2109
استفاده از ماسک از ویروس کرونا پیشگیری می‌کند؟

استفاده از ماسک از ویروس کرونا پیشگیری می‌کند؟

1399/01/19 بازدید2193
در حالی که تا پیش از این سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک را تنها برای افراد بیمار، افرادی که از بیماران مراقبت می‌کنند و همچنین کادردرمانی الزامی می‌دانست، در حال حاضر ابهام‌هایی درباره استفاده همه افراد از ماسک برای پیشگیری از ویروس کرونا وجود دارد.

استفاده از ماسک مفید است یا نه!

بدون شک استفاده از ماسک تضمینی برای پیشگیری از بیماری نیست. ویروس کرونا می‌تواند از طریق چشم هم منتقل شود و ذرات ریز ویروس معروف به آئروسل میتوانند به ماسک نفوذ کنند. با این حال ماسک‌ها در گرفتن قطرات عطسه و سرفه موثر هستند که یک مسیر اصلی انتقال بیماری است. برخی مطالعات استفاده از ماسک را 5 برابر موثرتر از آن دانستند که هیچ ماسکی استفاده نشود.
اگر به احتمال زیاد در تماس نزدیک با شخص آلوده هستید ماسک احتمال انتقال بیماری را کاهش می‌دهد. اگر علائم بیماری ویروس کرونا را نشان داده‌اید یا این تشخیص برای شما داده شده، استفاده از ماسک می‌تواند از دیگران نیز محافظت کند. بنابراین ماسک برای مراقبت اجتماعی مهم است و همچنین برای اعضای خانواده که نیاز به مراقبت از شخصی که بیمار است، توصیه می‌شود. در حالت ایده‌آل هم بیمار و هم مراقب باید ماسک داشته باشند.

ماسک برای ویروس کرونا

اگر هیچ علامتی ندارید، باید ماسک بزنید؟

این یکی از بیشترین سوال‌هایی است که در طول این بیماری تا همین اواخر پرسیده شده است. تا سه روز پیش پاسخ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده به این سوال خیر بود. اما بعد از آن مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده از ماسک‌های غیرپزشکی مانند پارچه را برای پوشاندن صورت و بینی توصیه کرد. این در حالی است که استفاده از ماسک در برخی شهرها داوطلبانه و به عهده خودش شخص است و در برخی دیگر از نقاط دنیا نپوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی جریمه به همراه دارد.

چرا پروتکل‌ها تغییر کرده است؟

با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا و اینکه بسیاری از افراد ناقل ممکن است علائم نداشته باشند و عفونت را گسترس دهند، توصیه نمی‌شود که فقط افراد بیماری برای محافظت از جامعه ماسک بپوشند، زیرا مشخص نیست که بیمار کیست! دو گروه موافق و مخالف برای این موضوع وجود دارد. عده‌ای می‌گویند اگر همه افراد هنگام خروج از خانه ماسک بپوشند، افرادی که ویروس دارند اما علائم ندارند، مانعی خواهند داشت که می‌تواند قطرات آلوده را که از دهان یا بینی منتشر میشوند را دور کند. از سوی دیگر برخی بر این باورند شواهد علمی نشان نمی‌دهد که ماسک‌ها به اندازه کافی در محیط‌های عمومی موثر هستند و پوشیدن ماسک ممکن است احساس نادرست از محافظت در اختیار مردم قرار دهد و آنها را ترغیب کند تا توصیه‌هایی را که واقعا موثر هستند، نادیده بگیرند. بیشتر بخوانید: با رعایت این نکات به کرونا مبتلا نشوید!

استفاده از ماسک خانگی در دوران کرونا

ماسک خانگی چقدر موثر است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند از ماسک‌های خانگی به ویژه در مناطقی که دارای انتقال قابل توجهی در جامعه هستند، استفاده شود. ماسک نباید برای کودکان زیر 2 سال قرار بگیرد. ماسک‌های پارچه‌ای قابل شستشو نسبت به ماسک‌های جراحی و N95 ارجحیت دارد و CDC این ماسک‌ها را مخصوص کادر درمان می‌داند. بسته به تعداد دفعات استفاده از ماسک پارچه‌ای می‌توان آنها را شست و برای اطمینان می‎‌توان از ماشین لباسشویی در شستشوی آن استفاده کرد. افراد باید مراقب باشند هنگام برداشتن ماسک صورت چشم، بینی و دهان خود را لمس نکنند و بلافاصله پس از برداشتن ماسک، دستهایشان را بشویند.

ارسال نظر شما

login captcha

ممنونم

مثل همیشه موضوع مناسب

متن عالی

حسن انتخاب تصویر مرتبط با موضوع

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8819 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6383 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15120 بازدید