، تب، خستگی، تنگی نفس، اسهال و از بین رفتن حس بویایی و چشایی است. اما علائم دیگر ابتلا به این ویروس مانند خشن شدن صدا، سرفه، درد قفسه سینه، درد شکم نیز در نتیجه عوامل محیطی است و ربطی به آرایش ژنتیکی افراد ندارند.
بیشتر بخوانید  کدام گروه خونی کمتر به کرونا مبتلا می شوند؟

تحقیقات روی دوقلوهای همسان و غیر همسان به محققان نشان داد تا چه میزان سلامت و بیماری تحت تاثیر ژن ها و محیط است. تیم اسپکتور یکی از محققان اپیدمولوژی ژنتیک در کالج کینگ لندن و از توسعه دهندگان این اپلیکیشن می گوید:« ایده تحقیق ما بررسی مشابهت در علائم یا نبود علائم بین دوقلوهای همسانی بود که ۱۰۰ درصد ژن های آنان مشترک بود. همچنین در این تحقیق دوقلوهای غیر همسان که نیمی از ژن هایشان مشترک بود نیز بررسی شدند.اگر عامل ژنتیک در بروز علائم تاثیر داشته باشد، میزان مشابهت علائم در دوقلوهای همسان بیشتر از غیر همسان خواهد بود. در این تحقیق ما نیز شاهد همین امر بودیم.این بیماری بسیار عجیب است و در افراد مختلف به اشکال متفاوت نمایان می شود.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16298 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11554 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2226 بازدید