2109
آیا رشد موهای زائد شکم در بارداری طبیعی است؟

آیا رشد موهای زائد شکم در بارداری طبیعی است؟

1399/01/30 بازدید3923
دوران بارداری هر زنی منحصر به فرد و متفاوت است. بعضی از زنان ویار دارند، بعضی ها نه. صورت بعضی از زنان در این دوران صاف و شفاف می شود ، اما بعضی ازآنها از جوش و لک در دوران بارداری گله می کنند. داستان موهای زائد شکم در دوران بارداری هم همین است. ممکن است یک زن باردار آن را تجربه کند، اما در دیگری اصلا خبری از موهای زائد نیست. اما دلیل رشد موهای زائد در دوران بارداری چیست؟ آیا رشد موهای زائد شکم در بارداری طبیعی است؟ آیا از بین بردن موهای زائد شکم در بارداری به جنین آسیب می زند؟

رویش موهای زائد شکم در بارداری چه دلایلی دارد؟

رشد بیش از حد مو یا هیرسوتیسم عارضه ای شایع در دوران بارداری است. در این دوران موهای زائد در نواحی مختلفی از بدن مثل شکم ، صورت و اطراف نوک سینه ها شروع به رشد می کنند. کارشناسان معتقدند رشد مو روی شکم در دوران بارداری پدیده ای کاملا طبیعی است. آنها معتقدند رشد این موها دائمی نیست پس از زایمان متوقف شده و از بین می رود. رشد موی زائد شکم یعنی مقدار ترشح هورمون های بدن افزایش یافته تا بتواند به رشد مناسب جنین در این دوران کمک کند. دلیل اصلی رشد این موها تولید بیش از حد آندروژن در بدن است. در دوران بارداری بدن مقدار زیادی آندروژن تولید می کند. آندروژن باعث رشد بیش از حد موها نه تنها روی سر یا ابروها بلکه در بیشترا نواحی بدن می شود. همچنین تیره شدن رنگ موها نیز به دلیل افزایش تولید رنگدانه ای موسوم به ملانین در بدن در دوران بارداری است. همچنین حساسیت زیاد پوست هم باعث رشد موهای زائد روی شکم می شود. واکنش پوست های حساس نسبت به افزایش هورمون های مردانه در دوران بارداری منجر به عارضه هیرسوتیسم یا رشد بیش از حد موهای زائد در بدن می شود. اما سوال این است که رشد موهای زائد شکم بعد از زایمان متوقف می شود؟ کارشناسان معتقدند موهای زائدی که در این دوران روی شکم رشد کرده اند پس از زایمان و به محض بازگشت هورمون ها به حالت اول بر می گردند. اما اگر رشد موهای زائد شکم در دوران پس از زایمان همچنان ادامه یافت باید با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

رشد موی زائد روی شکم در بارداری

چه زمانی رشد موهای زائد نگران کننده است؟

وقتی تولید هورمون جنسی مردانه موسوم به آندروژن به مقدار بسیار زیادی در بدن افزایش یابد، باعث رشد بیش از حد موهای زائد شکم می شود. رشد بیش از حد موی زائد شکم در بارداری می تواند نشان دهنده ابتلا به یک بیماری نادر موسوم به هایپرآندروژنیسم باشد. همچنین ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در بارداری و یا مصرف داروهای صرع هم از دیگر دلایل رخ دادن این عارضه در بارداری است. البته هایپرآندروژنیسم خیلی نادر است اما ابتلا به آن می تواند باعث بروز عوارض دیگری مثل ابتلا به فشار خون بالا، آکنه، کاهش تعداد دفعات پریود، آمنوره ، بم شدن صدا، افزایش وزن بیش از حد، طاسی سر و همچنین افزایش حجم عضلات شود. همچنین اگر آندروژن در گردش خون مادر بیش از حد معمول باشد، بارد بر روند رشد جنین تاثیر می گذارد. نوزادان دختر متولد شده از مادران بارداری که به عارضه هایپرآندروژنیسم مبتلا هستند در معرض خطر ویریلیزاسیون (وقوع خصوصیات مردانه در زنان) قرار می گیرند.

آیا رفع موهای زائد شکم در بارداری به جنین آسیب می زند؟

برداشتن موهای زائد با روشهای امن هیچ مشکلی برای جنین درست نمی کند. مثل استفاده از موچین، قیچی یا تراشیدن موها با تیغ. اما بعضی از روشهای به هیچ وجه نباید در دوران بارداری استفاده شوند. استفاده از کرم های موبر، دکلره کردن و یا لیزر موهای زائد در این دوران ممنوع است. افزایش خون بدن در دوران بارداری باعث حساس شدن پوست در این دوران می شود . بهتر است از به کار بردن روش های تهاجمی مثل استفاده از مواد شیمیایی، دکلره کردن و لیزر برای رفع موهای زائد به دلیل تاثیرات احتمالی و نامطلوب آن بر جنین خودداری کنید. تحقیقات نشان میدهد که استفاده از کرمهای مو بر برای رفع موهای زائد در دوران بارداری می تواند بر سلامت جنین تاثیر منفی بگذارد. چون ترکیبات شیمیایی موجود در کرم های موبر می توانند جذب پوست شوند و درنتیجه باعث آسیب زدن به جنین شود .

استفاده از تیغ برای از بین بردن موهای زائد بدن

لیزر موهای زائد در دوران بارداری برای جنین خطرناک است؟

لیزر موهای زائد شاید در دوران عادی امن و بی خطر باشد اما بیشتر پزشکان متخصص توصیه می کنند در دوران بارداری به هیچ وجه لیزر نکنید و این کار را تا بعد از زایمان به تاخیر بیندازید. اطلاعات کمی درباره آسیب اشعه لیزر به جنین وجود دارد، به همین دلیل استفاده از هر گونه روش های درمان با لیزر، در دوران بارداری ممنوع است. در دستگاه های لیزر از اشعه های غیریونیزه استفاده می شود. این روش باعث به وجود آوردن گرمای بسیار زیادی روی فولیکول های موهای زائد می شود تا این موها از ریشه از بین بروند. استفاده از این تکنیک باعث به وجود آمدن جهش سلولی در سلول های بدن نمی شود، چون این اشعه ها فقط به اندازه چند میلی متر به درون پوست نفوذ می کنند. اما با این حال به دلیل اینکه پزشکان از تاثیر گذاری این موارد روی نوزاد در شکم مادر اطمینان کافی ندارند ، توصیه می شود به هیچ وجه از لیزر برای رفع موهای زائد بدن در دوران بارداری استفاده نکنید. همچنین در دوران بارداری پوست بدن بسیار حساستر از قبل می شود، در نتیجه استفاده از لیزر موهای زائد ممکن است باعث به وجود آمدن درد، خارش و دیگر مشکلات پوستی هم بشود. همچنین لیزر می تواند باعث انقباضات ماهیچه ها بشود؛ مخصوصا وقتی روی شکم و ران ها انجام می شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16234 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11522 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2628 بازدید