2109
بخور نخورهای شب یلدا برای باردارها

بخور نخورهای شب یلدا برای باردارها

1398/09/30 بازدید1711
شب یلدا با تمام خوراکی‌های خوشمزه از راه رسیده و شاید خانم‌های باردار نگران باشند که نکند این خوراکی‌های رنگارنگ و خوش‌طعم ضرری برای خود یا جنین‌شان ایجاد کند.
در ادامه دکتر نسرین بعیری، متخصص طب سنتی به شما خواهد گفت که چه تدابیری باید اندیشید و هر خوراکی را به چه مصلحاتی می‌توانید میل کنید تا کمتر دچار دردسر شود!

اهمیت سلامت مزاج در بارداری

خانم‌هایی که در دوران قبل از بارداری از سلامتی خوبی برخوردار بوده اند در دوران بارداری هم مزاج‌شان دچار مشکل نخواهد شد. اما خانم‌هایی که قبل از بارداری بیمار بوده یا به عبارت دیگر دچار سوءمزاج هستند و اختلالی در میزان یا کیفیت اخلاط چهارگانه بدن یعنی خلط دم، خلط بلغم، خلط سودا یا خلط صفرا دارند یا تعادل کیفیتی مثل سردی، گرمی، خشکی یا تری در بدنشان بهم خورده و فرد به سمت سوءمزاج یا بیماری رفته است توصیه می‌شود این افراد قبل از اقدام به بارداری سوءمزاج‌شان را اصلاح کنند تا دچار مشکلات دوران بارداری نشود. باید توجه داشت که میزان رطوبت بدن مادر، در یکی دو ماه اول بارداری که هنوز جنین کوچک است، افزایش یابد. اما اگر مادر رژیم غذایی صحیح و متعادلی را رعایت کند، به تدریج و با افزایش رشد جنین، او از رطوبت‌های بدن مادر تغذیه می‌کند و مشکلی برای مادر ایجاد نمی‌شود.
 
سفره شب یلدا

بنابراین بهتر است مادر در دوران بارداری رژیم غذایی متعادلی داشته باشد تا دچار افزایش وزن و افزایش رطوبت‌های غیرطبیعی در بدنش نشود؛ در مادرانی که مزاج طبیعی دارند، انتظار می‌رود تا ۹ کیلوگرم وزن اضافه کنند. اما اگر در شروع بارداری وزن مادر بیش از حد طبیعی بوده یا دچار سوءمزاج باشد، باید رژیم غذایی به گونه‌ای برایش تعیین شود، که در دوران بارداری وزن کمتری اضافه کند؛ برای مادران لاغرتر از حد طبیعی هم برعکس، باید رژیم غذایی دوران بارداری به گونه‌ای باشد که بیشتر وزن اضافه کنند.

خوراکی‌های یلدایی

هندوانه سرد و تر نخورید

هندانه مزاج سرد و تری دارد، به طور کلی میوه مناسبی برای فصل زمستان نیست که مزاج زمستان هم سرد و تر است. مصرف مقدار کمی هندوانه شب یلدا در فردی که سالم است و سوءمزاج ندارد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ البته در این افراد هم توصیه می‌شود از سکنجبین به عنوان مصلح هندوانه استفاده شود. اما مادر بارداری که دچار سردی معده همراه با علائمی مثل ترش کردن معده، نفخ و یبوست باشد، بهتر است هندوانه مصرف نکند یا به میزان بسیار اندک مصرف کند.
بیشتر بخوانید: خوردن هندوانه در بارداری

خوردن هندوانه در شب یلدا

لبو؛ برگ و ساقه‌هایش را بخورید!

در مورد لبو که ریشه چغندر است، باید بگویم یکی از بهترین نقاط قوتی که در موردش ذکر می‌شود، «مرکب‌القوا» بودن چغندر لبو است؛ یعنی هم سرد است و هم گرم! در واقع استفاده از برگ، ساقه‌ها و آب برگ و ساقه‌های لبو به شکل آش، یکی از بهترین روش‌های استفاده از چغندر است. در طب سنتی، عدس به عنوان مصلح لبو ذکر شده که می‌توان آن را هم در آشِ حاوی برگ و ساقه‌های چغندر میل کرد.
از آنجا که یبوست در بارداری بسیار مضر است، استفاده از برگ و ساقه‌های چغندر به خاطر ملین بودنش، به لینت مزاج خانم باردار کمک می‌کند و اگر فرد اصرار به خوردن ریشه چغندر یا همان لبو دارد، بهتر است آن را هم در همان آشی که با ساقه و برگ‌های چغندر و عدس و ... تهیه کرده، میل کند.
همچنین افرادی که فقط می‌خواهد به خوردن لبو اکتفا کنند، بهتر است از عسل همراه با مقدار کمی لبو یا چغندر به عنوان مصلح این خوراکی یلدایی استفاده کنند.

باسلوق؛ کم بخورید

از مواد ترکیبی باسلوق می‌توان به نشاسته، شکر، آب، گلاب، مغز گردو، پودر نارگیل و روغن مایع اشاره کرد. طبیعت نشاسته موجود در باسلوق، سرد و خشک است اما در کنارش حضور مغز گردو و پودر نارگیل با طبیعت گرم و خشک، باعث گرم شدن طبع باسلوق می‌شود. اما ممکن است هضم این شیرینی یلدایی برای خانم باردار سخت باشد، بنابراین بهتر است به میزان کمی مصرف شود. ضمن اینکه خانم‌های باردار دچار نفخ و یبوست بهتر است از این خوراکی مصرف نکنند.

از آجیل، بادام و فندقش را بخورید

بادام یکی از مغزهای آجیل شب یلداست که طبیعتی گرم و تر دارد و می‌تواند برای تقویت معده و مغز موثر باشد. البته بهتر است بادام را در آب جوش انداخته، پوستش گرفته شود تا هضم راحت‌تری داشته باشد.
خانم‌های باردار می‌توانند روزانه ۱۰ عدد بادام میل کنند؛ به این ترتیب که باید بادام را خوب جویده یا از بادام پودر شده استفاده کند یا از شیرابه بادام به صورت حریره بادام یا شیر بادام بهره ببرد؛ شیر بادام، در واقع ترکیب بادام، آب یا شکر یا عسل است و در این ترکیب شیر استفاده نمی‌شود.
همچنین مصرف ۵ تا ۱۰ عدد فندق در روز، به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که طبیعت گرمی دارد و به تقویت سیستم روده‌ها کمک می‌کند.
بیشتر بخوانید: خوردن چهار مغز در بارداری چقدر مجاز است؟

خوردن بادام در بارداری

انار شیرین بخورید

انار یکی دیگر از خوراکی ‏های شب یلدا بوده که انواع گوناگون دارد.باید دقت نمود که انار شیرین مزاج معتدل و مایل به گرمی دارد در حالیکه انار ترش مزاج سرد دارد. قسمت سفید وسط دانه انار خاصیت یبوست آوری دارند. اگر خانم باردار از مشکل یبوست شاکی است بهتر است از آب انار شیرین مصرف کند در غیر این صورت مصرف انار شیرین مشکلی ندارد.
بیشتر بخوانید: انار بخورم بچم خوشگل میشه؟

مراقب باشید؛ حتی اگر باردار نیستید

یادتان باشد تمام این توصیه‌ها برای خانم‌های باردار و همه افراد غیرباردار توصیه می‌شود؛ قرار نیست در یک شب به خاطر یک دقیقه طولانی‌تر بودنش، حجم زیادی از مواد غذایی را وارد بدن کنیم. به خصوص خانم‌های باردار که به خاطر فشاری از رحم به معده وارد می‌کند، حجم معده‌اش کوچک‌تر از همیشه است؛ بنابراین بهتر است غذاها را با فاصله میل کنند تا دچار مشکلات مزاجی نشوند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9618 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7002 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15198 بازدید