2709
مهمترین فاکتوری که رشد نوزاد شما را مختل می‌کند

مهمترین فاکتوری که رشد نوزاد شما را مختل می‌کند

1393/05/15 بازدید2742

 محمدرضا بلورساز رئیس انجمن عفونی اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: عوامل عفونی، مادرزادی و تغذیه‌ای در به تأخیر افتادن رشد نوزادان مؤثر هستند نوزادی که دچار عفونت خونی می‌شود در بیمارستان بستری شده و طبعاً این عفونت سبب بی‌اشتهایی او می‌گردد و چون برای درمان مدتی از دارو و آنتی بیوتیک استفاده می‌کند رشد نوزاد را دچار اختلال می‌سازد.

 
وی افزود: نوزادی که به بیماری مادرزادی مبتلا است و کیستی داخل ریه او می‌باشد و یا مشکل دستگاه گوارشی دارد که نیازمند عمل جراحی است با انجام عمل جراحی رشد او به تأخیر می‌افتد.
 
بلورساز تصریح کرد: مهمترین عاملی که رشد نوزاد را به تأخیر می‌اندازد تغذیه است و تغذیه حتماً باید با شیر مادر صورت گیرد زیرا تغذیه با شیر مادر رشد او را سریع‌تر می‌کند، تغذیه نامناسب نوزاد، شیر نداشتن و بیماری مادر، عدم علاقه‌ی او به شیر دادن در به تأخیر افتادن رشد نوزاد تأثیرگذار است.
 
وی اظهار داشت: مهمترین فاکتور تغذیه‌ای که مانع از اختلال در رشد نوزاد می‌گردد شیر مادر است زیرا نوزاد در یک ماه اول جز شیر مادر تغذیه دیگری ندارد لذا توصیه می‌کنیم مادران سعی کنند از روز اول تولد به هر صورتی که ممکن است به بچه شیر بدهند طبعاً مادر در روزهای اول تولد شیر ندارد، اما اگر به نوزاد شیر ندهد، آن مقدار شیری هم که دارد کم می‌شود و باعث کمبود شیر او شده و او را به ناچار متوسل به شیرخشک می‌گرداند.
 
بلورساز بیان کرد: اگر مادر وضعیتی دارد که نباید به نوزاد شیر بدهد در اینجا شیرخشک نقش بعدی را ایفا می‌کند، باید تغذیه شیر نوزاد طبق ضابطه با شیر مصنوعی انجام شود تا رشد نوزاد به تأخیر نیفتد و نوزاد باید در پایان یک ماه روزانه 20 تا 30 گرم افزایش وزن داشته باشد.
 
این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: به مادران توصیه می‌کنم سعی کنند حتماٌ شیر خود را به نوزاد بدهند، تغذیه مناسب داشته باشند، مایعات فراوان بنوشند، غذاهای پر پروتئین بخورند، سوپ و آب میوه فراوان مصرف کنند و به خصوص در هوای گرم از خانه خارج نشوند که خود گرما میزان شیر آنها را کم می‌کند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها