2109
آیا همۀ خانم‌ها می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند؟

آیا همۀ خانم‌ها می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند؟

1398/10/28 بازدید502

بسیاری از زنان ترس‌های طبیعی‌ خود را شناخته‌، به توانایی‌های خود ایمان آورده و به این باور رسیده‌اند که با پشتیبانی مناسب، اکثر خانم‌ها قادر به تحمل درد زایمان طبیعی خواهند بود.

اکثر خانم‌ها نگران زایمان طبیعی و هزینه زایمان بدون درد هستند و نمی‌دانند که چطور می‌خواهند درد آن را تحمل کنند؟ اما بسیاری از زنان هم هستند که ترس‌های طبیعی‌شان را شناخته‌اند، به توانایی‌هایشان ایمان آوردند و به این باور رسیده‌اند که با پشتیبانی مناسب، اکثر خانم‌ها قادر به تحمل درد زایمان طبیعی خواهند بود. بهتر است از قبل و با برنامه‌ریزی دقیق، خود را برای زایمان طبیعی آماده کرد.

اقدامات پیش از زایمان، عبارتند از:

  • در کلاس‌های آمادگی برای زایمان که در برخی بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان مریم کرج که تحت نظر بهترین پزشکان متخصص زنان کرج برگزار می‌شود، شرکت کنید.
  • در طول بارداری هرروز قدم بزنید.
  • تکنیک‌های تنفس در زایمان طبیعی را یاد بگیرید.

زایمان طبیعی بدون درد

اما این روزها روش جدیدی برای زایمان طبیعی وجود دارد که در آن، مادران، درد کمتری را احساس می‌کنند. این روش «زایمان طبیعی بدون درد» نام دارد و حتما باید زیر نظر متخصص بیهوشی و در اتاق عمل انجام شود. در زایمان طبیعی بدون درد، دارو از طریق نخاعِ بخش انتهای کمر به خانم باردار تزریق می‌شود تا از انتقال سیگنال‌های دردِ رحم به مغز جلوگیری شود.

آیا همۀ بیمارستان‌ها، مجهز به این روش هستند؟

تاکنون بیمارستان‌های زیادی در تمام نقاط ایران ایجاد شده است که از این روش برای زایمان استفاده می‌کنند. در شهر کرج «بیمارستان و زایشگاه مریم» مجهز به این روش است. بیمارستان مریم، تنها بیمارستان زنان کرج است. متخصص زنان کرج با بهره‌گیری از علم و دانش خود، باعث ایجاد تحولی در سلامت جسمانی زنان در این شهر شده‌اند. این بیمارستان از بهترین پزشکان متخصص بیهوشی بهره می‌برد و مجهز به یک کلینیک درد در کرج است.

مزیت استفاده از این روش چیست؟

حقیقت این است که درد زایمان، مادر همۀ دردها است و اگر می‌توانید یک زایمان مثبت را منهای درد تجربه کنید، چرا که نه؟ اپیدورال‌ها به یک زن کمک می‌کنند که بهتر بتواند با افسردگی یا فرسودگی پس از زایمان کنار بیاید. زایمان بدون درد، از طریق اپیدورال، باعث افت فشار خون مادر است و این یک مزیت محسوب می‌شود، زیرا در زایمان طبیعی ، مادر دچار فشار خون بالا می‌شود و خطرات ناشی از فشار بالا را کاهش می‌دهد و از سکتۀ‌مغزی در اثر فشار بالا جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که اپیدورال‌ها از خسارت‌هایی که در غیر این صورت به عضلات لگن در طی زایمان طبیعی می‌رسد، جلوگیری می‌کنند.

نکات منفی استفاده از اپیدورال چیست؟

  • اپیدورال می‌تواند باعث کمردرد، سرگیجه یا لرز شود.
  • اپیدورال ممکن است باعث بروز سردردهای شدید مادر، به‌دلیل مایعاتی که در ستون فقرات او نشت می‌کند، نیز شود.
  • در موارد خاص، هرچند بسیار نادر، احتمال آسیب‌های جبران‌ناپذیر به اعصاب وجود دارد.
  • برخی از مطالعات نشان داده‌اند، نوزادانی که به روش زایمان بدون درد متولد می‌شوند، می‌توانند کمی آهسته باشند و مشکلات تغذیه با شیر مادر را ایجاد کنند.
  • اپیدورال احتمالا بعد از زایمان باعث ایجاد بی‌حسی در قسمت‌های پایین بدن خواهد شد. به‌دلیل احساس بی‌حسی ممکن است در هنگام راه رفتن به کمک نیاز داشت.
  • زمان زایمان طولانی‌تر می‌شود. دچار حالت تهوع و سرگیجه می‌شوید. ممکن است در ادرار کردن دچار مشکل شوید و به سوند نیاز داشته باشید.

با این وجود اپیدورال همچنان به‌روز‌ترین روش زایمان بدون درد است و به این نکته توجه داشته باشید که، هرچند چنین خطراتی وجود دارند، اما به ندرت پیش می‌آیند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8418 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6061 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15077 بازدید