2109
آنفلوآنزا دوباره برگشته؟

آنفلوآنزا دوباره برگشته؟

1398/10/25 بازدید1241
با آغاز فصل سرد سال، آنفلوآنزا با ویروس‌های مختلف همچون H1N1، H3N2 و B شایع می‌شود. امسال بیشترین شیوع و موارد ابتلا به ویروس H3N2 مربوط به استرالیا و ویروس H1N1 در ایران بوده است.
دکتر حسین عرفانی رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز 15 دیماه درباره آخرین وضعیت آنفلوآنزا در کشور اعلام کرد:« بر اثر اپیدمی فصلی آنفلوآنزا در سال جاری موارد فوت شده به ۱۱۳ مورد رسیده است. طی جمع‌آوری اطلاعات از سامانه‌ها، اپیدمی و همه‌گیری آنفلوآنزا در کشور فروکش کرده است و از این بابت دیگر دغدغه‌ای وجود ندارد و موارد بستری عفونت‌های شدید تنفسی به شدت کاهش یافته است.»
علی منصوری رییس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک نیز با اشاره به اینکه آنفلوآنزا یک بیماری فصلی است که در فصل سرد سال کشورهای نیم‌کره شمالی را درگیر می کند، به ایسنا گفت:« این بیماری در برخی سال‌ها حالت اپیدمی پیدا می کند و گاهی به مرگ و میر ختم می‌شود. علائم آنفلوآنزا به نوع و زیرگونه آن بستگی دارد که در برخی از موارد و در برخی از افراد علائم شدت می‌گیرد. موج اول این بیماری عموما در آذرماه آغاز می‌شود و موج دوم نیز اواسط یا اواخر دی‌ماه شیوع می‌یابد.هنوز مشخص نیست که گونه یا همان ویروس نوع B در استان مرکزی شایع شده است یا خیر، نمونه‌هایی از این بیماری در دست بررسی است که پس از اعلام نهایی می‌توان نوع ویروس را اعلام کرد.» بیشتر بخوانید واکسن آنفلوآنزا بزنیم یا نزنیم؟
 
منصوری با اشاره به اینکه در موج اول بیماری آنفولانزا نوع H1N1 در کشور و استان مرکزی شایع شد، گفت:« در حال حاضر برخی از نمونه‌ها در کشور شیوع نوع B را نشان می‌دهد، اما باید منتظر نتیجه بررسی‌ها و آزمایشات بود. علائم آنفلوآنزا عموما شامل علائم سرماخوردگی شدید می‌شود و همراه با تب و لرز، خستگی و کوفتگی عضلات، سردرد و سرگیجه و در کوکان با تهوع، استفراغ و حتی اسهال همراه است و در مواردی این علائم شدت می‌گیرد، اما ویروس نوع B نیز همین علائم را به همراه خواهد داشت.»
رییس گروه مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی در خصوص آمار ابتلا به ویروس H1N1 در موج اول بیان کرد:« در موج اول تمامی موارد ثبت نشد، آنچه ثبت شد حاکی از ابتلای حدود 2 هزار نفر به این ویروس در استان بود و تنها مواردی که علائم شدید داشت و در ICU بستری شدند به ثبت رسیدند. این بیماری تمامی گروه‌های سنی بویژه افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای، دیابت، بیماری مزمن کلیوی، تنفسی و نقص سیستم ایمنی، HIV هستند یا مصرف کنندگان داروهای شیمیایی، سالمندان، کودکان زیر 5 سال و زنان باردار را درگیر می‌کند و ارتباطی بین گروه سنی و اقشار مختلف با نوع ویروس وجود ندارد.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها