2709
درباره کرونا و تاثیر آن بر جنین چقدر می‌دانیم؟

درباره کرونا و تاثیر آن بر جنین چقدر می‌دانیم؟

1399/01/26 بازدید19403
اکنون که به نظر می‌رسد بیماری همه گیر کرونا چند ماه ادامه پیدا کرده ممکن است بسیاری از مادران باردار نگران باشند که چگونه این بیماری می‌تواند بر بارداری و سلامت جنین‌شان اثر بگذارد.
زنان باردار در بسیاری از عفونت‌ها در معرض خطر بیشتری هستند زیرا بارداری سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند. برخی از بیماری‌ها می‌توانند سلامت جنین را تحت تاثیر قرار دهند. اما هنوز خطر کووید-19 مشخص نیست.

اطلاعات موجود درباره کرونا و بارداری

درباره بارداری و کووید-19 اطلاعات بسیار کمی وجود دارد. اما به طور عمده گزارش‌های پراکنده‌ای از حدود 30 زن باردار در چین که به این بیماری مبتلا بودند، وجود دارد. نتایج در این گزارش‌ها ابتلا به نوع خفیف را نشان داد که همه زنان باردار زنده مانده بودند. اما آنچه نگران کننده است این است که زنان باردار در معرض خطر بیشتری قرار دارند. حتی اگر آنفلوآنزای فصلی وجود داشته باشد زنان باردار نسبت به جمعیت عمومی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
برخی از زنان باردار مبتلا به ویروس کرونا دچار زایمان زودرس شده‌اند اما معلوم نیست این اتفاق به دلیل ویروس بروز کرده یا نه.

ویروس کرونا در زنان باردار

چرا زنان باردار در معرض خطر بیشتر برای عفونت تنفسی هستند؟

یکی از دلایل این است که سیستم ایمنی زنان باردار سرکوب میشود. کاهش ایمنی بدن یک پاسخ طبیعی فیزیولوژیکی است که بدن مادر بارداری را رد نمی‌کند. درست است که براساس اطلاعات به دست آمده زنان باردار علائم خفیف بیماری را نشان می‌دهند اما این به آن معنا نیست که اگر یک زن باردار علامت‌دار باشد، احتمالا بیمارتر از یک فرد غیرباردار است که دارای همین علائم است. تغییرات بدنی در دوران بارداری نیز دیافراگم را فشرده کرده و باعث کاهش کلی حجم ریه‌ها می‌شود و باید تلاش بیشتری در نفس کشیدن انجام دهید. زنان باردار چطور از خود در برابر کرونا مراقبت کنند؟

آیا ویروس از مادر به جنین منتقل می‌شود؟

برخی ویروس‌ها می‌توانند از مادر به جنین در رحم منتقل شوند از جمله زیکا، سیتومگالو ویروس، سرخجه، سرخک، تبخال و هپاتیت. براساس یافته‌های جدید احتمالا انتقال عمودی ویروس کرونا از مادر به جنین نیز وجود دارد.
آنچه مشخص است برای آنفلوآنزا زمان بهبود به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن بسیار طولانی‌تر است و همچنین خطر عوارضی مانند نقص هنگام تولد، سقط جنین یا زایمان زودرس و همچنین تاثیرات این ویروس بر سلامت نوزادان موثر است.

بارداری و تاثیر آن بر جنین

اقدامات احتیاطی در مورد بارداری و کرونا

هر بیمار باردار با علائمی مانند تب، سرفه، ضعف یا تماس با فرد مبتلا باید آزمایش شود. اگر خانم بارداری هنگام زایمان به ویروس کرونا مبتلا باشد یا بعد از زایمان علائم نشان دهد باید در یک دوره زمانی مادر و نوزاد از هم جدا نگهداری شوند.
براساس آنچه درباره بیماری‌های تنفسی موجود است زنان باردار در گروه پرخطر برای ویروس کرونا قرار دارند. بنابراین زنان باردار حتی اگر علائم بسیار خفیف داشته باشند باید به پزشک مراجعه کنند. تب باید در سریعترین زمان ممکن کنترل شود زیرا این امر ممکن است باعث ایجاد مشکل برای جنین شود. تب‌های طولانی مدت در سه ماهه اول هنگامی که ارگانهای بدن در حال شکل‌گیری است احتمال به رشد جنین آسیب می‌رساند و منجر به نقص هنگام تولد یا سقط جنین می‌شود.
مانند سایرین به زنان باردار نیز توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا حداقل 20 ثانیه دست‌هایشان را با آب و صابون بشویند. اگر نمیتوانند بهتر است با دستمال مرطوب 60 درصد دستها را تمیز کنند. از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنند. تا آنجا که ممکن است در خانه بمانند و از افراد بیمار دوری کنند. بیشتر بخوانید: آیا نوزادان به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند؟

ماسک زدن در بارداری و ویروس کرونا

آیا زنان باردار باید ماسک بزنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از جمله زنان باردار می‌توانند در مکان‌های عمومی پارچه‌ای به عنوان ماسک استفاده کنند. پوشش صورت توصیه می‌شود زیرا مطالعات نشان داده است افراد میتواندن ویروس را قبل از بروز هرگونه علائم گسترش دهند. اگر خانم باردار به ویروس مبتلا باشد باید ماسک را در خانه نیز استفاده کند.

آیا باید زمان زایمانتان را تغییر دهید؟

در مورد برنامه زایمان با پزشک متخصص صحبت کنید. در بیشتر موارد نیازی به تغییر زمان زایمان نیست. اگر بیمار هستید احتمالا نیازی به زایمان سزارین ندارید اما تیم مراقبت پزشک باید ماسک بپوشند و همه اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از شیوع عفونت در طی و بعد از زایمان انجام دهند. اگر بیمار باشید احتمالا نوزاد بعد از زایمان از شما جدا می‌‎شود. امن‌ترین مکان برای زایمان بیمارستان است و اصلا نگران زایمان و خطر بروز عفونت حین آن نباشید.

ارسال نظر شما

login captcha

سلام 

عطسه و کیپ بودن بینی و ازدست دادن حس بویایی و‌چشایی علائم کروناس؟باردارم میترسم برم دکتر 

پربازدیدترین ها