2109
شیردهی در دوران ابتلا به آنفلوانزا مجاز است؟

شیردهی در دوران ابتلا به آنفلوانزا مجاز است؟

1398/12/10 بازدید1329
بیشتر زنان وقتی در دوران شیردهی به بیماری مبتلا می‌شوند در اولین اقدام شیردهی به فرزندشان را قطع می‌کنند، اما کارشناسان معتقدند این یک تصمیم اشتباه است. چون در بدن مادر، ایمونوگلوبولین تولید می‌شود و با شیر مادر به کودک می‌رسد و کودک می تواند ایمنی را قبل از بیماری بگیرد. اما این تصمیم درباره بیماریهای واگیرداری مثل آنفلوآنزا و سرماخوردگی هم صدق می کند؟ آیا شیردهی به کودک در دوران ابتلا به آنفلوانزا باعث بیماری او نمی شود؟

آیا مادر مبتلا به آنفلوآنزا می تواند به فرزندش شیر بدهد؟

پزشکان متخصص معتقدند در دوران بیماری می‌توانید به شیردهی ادامه دهید. چون شیر مادر آنتی‌بادی‌های مبارزه‌کننده با بیماری‌ها را فراهم و به ایجاد سیستم ایمنی کودکتان کمک می‌کند. ایمونوگلوبولین ها یعنی همان مولکول های زیستی که در سیستم ایمنی فعال هستند و گاماگلوبولين ها یا همان پروتئین های دفاعی به صورت زنده در شیر مادر وجود دارند و می توانند با عفونت های دستگاه گوارش مقابله کند. همچنین شیر مادر حاوی ماکروفاژهای زنده است که ازعفونت ها جلوگیری می کند. شیر مادر آنتی کورها(سلول های ایمنی اختصاصی) یا پادتن هایی را علیه بسیاری از بیماری های شایع به صورت سیستمی برای شیرخوار تهیه می کند. مثلا اگر مادر سرما بخورد یا دچار عفونت ساده ای شود آنتی بادی های تولید شده، وارد شیر مادر می شود و مثل یک واکسن به شیرخوار ارائه می شود. به همین دلیل شیرخوار خیلی راحت تر از بیماری مادر با آن مقابله می کند و در تکامل سیستم ایمنی او نقش به سزایی دارد. اما توصیه پزشکان این است اگر نشانه های آنفلوآنزا را دارید، اقدامات احتیاطی بیشتری برای محافظت از کودک خود انجام بدهید. ایمن‌ترین گزینه این است که شیر خود را بدوشید تا شخص دیگری، آن را با شیشه‌شیر به فرزندتان بدهد.
بیشتر بخوانید: نشانه‌های آنفولانزای خطرناک چیست؟

شیر دادن مادر

چگونه می‌توان در دوران بیماری مادر از کودک محافظت کرد؟

در دوران بیماری و ابتلا به آنفلوآنزا باید تماس با کودک را کمتر از همیشه کنید تا فرزندتان در معرض آلودگی قرار نگیرد. لطفا به این نکات توجه کنید:
  • در دوران بیماری کودکتان را نبوسید. محدود کردن تماس‌های صورت به صورت کمک می‌‌کند تا از تنفس قطرات آلوده ناشی از تنفس مادر توسط بچه جلوگیری شود.
  • بهتر است در این دوران مادر شیرش را بدوشد و توسط شخص دیگری به نوزاد بدهند. با این روش تماس مادر و کودک کمتر می شود.
  • به بهداشت دستهایتان اهمیت بدهید. قبل از تماس با کودک یا بغل کردن او، دستهایتان را را با آب و صابون بشویید.
  • یادتان باشد زمان به آغوش گرفتن نوزاد یا شیر دادن حتما ماسک بزنید.
  • دستهایتان را هر چند ساعت یک بار ضدعفونی کنید.
  • داخل یک دستمال کاغذی عطسه یا سرفه کنید و آن را دور بیندازید و سپس دست‌هایتان را بشویید.
  • هر وقت می‌خواهید کودکتان را بغل ‌کنید یا به او غذا یا شیر بدهید، یک پتوی حوله‌ای تمیز و خشک بین خودتان و کودک قرار دهید.
  • قبل از شیردهی به کودک، سینه‌های خود را با صابون ملایم و آب گرم بشویید. دردروزهای اوج این بیماری بهتر است مادر شیرش را بدوشد. اما بعد از گذشت پنج روز می تواند خودش به فرزندش شیر بدهد و او را در آغوش بگیرد.
  • از ظروف غذاخوری، نوشیدنی، دستمال، حوله، تخت، بالش یا پتوی مشترک با دیگران استفاده نکنید.
  • در این دوران به سبزیجات و میوه ها توجه بیشتری نشان بدهید. چون مصرف سبزی و میوه تازه به دلیل وجود ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن مادران می‌شود و بهبود سریع بیماری کمک می کند.
  • بدون اجازه پزشک از دمنوش یا عرقهای گیاهی استفاده نکنید. گیاهان دارویی هم مثل بقیه داروها وارد شیر مادر می‌شوند و می‌تواند برای کودک خطرناک باشد. همچنین بعضی از داروهای گیاهی باعث تغییر طعم و رنگ شیر مادر می شود و ممکن است نوزاد به خوردن شیر مادرعلاقه ای نشان ندهد.
  • برای مصرف داروهی داروهای ضدویروسی با پزشک متخصص مشورت کنید. این داروها می‌توانند علائم را تخفیف دهند و طول مدت بیماری را کم کنند .

مصرف داروهای آنفلوانزا در زمان شیردهی مجاز است؟

هر دارویی که توسط پزشک متخصص و با آگاهی از اینکه فرزندتان را شیر می دهید، تجویز شود بدون هیچ منع و نگرانی می‌توانید آن را مصرف کنید. فقط بدون اجازه پزشک به هیچ وجه از داروهای ضد ویروس و آنتی بیوتیک استفاده نکنید. همچنین اگر در معرض ویروس آنفلوانزا بوده‌اید و داروهای ضدویروس تجویزشده توسط پزشک را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه مصرف می‌کنید، تا زمانی که علائم آنفلوانزا را ندارید می‌توانید به شیردهی ادامه دهید.

مصرف دارو در دوران شیردهی و آنفولانزا

آیا کودک مبتلا به آنفلوانزا می تواند شیر مادر بخورد؟

متخصصان توصیه میکنند به هیچ وجه شیردهی در این زمان را قطع نکنید، چون یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای کمک به بهبودی کودک خود در طول این بیماری انجام بدهید. کودکان هنگام بیماری به مایعات بیشتری نیاز دارند و شیر مادر بهترین گزینه برای آنهاست، زیرا به تقویت سیستم ایمنی بدنشان نیز کمک می‌کند.
بیشتر بخوانید: نکات مهمی که از فواید شیر مادر نمی‌دانید

آیا تزریق واکسن آنفلوآنزا در دوران شیردهی مجاز است؟

واکسن زدن بهترین راه برای محافظت از مادر و کودک در برابر آنفلوانزاست. سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده همه افراد، به خصوص زنان باردار و مادران شیرده، به محض وارد شدن واکسن به بازار در اواخر شهریور ماه و اوایل فصل پاییز، آن را دریافت کنند. به مادران و به خصوص مادرانی که نوزاد شیرخوار دارند توصیه می‌شود همیشه بدن خود را با استفاده از واکسن‌های به روز شده در برابر این بیماری‌ها مصنون نگاه دارند. واکسن آنفلوآنزا حاوی ویروس مرده یا ضعیف شده‌ای از این بیماری است که بدن را برای تولید آنتی بادی مناسب علیه آنفلوآنزا تحریک می‌کند. اگر فرد در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته باشد، این آنتی بادی‌ها علیه ویروس عامل بیماری وارد عمل شده و مانع از ابتلا به آن می‌شوند. یادتان باشد با تزریق واکسن، ویروس مرده یا ضعیف شده بیماری به نوزاد شیرخوار منتقل نمی‌شود. پس جای هیچگونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
نکته مهم
تزریق واکسن آنفلوانزا به نوزاد زیر شش ماه ممنوع است. اما اگر مادر و سایر بزرگسالانی که اغلب در تماس نزدیک با کودک هستند واکسن آنفلوانزا را بزنند، احتمال اینکه او به آنفلوانزا مبتلا شود خیلی کمتر است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5437 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3986 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14793 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3839 بازدید