2109
کدام گیاهان تعداد اسپرم مردان را کاهش می‌دهد؟

کدام گیاهان تعداد اسپرم مردان را کاهش می‌دهد؟

1398/09/23 بازدید7056
کاهش تعداد اسپرم و افزایش خطر ناباروری در مردان می‌تواند نگران کننده باشد و زندگی زناشویی را با چالش‌هایی مواجه کند. در این میان برخی گیاهان می‌توانند تاثیر زیادی بر تعداد اسپرم داشته باشند. در ادامه چند گیاهی که مردان باید از آنها دوری کنند، می‌خوانید.

کاهش تعداد اسپرم مساوی ناباروری است؟

ناباروری و تعداد کم اسپرم این روزها نگرانی بزرگی برای مردان است. در حالی که استعمال دخانیات، مصرف الکل، چاقی، عدم تعادل هورمونی، استرس، داروهای ضدفشار خون، داروهای روانی، برخی آنتی بیوتیک‌ها، قرار گرفتن در معرض تشعشات، مقادیر زیاد سموم دفع آفات و مواد مخدر تاثیر بسیار زیادی بر کاهش باروری و اسپرم دارند، تعدادی گیاه هم هستند که می‌توانند در برنامه غذایی مردان بر تعداد اسپرمشان تاثیر بگذارند. متخصصان می‌گویند مصرف این گیاهان به مقدار کم بر باروری مردان تاثیر نمی‌گذارد اما در صورت مصرف زیاد تعداد اسپرم به شدت کاهش پیدا می‌کند.
بیشتر بخوانید: تعداد اسپرم لازم برای بارداری

سیر

یک مطالعه نشان میدهد که مردان باید کاملا از خوردن سیر خام دورری کنند زیرا باعث کاهش ترشح تستوسترون و تولید اسپرم‌های جدید می‌شود.

سیر موثر بر کاهش ناباروری مردان

گیاه نیم یا چریش

این گیاه در آیورودا استفاده می‌شود و فواید سلامت زیادی برای آن برشمرده می‌شود. اما در مقدار زیاد این گیاه به هیچ عنوان برای باروری مردان مناسب نیست و حکم یک عامل ناباروری را دارد.

دانه پاپایا

در حالی که مصرف پاپای خام برای خانمی که قصد مادر شدن دارد، توصیه نمی‌شود، از دانه‌های پاپایا که توانایی عقیم کردن مردان را دارد، کمتر شنیده‌اید. اما این درست است. دانه‌های پاپایا مانند یک ضدبارداری طبیعی برای مردان عمل می‌کنند و توانایی تولید اسپرم و باروریشان با مصرف این دانه به شدت کاهش یافته و حتی از بین می‌رود.

پاپایا

برگ میخک

میخک یکی دیگر از گیاهانی است که مصرف آن در مردان می‌تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. این گیاه تاثیر مستقیم بر تعداد اسپرم و تولید اسپرم در مردان دارد و آن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف این گیاه به حداقل ممکن در میان مردان برسد.

نعنا

هنگام آزمایش روی موش مشخص شده است که نعناع باعث مهار هورمون اصلی تولیدمثل، تستوسترون و تقویت هورمون‌های تولید مثل زنانه مانند FSH و هورمون ترشح LH می‌شود. مطالعات نشان میدهد که نعنا باعث کاهش تستوسترون، تعداد اسپرم و همچنین تحرک اسپرم و البته افزایش هورمون‌های تولیدمثل زنانه می‌شود. از این رو مردان باید از مصرف بیش از اندازه نعنا خودداری کنند و در خوردن نعنا تعادل را رعایت کنید.

نعنا

نتایج مطالعات چه می‌گوید؟

بررسی مطالعات مختلف نشان می‌دهد در عین حال که مصرف برخی گیاهان داروی خاصیت تقویت باروری در مردان را بهبود می‌بخشد برخی دیگر از گیاهان با مهار برداشت عامل تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون، کاهش هورمون‌های گنادوتروگ و عوامل پزشکی دیگر باعث کاهش تعداد اسپرم، تحرک و درصد زنده ماندن اسپرم‌ها می‎شود و می‌تواند در دوزهای خاص اثرات جانبی مانند ناباروری را ایجاد کند. بر اساس نظر پژوهشگران روش استاندارد کردن گیاهان دارویی، کنترل کیفیت، اطلاعات در مورد ایمنی و اثربخشی لازم برای درک صحیح استفاده از داروهای گیاهی مورد نیاز است.

ارسال نظر شما

login captcha

درموردسیرکاملااشتباه میکنید

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15770 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11245 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2300 بازدید