2109
پاسخ متخصصین به مهمترین سوالهایتان در مورد کرونا

پاسخ متخصصین به مهمترین سوالهایتان در مورد کرونا

1398/12/24 بازدید3234
ویروس کرونا مهمترین نگرانی این روزهای مردم ایران است. ویروسی ناشناخته و خطرناک که اطلاعات زیادی درباره آن وجود ندارد. به همین دلیل سوالها و ابهامات مردم هم درباره این ویروس خیلی زیاد است. در این مطلب مهمترین سوالهایی را که این روزها از متخصصین پرسیده می‌شود به همراه جوابهای آنها‌، گردآوری کرده‌ایم.

آیا حتما برای پیشگیری از شیوع کرونا باید با الکل دست‌های خود را ضدعفونی کنیم؟

جمال میرزایی متخصص عفونی درباره این سوال به باشگاه خبرنگاران گفت:«مردم به دلیل هراسی که از ابتلا به ویروس کرونا پیدا کرده‌اند، برای شستشوی دست‌ها وسواس به خرج می‌دهند و گمان می‌کنند حتما باید از ماده خاصی مانند اتانول (الکل سفید) برای ضدعفونی کردن بهره ببرند در حالی که صابون‌های معمولی و شوینده‌هایی که در گذشته هم استفاده می‌شد، می‌تواند تا حد زیادی به پیشگیری کرونا کمک کند. گرچه اتانول (الکل سفید) می‌تواند برای ضدعفونی کردن دست‌ها گزینه خوبی باشد اما بیشتر زمانی توصیه می‌شود که این ماده درصورت نبود دسترسی به آب و صابون و شوینده‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.» بیشتر بخوانید: چه شوینده‌ای ویروس کرونا را از بین می‌برد؟

شست و شو و ضدعفونی کردن دست ها در دوران کرونا

ویروس کرونا؛ می‌تواند از راه زخم روی دست وارد بدن شود؟

دکترمسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال به باشگاه خبرنگاران گفت: «این ویروس طی دو ماه گذشته شناخته شده و تحقیقات همه جانبه درباره آن انجام نشده است، بنابراین به طور قطعی نمی‌توان پاسخ داد، اما با توجه به سرعت انتشار ویروس به ویژه از راه تماس دست‌ها اگر زخم دست باز باشد و کار ضدعفونی و پانسمان زخم انجام نشود، مسلما می‌تواند یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا باشد. کسانی که روی دستشان زخم دارند بهتر است به ضدعفونی، پانسمان و مراقبت ویژه از زخم دقت کنند.»

 آیا کروناویروس از طریق رابطه زناشویی منتقل می‌شود؟

دکتر سیمران دیئو در این رابطه به نیویورک تایمز می‌گوید: «اپیدمیولوژیست‌ها به مردم پیشنهاد داده‌اند که تا زمانی که راه‌های شیوع ویروس مشخص نشده است از هر نوع تماس فیزیکی دوری کنند، پس برقراری رابطه زناشویی با فرد مبتلا به کروناویروس و یا فردی که در قرنطینه است، به کسی توصیه نمی‌شود. با این وجود هنوز هیچ مدرکی پیدا نشده است که اثبات کند ویروس کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل می‌شود. اگرچه که انتقال ویروس از طریق رابطه زناشویی تاکنون مشاهده نشده است اما همیشه بهتر است که از لوازم حفاظتی مثل کاندوم استفاده شود تا جلوی انتقال برخی عفونت‌ها از طریق رابطه زناشویی گرفته شود. براساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت اگرچه کروناویروس‌های قبلی تاکنون از طریق رابطه جنسی منتقل نشده‌اند اما برای اظهار نظر در رابطه با این ویروس جدید هنوز بسیار زود است.»

فریز کردن مواد غذایی، ویروس کرونا را از بین نمی‌برد؟

دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره این سوال به باشگاه خبرنگاران گفت:« فریز کردن مواد غذایی باعث از بین رفتن ویروس کرونا نمی‌شود. تصور این موضوع که فریز کردن مواد غذایی باعث ازبین رفتن ویروس کرونا می‌شود کاملا نادرست است؛ در واقع ویروس در عمل فریز شدن گاهی اوقات باعث حفظ و محکم شدن آن می‌شود. نگهداری نان در فریزر نه تنها منجر به از بین رفتن ویروس کرونا نمی‌شود، بلکه منجر به پایداری احتمالی آن خواهد شد. هرچند که حرارت دادن نان قبل از مصرف می‌تواند منجر به از بین رفتن آلودگی احتمالی شود.»

فریز کردن مواد غذایی

آیا دود اسپند و عنبر نسارا برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مفید است؟

دکتر شروین شکوهی متخصص بیماری‌های عفونی به بیان توضیحاتی درباره مفید یا غیر مفید بودن اسپند و عنبرنسارا برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا به میزان گفت:« واقعا این موضوع صحت ندارد و اسپند دود کردن و آتش زدن عنبرنسارا فقط به ضرر مردم است و باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای آن‌ها می‌شود. ویروس کرونا در هوا باقی نمی‌ماند که بخواهیم با اسپند دود کردن آن را از بین ببریم بلکه این ویروس سنگین است و روی سطوح و زمین می‌افتد و داخل هوا معلق نیست.این ویروس از افراد مبتلا در فاصله یک متری منتقل می‌شود، ولی وقتی از یک متر بگذرد این ویروس روی زمین و سطوح می‌افتد و بیشتر از آن در هوا باقی نمی‌ماند که بخواهیم هوا را ضد عفونی کنیم. اصل موضوع ضد عفونی سطوح است که سطوح باید به خوبی ضد عفونی شوند. شیوع استفاده از این کار‌ها نتیجه اقدامات افراد سود جو است.»

برای مبارزه با کرونا لباس‌ها را در چه دمایی ضدعفونی کنیم؟

عزتیان کارشناس سلامت بهداشت خانواده درباره این سوال به برنا گفت: «تا جایی که امکان دارد دما را در بالاترین درجه برای شست و شو تنظیم کنید. به طور معمول دمای مناسب برای شستشوی لباس‌های سفید ۶۰تا ۹۰ درجه و برای لباس‌های رنگی ۳۰ تا ۴۰ درجه است. تنها خیساندن لباس در محلول رقیق شده مایع ضدعفونی کننده کافی است. برای لباس‌های معمولی ۱۵دقیقه و برای لباس‌های آلوده مانند لباس فرد بیمار ۳۰ دقیقه خیساندن در این محلول کافی است. از دیگر روش‌های ضدعفونی کردن لباس استفاده از سرکه است. در نظافت و ضدعفونی کردن لباس استفاده از سرکه بسیار موثر است.سرکه بهترین ماده برای ضدعفونی کردن لباس‌ها است و تفاوت چندانی با روش استفاده از مایع ضدعفونی کننده ندارد.» بیشتر بخوانید: ویروس کرونا روی لباس چند ساعت ماندگاری دارد؟

شستشوی لباسها در دوران کرونا

کسانی که قبلا شیمی درمانی کرده‌اند، در معرض خطر کرونا هستند؟

جمال میرزایی فوق تخصص عفونی درباره این سوال به باشگاه خبرنگاران گفت:« افرادی که قبلا شیمی درمانی انجام داده اند بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند و باید مراقبت های بهداشتی و...بیشتری را انجام دهند.تب، بدن درد، آبریزش بینی، تنگی نفس و سرفه خشک از علائم بیماری‌های سرماخوردگی، آنفلوانزا و کروناست؛ بنابراین در صورتی هر کدام از این علائم را داشتید در خانه بمانید و استراحت کنید.»

 نمک موجود در عرق دست‌ ویروس کرونا را از بین می برد؟

دکتر طالبی طاهر متخصص عفونی در پاسخ به این سوال به باشگاه خبرنگاران گفت: «نمک موجود در عرق نمی‌تواند باعث ضد عفونی دست‌ها شود. نمک موجود در عرق نمی‌تواند باعث ضد عفونی محیط دست‌ها شود و مردم باید بهداشت فردی را برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ به طور دقیقی رعایت کنند.»

آیا پادرد واستخوان درد علامتی از بروز بیماری کرونا است؟

دکتر هاشمیان فوق تخصص بیماری عفونی درباره استخوان درد همزمان با شیوع کرونا به باشگاه خبرنگاران توضیح داد:« پادرد شدید به تنهایی از علائم بیماری کرونا محسوب نمی‌شود اما اگر افراد مبتلا به تنگی نفس و گلودرد هستند باید به مراکز از پیش تعیین شده درمانی برای انجام تست کرونا مراجعه کنند.»

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
7865 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5648 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15035 بازدید