2709
ویروس کرونا چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

ویروس کرونا چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

1398/11/05 بازدید6167
ویروس کرونا این روزها مرموزترین و ترسناک ترین موضوع پزشکی دنیاست تا جایی که در چین باعث قرنطینه ۴۳ میلیون نفر شده و به سرعت در این کشور در حال گسترش است و هر روز به جمع قربانیان و شمار شهر‌های قرنطینه شده افزوده می‌شود. این ویروس باعث ترس و نگرانی زیادی حتی در سایر کشور‌های دنیا شده است چرا که این ترس وجود دارد که اتفاقاتی شبیه کرونا ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ به وجود بیاید.

ویروس کرونا چیست؟

کرونا ویروس جدید با نام nCoV ۲۰۱۹ حدود ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus قرار می‌گیرد. این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می‌شود. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا ویروس کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها را تشکیل می‌دهند که باعث بروز بیماری در انسان و برخی دیگر حیوانات از جمله شترها، گربه‌ها و خفاش‌ها می‌شود. در برخی موارد ویروس‌های کرونای حیوانی می‌توانند گسترش پیدا کنند و موجب بروز بیماری در انسان و شیوع بیماری در کشور‌ها شوند که مورد آن را برای ویروس‌های سارس و مرس (سندروم عفونت تنفسی خاورمیانه) داشتیم و حالا به نظر می‌رسد که تراژدی سارس و مرس در حال تکرار شدن برای کرونا ۲۰۱۹ است. افرادی که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند. معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است.
 

ویروس کرونا از کجا آمده است؟

ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی، در شهر ووهان (Wuhan) استان هوبای کشور چین گزارش شد و برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژانویه، نیویورک تایمز اعلام کرد که ویروس کرونای جدید کرونا در چین شناسایی شده است و به‌نظر می‌رسد ۵۹ نفر در ووهان چین به این بیماری مبتلا شده باشند. ووهان ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد و در ابتدا بر اساس مشاهدات این گونه به نظر می رسید که برخی از بیماران تاریخچه حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی را دارند اما پس از گذشت چند روز منشاء های دیگری مثل مار و گرگ هم معرفی شدند. به هر حال بازار دریایی در ووهان بلافاصله تعطیل شد و اقدامات سلامت محیط و گندزدایی در آنجا به طور کامل به انجام رسید.چند روز بعد پس از رد تشخیص آنفلوانزا فصلی، آنفلوانزا پرندگان، آدنوویروس، کوروناویروس سارس، کوروناویروس مرس و سایر عوامل بیماریزای دیگر هم تشخیص داده و در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ اولین مورد فوت ناشی از این ویروس در چین ثبت شد.

این بیماری چه نشانه هایی دارد؟

تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی از نشانه های اصلی این بیماری است. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی مثل اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.درباره نحوه انتقال این بیماری هنوز اطلاعات کامل نیست، ولی روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است.

کرونا در ایران هم هست؟

حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره ویروس کرونا به باشگاه خبرنگاران گفت:« در سال ۲۰۰۳ نوع خطرناک ویروس کرونا به نام سارس در چین شناسایی شد و موارد مثبت آن در زمان کوتاهی از ۲۷ کشور دنیا گزارش و در نهایت طی مدت چند ماه به سرعت کنترل شد.در ایران شماری از موارد ابتلا به کرونا ویروس مرس ( نوع دوم خطرناک کرونا ویروس که حدود هفت سال پیش شناسایی شد و در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بیشترین تعداد آن گزارش شده است) ثبت شده اما تاکنون استقرار و طغیان بیماری را نداشته ایم و به موقع از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شده است.» عرفانی با اشاره به روش تشخیص ویروس کرونا ۲۰۱۹ گفت: کیت تشخیص ویروس کرونا ۲۰۱۹ در کشور آلمان تولید شده است و ما نیز پس از شیوع ویروس در چین و گسترش ان برای تهیه کیت اقدام کرده ایم و آزمایشگاه مرجع سلامت برای شناسایی ویروس کرونا ۲۰۱۹ آمادگی دارد.
رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه درباه اقدامات ایران برای مقابل با این ویروس گفت: «مراقبت های مرزی برای پیشگیری از بروز بیماری ناشی از ویروس کرونا صورت گرفته است و تیم های بهداشتی در فرودگاه امام خمینی(ره) مستقر هستند. در سایر مبادی ورودی به کشور که احتمال دارد پس از سفر به چین به کشور دیگر رفته و از آنجا به ایران سفر کرده باشند نیز تدابیر بهداشتی اندیشیده شده است. با توجه به اینکه هموطنان ایرانی به کشور چین و سایر کشورهایی که در انها ویروس کرونا گزارش شده است رفت و آمد دارند، توصیه می شود که علائم و راه های انتقال بیماری را بشناسند و در صورت بروز هر گونه علامت مشکوک به سرعت به پزشک مراجعه کنند.در مورد ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹ ( سومین نوع خطرناک کرونا ویروس) نیز خوشبختانه تاکنون مورد ابتلا در ایران نداشته ایم.»
 
ویروس کرونا
 

چگونه می توان از کرونا پیشگیری کرد؟

در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای nCoV وجود ندارد و به همین دلیل داشتن ظن بالینی بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس از بیماران تب دار و بیماران دارای علائم تنفسی نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد. هیج دارویی برای بیماری ناشی‌ از ویروس کرونای جدید تأیید نشده است. درمان اصلی مراقبت‌های حمایتی برای بیمار است و بیمار به‌ قدر کافی اکسیژن دریافت کند و درصورت لزوم استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای فرستادن هوا به ریه‌ها انجام می شود و بیماران درحالی‌ که سیستم ایمنی آنها فعال است، باید استراحت و مایعات زیادی مصرف کنند.با چند نکته بهداشتی ساده می‌توان خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد، کافی است دستان خود را مرتب با صابون بشویید، دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید، گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید، از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا نشان می‌دهند، خودداری کنید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.

ارسال نظر شما

login captcha

خدا لعنت کنه این چینی هارو همش مقصر اینا هستن هر چیزی رومیخورن بخاطر اینا بقیه آدمایی که دچار این ویروس میشن میسوزن

پربازدیدترین ها