2109
ماسک زدن در هوای آلوده بی‌فایده است؟

ماسک زدن در هوای آلوده بی‌فایده است؟

1398/09/11 بازدید797
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرطوب نگهداشتن فضای خانه و استفاده نکردن از دخانیات را از جمله راهکارهای مقابله با اثرات زیانبار آلودگی هوا در شرایط بحرانی عنوان می‌کند.

ماسک جراحی نزنید

کمری، کارشناس بهداشت در گفتگو با خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک‌های جراحی برای مقابله با آلودگی هوا بی‌تاثیر است، می‌گوید: استفاده از ماسک‌های جراحی به هیچ عنوان برای فیلتر کردن ذرات 2.5 میکرون فایده‌ای ندارد. ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون اغلب جزو آلاینده‌های شهر تهران هستند. بنابراین ماسکی که شما انتخاب می‌کنید باید قابلیت فیلتر کردن این ذرات را داشته باشد.

انواع ماسک و نحوه استفاده از آن

ماسک‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و استفاده از ماسک‌های تنفسی مناسب (ماسک‌های تنفسی FFP2 فیلتردار) یکی از راهکارهای مقابله با اثرات آلودگی هواست. به همین دلیل بهتر است افرادی که مجبورند در خارج از منزل فعالیت کنند از ماسک‌های مخصوص P2 استفاده کنند. کمری، کارشناس بهداشت می‌گوید: اگر ماسک شما خراب شده یا اگر تنفس با آن برای شما سخت شده باید حتما ماسکتان را عوض کنید. ماسک‌ها دهان و بینی را می‌پوشانند و از ورود ذرات معلق به بدن جلوگیری می‌کنند اما باید نسبت به روش استفاده از ماسک فیلتردار آگاهی داشته باشید.
کمری با بیان روش صحیح استفاده از ماسک تنفسی توضیح می‌دهد: ماسک را روی صورت‌تان قرار دهید به طوری که دماغک آن روی برآمدگی بینی قرار گرفته و از محکم بودن ماسک اطمینان حاصل کنید. سپس ماسک را به آرامی با هر دو دست‌تان بپوشانید و آرام نفس بکشید. دقت داشته باشید که هوا نباید از اطرف ماسک تنفسی نشت کند.

اگر جزو گروه آسیب پذیر هستید مراقب باشید

فاطمه عابدینی، فوق تخصص ریه اقشار آسیب پذیر جامعه را شامل کودکان زیر 6 سال، سالمندان بالای 65 سال و مبتلایان به بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی می‌داند و می‌گوید: تزریق واکسن آنفلوانزا و عفونت ریه(نوموکوک) برای افرادی که سابقه آسم و بیماری‌های ریوی دارند و همچنین اقشار آسیب پذیر جامعه لازم و ضروری است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه افزایش ذرات معلق(ریزگردها) در زمان آلودگی هوا، امکان انتقال عفونت‌های تنفسی در زمان آلودگی هوا افزایش می‌یابد، رعایت بهداشت، شستن مکرر دست‌ها، استفاده از دستمال موقع عطسه و سرفه، خوردن مایعات کافی (۱۰تا۸ لیوان روزانه) را از جمله راهکارهایی برشمرد که در این راستا موثر است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16181 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11487 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2520 بازدید